Panel Obywatelski – nowa forma współzarządzania miastem. Tematyka transportowa

UM Wrocławia

We Wrocławiu powstanie Panel Obywatelski, tj. nowa forma współzarządzania miastem – to najnowsza propozycja prezydenta Jacka Sutryka, którą zaprezentował w środę, 9 października br. Panel będzie debatą mieszkańców, z udziałem ekspertów i zainteresowanych instytucji oraz organizacji. Efektem debaty będzie wskazanie kierunku, w jakim miasto ma się rozwijać w aspekcie transportu.

Panel obywatelski – to debata mieszkańców, z udziałem ekspertów i zainteresowanych instytucji i organizacji, przygotowywana przez organizację pozarządową. Mieszkańcy wskażą kierunek działań w temacie: Jak szybko i zdrowo przemieszczać się po Wrocławiu?

– Już od dawna zapraszam mieszkańców do aktywnego udziału w budowaniu miasta, w decydowaniu o nim i korzystamy, a właściwie wrocławianie korzystają, z wielu form rozmowy o mieście. Niedawno ogłaszaliśmy zasady działania funduszu osiedlowgo, jeszcze w tym tygodniu mają być znane wyniki głosowania w tegorocznym WBO. Tak jak mówiłem – chcę się dzielić zarządzaniem i odpowiedzialnością za miasto, dlatego dziś mówimy o nowej formie współzarządzania miastem, którą chcemy zaproponować mieszkańcom, a którą jest panel obywatelski. Wyniki panelu będą dla mnie  wskazówką, w jakim kierunku ma zmierzać rozwój miasta – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Sprawny, szybki i czysty transport publiczny

Prezydent zaznaczył, że do tej pory w żadnym z polskich miast nie było panelu o tematyce transportowej. W szczegółach chodzi o to jak sprawnie skomunikować osiedla ościenne z centrum miasta i czy powstanie strefa czystego transportu.

– Komunikacja publiczna  to jeden z priorytetów moich działań. Jeśli chcemy lepszej jakości życia mieszkańców, ich zdrowia, mniejszego hałasu i czystszego powietrza to musimy postawić na transport zbiorowy, rowery i pieszych. Dziennie do Wrocławia wjeżdża niemal ćwierć miliona aut, których ruch jest uciążliwy dla mieszkańców w wielu aspektach (jest głośny, zanieczyszczający powietrze, degradujący przestrzeń – w tym zieleń) i tę sprawę musimy rozwiązać. Główna rola przypada tutaj komunikacji miejskiej, która jest bardziej ekologiczna i przewiezie więcej mieszkańców niż auta – dodaje prezydent.

Prezydent podkreślił, że potrzeby rozwijających się osiedli, szczególnie tych oddalonych od centrum, są ogromne. Tam najbardziej potrzebny i oczekiwany jest sprawny, szybki i czysty transport publiczny.

– Te oczekiwania i kierunki rozwoju w postaci nowych tras tramwajowych mamy zapisane w strategicznych dokumentach miasta – w Strategii 2030 czy w Studium. Jednocześnie zdajemy sobie sprawę z naszych ograniczeń finansowych. Dlatego, chcemy prosić mieszkańców, żeby wypowiedzieli się czy szybki i sprawny transport publiczny na duże ościenne osiedla oznacza dla nich tylko tramwaj? Czy może idea niezależnych tras autobusowych też byłaby słuszna i warta rozważenia – zaznacza Jacek Sutryk.

Czy strefa czystego transportu?

Podczas spotkania zaznaczono, że wielokrotnie, w trakcie różnych miejskich dyskusji,  mieszkańcy podejmowali temat możliwości wprowadzenia w centrum strefy czystego transportu.

– W ramach panelu nie będziemy definiowali parametrów strefy,  na tym etapie pytamy mieszkańców, czy w ogóle dopuszczają takie rozwiązanie we Wrocławiu – zaznacza prezydent.

Dlaczego takie tematy?

  • Szybkie poruszanie się po mieście to jedna z podstawowych potrzeb mieszkańców
  • Pogodzenie szybkiego poruszania się z utrzymaniem zdrowych warunków do życia to obecnie jedno z największych wyzwań miasta
  • Mieszkańcy powinni poznać te tematy, przedyskutować je i wskazać rekomendacje
  • Rekomendacje będą uwzględnione również w dokumentach strategicznych

Kto będzie w panelu obywatelskim?

We Wrocławiu zaproszenie do panelu obywatelskiego otrzyma 200 tys. osób. Z tej grupy, losowo wybrana będzie reprezentatywna grupa 100 mieszkańców. To oni spotkają się z ekspertami i wspólnie wypracują rekomendacje dla miasta. Koszt panelu to ok. 200 tys. zł. Czas organizacji, od rozpoczęcia procedury do uzyskania rekomendacji –  ok. 3 kwartały.

Do pobrania