Dolnośląski Gryf to nagroda, która promuje innowacyjność i dynamikę rozwoju dolnośląskich firm, docenia zaangażowanie inwestycyjne i zauważa działania na rzecz lokalnych społeczności. Wyróżnia najlepsze przedsiębiorstwa, jednostki samorządu terytorialnego oraz instytucje i organizacje, które tworzą gospodarczą i społeczną przyszłość Dolnego Śląska.
Po 7 października br. reklama Gryfów będzie świecić na membranie Stadionu Wrocław.
– „Dolnośląski Gryf – Nagroda Gospodarcza” to jedyna tak ważna nagroda w regionie – mówi Grzegorz Dzik, przewodniczący Rady Zachodniej Izby Gospodarczej - Pracodawcy i Przedsiębiorcy. – Wyróżnia te przedsiębiorstwa i organizacje, które mają rzeczywiście wybitne zasługi dla rozwoju Dolnego Śląska. Dostrzega tak ważną w dzisiejszych czasach innowacyjność, ale również zaangażowanie społeczne oraz, co szczególnie ważne, regionalny patriotyzm – podkreśla.
Marek Pasztetnik, prezes Zachodniej Izby Gospodarczej, organizator konkursu dodaje, że celem jest promowanie dolnośląskich firm, produktów, rozwiązań i startupów. – Naszą misją jest pokazywanie trendów i nowości w gospodarce i biznesie. Kolejny element to łączenie środowiska nauki, samorządu i biznesu – zaznacza.
Ogłoszenie listy nominowanych, fot. Jarek Ratajczak
Do tegorocznej edycji zgłosiło się blisko 150 uczestników. Tym razem rywalizują oni w ośmiu kategoriach konkursowych. Są to m.in. Innowacyjny pomysł na biznes lub rozwój, Start-Up Roku, Dolnośląski Produkt Roku oraz Pionier Wieku Cyfrowego.
Nowe kategorie, czyli nowoczesne spojrzenie na biznes
W tym roku organizatorzy dodali cztery nowe kategorie konkursowe:
- Nagroda za działania proekologiczne
- Nagroda dla samorządów za przedsięwzięcia angażujące społeczność lokalną
- Skuteczna Kampania Marketingowa
- Wizjoner Przestrzeni.
– Nowe kategorie to nowoczesne spojrzenie na biznes. Podkreślają one te aspekty działalności firm i samorządów, które mają coraz większe znaczenie w zmieniającej się rzeczywistości gospodarczej. Nowością jest na przykład kategoria skuteczna kampania marketingowa. Dziś bez profesjonalnej kampanii trudno cokolwiek sprzedać czy zaistnieć na rynku – zaznacza Marek Pasztetnik.
Wielka Gala Biznesu – 21 października
Spośród przedstawionych nominowanych przedsiębiorstw i samorządów zostaną wybrani zwycięzcy, którzy otrzymają statuetki Dolnośląskiego Gryfa. Będą one wręczone podczas Wielkiej Gali Biznesu, która odbędzie się 21 października 2019 r. w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu.
Jedyne kryterium, które było konieczne do wzięcia udziału w konkursie, to zarejestrowana działalność na terenie Dolnego Śląska, również w postaci filii lub oddziału. Start w tym przedsięwzięciu nie wiąże się z żadnymi opłatami.
– To, że nasza nagroda jest bezpłatna dla uczestników powoduje, że jest wyjątkowa. Nie patrzymy na zasobność portfela firm, które się zgłaszają tylko na to, co faktycznie robią – podkreśla Marek Pasztetnik.
Organizatorami przedsięwzięcia są: Zachodnia Izba Gospodarcza - Pracodawcy i Przedsiębiorcy, Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, Pracodawcy RP oraz partner merytoryczny – firma PwC. Patronem Generalnym wydarzenia jest KGHM Polska Miedź, a Partnerzy Strategiczni to Kaczmarski Group oraz PZU. Mecenasem konkursu został mBank.
Pierwsza edycja Dolnośląskich Gryfów odbyła się w 2004 roku. Dotychczas w przedsięwzięciu wzięło udział 1507 dolnośląskich firm i samorządów, a statuetki przyznano 83 firmom, 23 samorządom oraz 10 osobowościom Dolnego Śląska.
Czytaj także: Gryfy 2018 rozdane. Wrocławskie zoo ambasadorem Dolnego Śląska
Nominowani w 16. edycji Konkursu „Dolnośląski Gryf – Nagroda Gospodarcza”
Nagroda dla Pioniera Wieku Cyfrowego:
- Pneumat System sp. z o.o.
- Dental Scan sp. z o. o.
- CCC
Nagroda za działania proekologiczne:
- Giant Lazer sp. z o.o.
- Wodociągi i Kanalizacja Sp. z o.o. z Dzierżoniowa
- Ultimo S.A.
Skuteczna Kampania Marketingowa:
- Vantage Development
- Agencja Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej S.A.
- Przetwórnia Warzyw Michał Sznajder
Dolnośląski Produkt Roku:
- Look4App
- Eckert AS sp. z o.o.
- Laparo sp. z o.o.
Nagroda dla samorządów za przedsięwzięcie angażujące społeczność:
- Gmina Miasto Świdnica
- Gmina Strzelin
Wizjoner Przestrzeni:
- Atlas Ward Polska sp. z o.o.
- Archicom S.A.
- Gmina Ścinawa
Nagroda za innowacyjny pomysł na biznes/rozwój:
- 3LP S.A.
- Infermedica
- Laparo sp. z o.o.
Start-up Roku:
- Smartech-it sp. z o.o.
- BIOTTS
ARAW walczy o Gryf
Przed rokiem Agencja Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej była wśród 24 firm i instytucji, które znalazły się w finale Konkursu „Dolnośląski Gryf – Nagroda Gospodarcza”. W 2019 r. ARAW wystartował w dwóch kategoriach:
- Skuteczna Kampania Marketingowa – zgłoszono kampanię promocyjną pokazującą akademickość Wrocławia oraz potencjał gospodarczy regionu
- Dolnośląski Produkt Roku – zgłoszono organizowane już po raz trzeci targi dla mieszkańców i konferencję biznesową – Made in Wrocław
Nominację kapituły konkursu uzyskała, realizowana przez ARAW w ciągu 2 lat, kampania pokazująca akademickość Wrocławia, potencjał gospodarczy i atrakcje turystyczne regionu. Te walory promowano w Internecie, podczas targów i konferencji w Polsce, Europie i USA.
Kampania promocyjna, źródło: ARAW
Promocja aglomeracji wrocławskiej na świecie
W ramach kampanii ARAW przygotował portale informacyjne dla inwestorów z danymi społeczno-ekonomicznymi o gminach. Informacje o Wrocławiu i aglomeracji były prezentowane na lotniskach z dużą liczbą połączeń biznesowych m.in. we Frankfurcie, Monachium, Kopenhadze, Oslo, Zurichu, Wrocławiu i Warszawa.
Kampania promocyjna, źródło: ARAW
– Braliśmy udział w międzynarodowych targach inwestycyjnych, edukacyjnych i technologicznych. Działania miały zasięg krajowy i międzynarodowy i ich efektami są: wzrost zainteresowania krajowych i zagranicznych inwestorów gminami Dolnego Śląska oraz zwiększenie liczby studentów aplikujących na wrocławskie uczelnie. Widzimy też, że osoby które przyjechały tutaj turystycznie i region im się spodobał to myślą o rozpoczęciu tu studiów lub działalności gospodarczej – wylicza Darek Piasecki, dyr. Centrum Promocji i Usług Agencja Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej S.A.
Przygotowano artykuły o ekonomicznym potencjale regionu i Wrocławia w magazynach pokładowych m.in. Lufthansa, Brussels Airline oraz w prasie biznesowej m.in. FDI magazine.
Kampanię prowadzono do końca 2018 r. i już teraz można określić ją jako udaną. Do 31 sierpnia br. do ARAW-u zgłosiło się 25 zagranicznych wysokotechnologicznych inwestorów (obecnie objęci są wsparciem inwestycyjnym). A 60 tys. zagranicznych i 130 tys. krajowych kandydatów zapoznało się z informacją o wrocławskich uczelniach.
Kampania promocyjna, źródło: ARAW
– Najważniejszym efektem jest jednak stworzenie nowego produktu o międzynarodowym zasięgu - Made in Wrocław, łączącego duży i mały biznes z potencjałem kół naukowych i startupów wrocławskich uczelni – dodaje Darek Piasecki.
Kampania edukacyjna – Study in Wrocław
Wrocław od lat dostrzega duży potencjał jaki wiąże się ze studiowaniem obcokrajowców na wrocławskich uczelniach oraz ich aktywnością zawodową w trakcie i po zakończeniu studiów na lokalnym rynku pracy.
– Z tego powodu od 2006 r. prowadzony jest projekt Study in Wroclaw, którego zadaniem jest zachęcenie obcokrajowców do wyboru Wrocławia jako miejsca ich studiów, a następnie pracy i życia – dodaje Darek Piasecki.
W ramach projektu na wybranych wrocławskich publicznych i prywatnych uczelniach osoby z zagranicy mają szansę rozpocząć studia całkowicie bezpłatnie. Dodatkowo, prowadzony jest coroczny bezpłatny punkt konsultacyjny pomagający kandydatom oraz studentom obcokrajowcom m.in. w kwestiach wyboru studiów, legalizacji pobytu, sprawach urzędowych. Dzięki tym działaniom studia we Wrocławiu każdego roku ma szansę rozpocząć kilkuset zagranicznych studentów.
Liczba studentów cudzoziemców w 2018 r.:
- w woj. dolnośląskim - 6675 osób (4 miejsce w kraju pod względem liczby.; pierwsze trzy to mazowieckie, małopolskie, lubelskie)
- we Wrocławiu - 6621 osób (w tym na uczelniach publicznych 4142, na uczelniach prywatnych 2479)