wroclaw.pl strona główna Wrocław Rozmawia - Partycypacja, konsultacje, rewitalizacja, NGO Wrocław Rozmawia - strona główna

Infolinia 71 777 7777

23°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 17:20

wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Wrocław Rozmawia
  3. Konsultacje społeczne
  4. Trwające konsultacje
  5. Co to są konsultacje?

Konsultacje społeczne to zasięganie opinii w sprawach ważnych dla władz oraz mieszkańców i mieszkanek Wrocławia. To dialog, który towarzyszy podejmowaniu decyzji.

Na podstawie zgłoszonych w konsultacjach opinii, urzędnicy i urzędniczki mogą zweryfikować zaproponowane rozwiązania, udoskonalić koncepcje, a dzięki temu – lepiej odpowiedzieć na potrzeby wrocławianek i wrocławian.

Dla mieszkańców i mieszkanek konsultacje są sposobem na to, aby mieć wpływ na swoje otoczenie. Są także dobrą okazją, aby:

  • poznać zdanie i potrzeby innych osób,
  • zdobyć wiedzę o tym, jak działa miasto,
  • poznać działające w okolicy organizacje pozarządowe, grupy nieformalne i instytucje,
  • poznać swoich sąsiadów lub wzmocnić z nimi więzi oraz zacząć działać razem na rzecz swojego otoczenia.

We Wrocławiu konsultujemy wiele spraw, w tym np. inwestycje realizowane z Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Omawiamy także m.in. przyszły kształt remontowanych podwórek, sposób zazieleniania miasta czy duże inwestycje i dokumenty strategiczne, które mają znaczenie dla całego Wrocławia.

Z wnioskiem o ogłoszenie konsultacji społecznych we Wrocławiu może wystąpić:

  • grupa co najmniej 1000 mieszkańców Wrocławia posiadających czynne prawo wyborcze w wyborach do Rady Miejskiej Wrocławia,
  • grupa co najmniej 50 organizacji pozarządowych lub podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, prowadzących działalność na terenie Wrocławia.

Wniosek o ogłoszenie konsultacji społecznych należy składać do Prezydenta Wrocławia (adres: Sukiennice 9, 50–107 Wrocław). Prezydent rozpatruje go w terminie 30 dni od daty jego wpływu.

Konsultacje społeczne na terenie osiedla mogą przeprowadzać także Rady Osiedla.

Warunki wnioskowania o konsultacje społeczne we Wrocławiu określone są w uchwale Rady Miejskiej Wrocławia w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Wrocławia.

Jako grupa mieszkańców

Co musi zawierać wniosek grupy mieszkańców?

  • określenie przedmiotu konsultacji, obszaru objętego konsultacjami, czasu trwania konsultacji, formy lub form konsultacji,
  • wskazanie imienia i nazwiska osoby reprezentującej wnioskodawców oraz jej danych kontaktowych,
  • wykaz imion i nazwisk osób popierających wniosek; wykaz musi zawierać także adresy zamieszkania i własnoręczne podpisy tych osób.

Jako grupa organizacji pozarządowych lub podmiotów

Co musi zawierać wniosek grupy organizacji lub podmiotów?

  • określenie przedmiotu konsultacji, obszaru objętego konsultacjami, czasu trwania konsultacji, formy lub form konsultacji,
  • nazwy organizacji lub podmiotów składających wniosek oraz ich numery w Krajowym Rejestrze Sądowym,
  • imiona i nazwiska, dane kontaktowe i własnoręczne podpisy osób upoważnionych do składania oświadczeń woli w imieniu organizacji lub podmiotów.

Podstawą prawną przeprowadzania konsultacji społecznych we Wrocławiu jest uchwała Rady Miejskiej Wrocławia w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Wrocławia. Uchwała ta wynika z zapisów ustawy o samorządzie gminnym. W art. 5a ustawy podkreśla się, że gmina może przeprowadzić konsultacje w sprawach ważnych dla społeczności.

Sposób przeprowadzania konsultacji we Wrocławiu określa z kolei zarządzenie Prezydenta Wrocławia w sprawie zasad i trybu prowadzenia konsultacji z mieszkańcami Wrocławia.

Oprócz powyższych dokumentów, podstawą prawną konsultacji społecznych są także ustawy, regulujące poszczególne obszary lub sytuacje, dotyczące m.in.:

Reklama