GPR, czyli Gminny Program Rewitalizacji, to dokument strategiczny. Pozwala planować i prowadzić proces rewitalizacji. Opisuje, jakie działania należy podjąć, by w perspektywie kilkunastu lat rozwiązać zdiagnozowane problemy lub przynajmniej zmniejszyć ich natężenie.
Konsultacje dotyczyły działań, które mogą zostać zapisane w Gminnym Programie Rewitalizacji. Działania te (w obszarze społecznym, dotyczące zieleni i środowiska oraz infrastruktury) będą stanowić odpowiedź na problemy opisane w diagnozie obszaru zdegradowanego.
Mieszkańcy i mieszkanki mogli wyrazić swoje zdanie podczas spotkania otwierającego, w czasie narad, za pomocą formularza oraz poprzez e-mail.
Dyskusja skupiła się wokół trzech głównych wątków: zieleni i środowiska, infrastruktury oraz działań społecznych na terenie podlegającym rewitalizacji. W opinii mieszkańców i mieszkanek zieleń powinna stanowić priorytet, w związku z tym należy zwiększyć liczbę nasadzeń drzew i krzewów. Podkreślano rolę edukacji, kierowanej do obecnych i przyszłych liderów, aktywistów, jak też do osób prywatnych i właścicieli domów jednorodzinnych, aby każdy z nich dowiedział się, jakie korzyści daje tworzenie ogrodów złożonych z różnorodnych gatunków roślin. Taką edukację powinny prowadzić organizacje pozarządowe, które mają doświadczenie i wiedzę w zakresie zieleni. Podnoszono także postulat inwentaryzacji istniejącej zieleni: pomoże to monitorować zmiany na podwórkach. Pojawiły się także opinie dotyczące zrównoważonej mobilności i tego, że tworzenie GPR jest świetnym momentem, aby wyznaczyć strefy wolne od samochodów spalinowych w ramach ustawy o elektromobilności.
Ważnymi kwestiami z punktu widzenia uczestników i uczestniczek konsultacji są także remonty (i zazielenianie) podwórek i kamienic prowadzone z dbałością o środowisko i z zachowaniem zasad uniwersalnego projektowania; oświetlanie przestrzeni wspólnych zgodnie z zasadami ochrony środowiska i zapewnieniem poczucia bezpieczeństwa; rewitalizacja terenów pokolejowych; budowa parkingów wielopoziomowych oraz zwiększanie efektywnych powierzchni parkingowych na obszarze rewitalizowanym.
W obszarze działań społecznych wskazano m.in.: działania angażujące dzieci i młodzież zagrożone wykluczeniem społecznym; przedsięwzięcia, które mają wzmacniać kapitał społeczny i niwelować niski poziom edukacji oraz osłabiać skutki takich negatywnych zjawisk społecznych jak ubóstwo i przestępczość; wypracowanie nowego modelu współpracy rodziców, szkół, świetlic środowiskowych, MOPS, policji, kuratorów, instytucji społeczno-kulturalnych; tworzenie i promowanie partnerstw lokalnych, promocja dobrych praktyk współpracy lokalnej, współpraca oparta na relacjach; działania integrujące “starych” i “nowych”mieszkańców dzielnic, osiedli czy kwartałów; prowadzenie konsultacji z mieszkańcami i mieszkankami na etapie realizacji projektów infrastrukturalnych.
Urząd Miejski Wrocławia w odpowiedzi na zgłoszone postulaty wyjaśnił, że działania, których celem jest poprawa jakości oraz powiększenie terenów zielonych będą stanowić jedno z priorytetów działań rewitalizacyjnych, podobnie jak edukacja ekologiczna. Podkreślono, że jednym z celów rewitalizacji będzie wspieranie działania już istniejących miejsc integracji społecznej oraz tworzenie nowej infrastruktury. Wszystko to, by ułatwić organizację spotkań i uczestnictwo w wydarzeniach o charakterze kulturalnym, wzmacniających identyfikację z miejscem życia oraz poczucie odpowiedzialności za nie.
Partnerami konsultacji były centra aktywności lokalnej znajdujące się na obszarach, gdzie, m.in., będzie realizowany program rewitalizacji, tj.: Centrum na Przedmieściu, Brochowskie Centrum Aktywności Lokalnej “Made in Brochów” i Centrum Aktywności Lokalnej Plac Grunwaldzki OdNowa; ponadto partnerami byli Fundacja Eudajmonia, Dolnośląska Federacja Organizacji Pozarządowych oraz Fundacja Ekorozwoju.
Partnerzy współodpowiadali za przygotowanie i przeprowadzenie spotkań konsultacyjnych – narad; przygotowali merytoryczne wprowadzenie do narad, moderowali spotkania i sporządzili ich podsumowania.
Reklama