W czwartek, 30 marca br. w „Kolejkowie” spotkali się przedstawiciele branży turystycznej, aby podsumować badania ruchu turystycznego we Wrocławiu oraz porozmawiać o jego wpływie na rozwój biznesu w mieście. Organizatorem spotkania była Zachodnia Izba Gospodarcza – Pracodawcy i Przedsiębiorcy.
Coraz więcej turystów, choć głównie krajowych
W zeszłym roku przeprowadzono badania dotyczące turystyki we Wrocławiu, które pokazały, że rok 2022 był dla branży dużo lepszy niż dwa poprzednie.
Wrocław trzecim ośrodkiem turystycznym w Polsce
Do Wrocławia przyjeżdża najwięcej Niemców (35 proc), a następnie Czechów (8,6 proc), co według badaczy jest małym zaskoczeniem, bo w poprzednich latach nie odwiedzali nas tak często. Trzecie miejsce zajmuje Wielka Brytania (8,1 proc.), a czwarte USA (5,1 proc.).
Z kolei wśród turystów krajowych najczęściej odwiedzają nas mieszkańcy Mazowsza (24,3 proc.), Wielkopolski (17,1 proc.) i Zachodniopomorskiego (10,7 proc.).
Jeśli chodzi o popularność polskich miast wśród turystów, to Wrocław zajmuje trzecie miejsce razem z Gdańskiem, zaraz po Warszawie i Krakowie. Choć wyniki Gdańska wyglądają nieco lepiej w miesiącach letnich.
Turyści wydali we Wrocławiu 3,7 mld zł
Jak wynika z przeprowadzonych badań, w 2022 roku turyści wydali we Wrocławiu około 3,7 mld zł, z czego 370 mln zł trafiło do budżetu miasta. Jak twierdzi Radosław Michalski, dyrektor Wydziału Promocji Miasta i Turystyki, jest to kwota, za którą można wybudować trasę tramwaju na Popowice.
Liczy się to, co wrocławianie sądzą o swoim mieście
Według badań turystom podoba się we Wrocławiu przede wszystkim klimat i atmosfera miasta.
Wrocław może przyciągać zarówno ofertą ekonomiczną i jak i prestiżową
Jak twierdzi Radosław Michalski, teraz wchodzimy w okres dużej niepewności finansowej i turystyka może być na końcu decyzji konsumenckich. Dlatego miasto przygotowuje dwa scenariusze na ten czas. Pierwszy z nich to oferta ekonomiczna dla osób, które mogą przyjechać do Wrocławia, spędzić tu cały dzień, nie wydając dużych pieniędzy i nie nocując.
Z przeprowadzonych badań wynika również, że 8 proc.wrocławian pracuje w firmach powiązanych z turystyką m.in. w gastronomii, hotelarstwie i obsłudze atrakcji turystycznych. Natomiast ich dochody są wyższe niż przeciętne – blisko połowa zarabia ponad 5 tys. zł.