wroclaw.pl strona główna Wrocław Rozmawia - Partycypacja, konsultacje, rewitalizacja, NGO Wrocław Rozmawia - strona główna

Infolinia 71 777 7777

23°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 18:20

wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Wrocław Rozmawia
  3. Rewitalizacja
  4. Zabytkowe pojazdy na Zajezdni Popowice
  5. Prace modernizacyjne zabytkowych pojazdów
  6. JELCZ 272 MEX “Fredruś”

Kilkuetapowa renowacja wrocławskiego "Fredrusia" - jednego z niewielu ocalałych kabrioletów marki Jelcz - rozpoczęła się we wrześniu 2020 roku. Autobus trafił na wrocławskie ulice w 1974 roku. Początkowo eksploatowany był liniowo, następnie przebudowano go na turystyczny kabriolet. Samochód wpisany jest do rejestru zabytków pod numerem 952/696/20.

Tak Fredruś wyglądał przed remontem.

Zabytkowy autobus "Fredruś", stan przed remontem fot. Andrzej Skobejko, UMW
Tak Fredruś prezentował się przed remontem

Pierwszy etap prac. Wrzesień - październik 2020

Pierwszy etap remontu Fredrusia objął demontaż podwozia i nadwozia, posadowienie nadwozia na tymczasowej ramie oraz remont właściwej ramy autobusu (piaskowanie, wymianę uszkodzonych elementów, zabezpieczenie antykorozyjne).

Remont autobusu Fredruś, demontaż podwozia i nadwozia fot. Michał Maliczkiewicz
Remont autobusu Fredruś, demontaż podwozia i nadwozia

rama autobusu Fredruś podczas remontu fot. KSTM
rama autobusu Fredruś podczas remontu w zajezdni przy Legnickiej

Drugi etap remontu. Październik - grudzień 2020

Objął naprawę podzespołów mechanicznych: przegląd i naprawę silnika, regenerację skrzyni biegów, układu hamulcowego i pneumatycznego, chłodzenia, zawieszenia, wału napędowego, tylnego mostu, układu kierowniczego, wymianę sprzęgła. Naprawiona została także instalacja elektryczna (alternator, rozrusznik, akumulatory), a koła autobusu otrzymały nowe ogumienie.

felgi Fredrusia fot. KSTM
felgi Fredrusia

Trzeci etap remontu przeprowadzony w 2021 roku

 Wiosną 2021 roku nadeszła kolej na nadwozie. Oblachowanie wymagało wymiany niemal w całości, a wnętrze autobusu przypominało pobojowisko. Drewniana podłoga zbutwiała, wyścielenia ścian były zniszczone, fotele i pulpit kierowcy wymagały gruntownego remontu.

Nadwozie Fredrusia w trakcie remontu fot. Michał Maliczkiewicz
Nadwozie Fredrusia w trakcie remontu

Nadwozie rozebrano do szkieletu i wypiaskowano. Po odbudowie oblachowania, nadwozie zamontowano z powrotem na podwoziu. Fredrusiowi przywrócono także czerwono-żółte malowanie.

Odremontowany kabriolet zadebiutował przed publicznością 18 września, podczas Dni Otwartych Zajezdni Popowice. W połowie grudnia przeszedł ostateczny odbiór. 

Odbiór Fredrusia po remoncie. Od lewej stoją: Artur Matkowski właściciel firmy POLMAT - wykonawca remontu. Zbigniew Banachowicz - rzeczoznawca techniki motoryzacyjnej. Sebastian Wolszczak - zastępca dyrektora Wydziału Partycypacji Społecznej. Krzysztof Kołodziejczyk - prezes KSTM. Krzysztof Wasilewski - wiceprezes KSTM i wykonawca remontu. Michał Maliczkiewicz - koordynator remontów zabytkowych pojazdów w Wydziale Partycypacji fot. KSTM
Odbiór Fredrusia po remoncie. Od lewej stoją: Artur Matkowski właściciel firmy POLMAT - wykonawca remontu. Zbigniew Banachowicz - rzeczoznawca techniki motoryzacyjnej. Sebastian Wolszczak - zastępca dyrektora Wydziału Partycypacji Społecznej. Krzysztof Kołodziejczyk - prezes KSTM. Krzysztof Wasilewski - wiceprezes KSTM i wykonawca remontu. Michał Maliczkiewicz - koordynator remontów zabytkowych pojazdów w Wydziale Partycypacji

Reklama