wroclaw.pl strona główna Przedsiębiorcy i biznes we Wrocławiu Przedsiębiorczy Wrocław - strona główna

Infolinia 71 777 7777

11°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 12:00

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Przedsiębiorczy Wrocław
  3. Aktualności
  4. Jest coraz więcej turystów we Wrocławiu. Najchętniej odwiedzają nas Niemcy i Czesi (PRZECZYTAJ SZCZEGÓŁY)
Turyści robią sobie zdjęcia na Jatkach we Wrocławiu fot. Tomasz Walków
Turyści robią sobie zdjęcia na Jatkach we Wrocławiu

Jak pokazują badania, ruch turystyczny w stolicy Dolnego Śląska znacznie się poprawił po okresie pandemii, choć jeszcze nie wrócił do poziomu sprzed 2020 roku. Mimo to, turyści odwiedzający Wrocław w ubiegłym roku wydali tu około 3,7 mld zł, z czego 370 mln trafiło do budżetu miasta.

Reklama

W czwartek, 30 marca br. w „Kolejkowie” spotkali się przedstawiciele branży turystycznej, aby podsumować badania ruchu turystycznego we Wrocławiu oraz porozmawiać o jego wpływie na rozwój biznesu w mieście. Organizatorem spotkania była Zachodnia Izba Gospodarcza – Pracodawcy i Przedsiębiorcy.

Coraz więcej turystów, choć głównie krajowych

W zeszłym roku przeprowadzono badania dotyczące turystyki we Wrocławiu, które pokazały, że rok 2022 był dla branży dużo lepszy niż dwa poprzednie.

Niewątpliwie w ubiegłym roku poprawił się ruch turystyczny i był wyraźnie większy niż w 2021 roku. Choć cały czas jeszcze nie osiągnęliśmy poziomu z lat 2018-2019. Jedynie w przypadku turystów krajowych udało się osiągnąć takie wyniki. Natomiast gorzej wygląda sytuacja, jeśli chodzi o turystów zagranicznych.
Janusz Bujko z Beeline Resarch&Consulting

Wrocław trzecim ośrodkiem turystycznym w Polsce

Do Wrocławia przyjeżdża najwięcej Niemców (35 proc), a następnie Czechów (8,6 proc), co według badaczy jest małym zaskoczeniem, bo w poprzednich latach nie odwiedzali nas tak często. Trzecie miejsce zajmuje Wielka Brytania (8,1 proc.), a czwarte USA (5,1 proc.).

Z kolei wśród turystów krajowych najczęściej odwiedzają nas mieszkańcy Mazowsza (24,3 proc.), Wielkopolski (17,1 proc.) i Zachodniopomorskiego (10,7 proc.).

Jeśli chodzi o popularność polskich miast wśród turystów, to Wrocław zajmuje trzecie miejsce razem z Gdańskiem, zaraz po Warszawie i Krakowie. Choć wyniki Gdańska wyglądają nieco lepiej w miesiącach letnich.

Turyści wydali we Wrocławiu 3,7 mld zł

Jak wynika z przeprowadzonych badań, w 2022 roku turyści wydali we Wrocławiu około 3,7 mld zł, z czego 370 mln zł trafiło do budżetu miasta. Jak twierdzi Radosław Michalski, dyrektor Wydziału Promocji Miasta i Turystyki, jest to kwota, za którą można wybudować trasę tramwaju na Popowice.

Tak dobre wyniki dotyczące turystyki we Wrocławiu to jest wieloletnia praca bardzo wielu ludzi działających w branży turystycznej. Niebagatelny wpływ na to miały wydarzenia ostatniej dekady począwszy od mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 roku. Później w 2016 r. byliśmy Europejską Stolica Kultury, następnie w 2017 roku odbywały się u nas zawody World Games. Niestety potem przyszedł 2020 rok i wiele rzeczy musieliśmy budować na nowo. Jednak łatwiej było to robić mając tak solidne podstawy.
Radosław Michalski

Liczy się to, co wrocławianie sądzą o swoim mieście

Według badań turystom podoba się we Wrocławiu przede wszystkim klimat i atmosfera miasta.

Duży wpływ mają na to opinie samych wrocławian, czyli to, co mówią o swoim mieście. Według przyjezdnych czuć, że mieszkańcy to miasto kochają i że żyje im się tu dobrze. Dzięki temu Wrocław jest postrzegany jako miasto ludzi przyjaznych i uśmiechniętych. Dzięki temu chcą tu wracać. Nie da się zrobić kampanii, w które będziemy przekonywać, że Wrocław jest cudownym miastem, jeśli jego mieszkańcy w to nie wierzą.
Radosław Michalski

Wrocław może przyciągać zarówno ofertą ekonomiczną i jak i prestiżową

Jak twierdzi Radosław Michalski, teraz wchodzimy w okres dużej niepewności finansowej i turystyka może być na końcu decyzji konsumenckich. Dlatego miasto przygotowuje dwa scenariusze na ten czas. Pierwszy z nich to oferta ekonomiczna dla osób, które mogą przyjechać do Wrocławia, spędzić tu cały dzień, nie wydając dużych pieniędzy i nie nocując.

Jednym z elementów tej strategii są wrocławskie krasnale, których jest około 900. Koszt wycieczki dla rodzin z dziećmi, które chcą odnaleźć poszczególne figurki, nie jest wysoki, ale przy okazji mogą odwiedzić wiele miejsc istotnych turystycznie. Skorzystają też z oferty gastronomicznej. Elementem tej strategii jest też informowanie przyjezdnych o atrakcjach dostępnych za darmo. Zarówno dzieci, jak i dorośli, którzy tu raz przyjadą, z pewnością jeszcze tu wrócą, bo będą wiedzieli, że jest tu jeszcze dużo do zobaczenia. Drugi scenariusz to poszukiwane zamożnych turystów. Chodzi tu o nowe rynki m.in. azjatycki i arabski. Tam wciąż jeszcze stać ludzi, żeby podróżować i korzystać z pięciogwiazdkowych hoteli i dobrych restauracji, a także kupować lokalne produkty. To dla nas również bardzo atrakcyjny target.
Radosław Michalski

Z przeprowadzonych badań wynika również, że 8 proc.wrocławian pracuje w firmach powiązanych z turystyką m.in. w gastronomii, hotelarstwie i obsłudze atrakcji turystycznych. Natomiast ich dochody są wyższe niż przeciętne – blisko połowa zarabia ponad 5 tys. zł.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl