www.wroclaw.pl

    MobilGO Wrocław – aplikacja do zamawiania łączonych przejazdów

    Klient musi płacić mniej, a kierowca zarabiać więcej i to wszystko z korzyścią dla miasta – taki cel postawili sobie twórcy MobilGO . To nowatorska platforma transportu miejskiego stworzona przez Emilię Józwik i Piotra Dyblika. Rozwiązanie jest testowane we Wrocławiu i każdy może skorzystać z MobilGO.

    Emilia Józwik i Piotr Dyblik twórcy MobilGO Wrocław Fot. arch. prywatne
    Emilia Józwik i Piotr Dyblik twórcy MobilGO Wrocław

    MobilGO aplikacja do zamawiania tanich, łączonych przejazdów

    Informujecie, że dzięki aplikacji MobilGO za cenę zbliżoną do transportu zbiorowego, otrzymujemy usługę zbliżoną do taksówki. Jak to możliwe?

    Emilia Józwik: – Podobnie jak w przypadku autobusu lub tramwaju płacimy jedną stałą kwotę, która w tym przypadku wynosi 9 zł.

    • Różnica w przypadku taksówki polega przede wszystkim na wynajęciu miejsca siedzącego na trasie z punktu A do B, a nie jak dotąd całego pojazdu.
    • Tworząc nasze rozwiązanie odwróciliśmy znany powszechnie sposób zamawiania taksówki, wprowadzając przejazdy na pełną godzinę lub po pełnej godzinie.
    • Polega to na tym, że osoby jadące na godzinę 8:00 do pracy muszą złożyć swoje zamówienie przynajmniej godzinę wcześniej.

    Piotr Dyblik: – Stworzony przy współpracy z CodeToMobile.com algorytm przyporządkuje osoby jadące w jednym kierunku i czasie, z gwarancją, że dotrą one przed wyznaczoną godziną. Klient jadący z MobilGO otrzyma dwie informacje. Pierwsza o podjętym przez kierowce kursie, druga o czasie przyjazdu kierowcy.

    A gdy kończymy pracę, zamówienie można złożyć chwilę wcześniej?

    Piotr Dyblik: – Tak, to jest nasz sposób rezerwacji „Odbiór po…”. Algorytm punktualnie o 16:00 ułoży dla nas trasę i przekaże ją kierowcom. Pasażer może śledzić pojazd na mapie, ważne jest to dlatego, że kierowca nie czeka na pasażera dłużej niż pół minuty. Trasa łączona jest dla kilku pasażerów dlatego konieczne jest aby każdy pasażer był na czas w punkcie odbioru.

    MobilGO Wrocław carsharing

    Skąd pomysł na aplikację MobilGO?

    Piotr Dyblik: – Pomysł nie jest nowy, wiele lat temu, w Wałbrzychu, skąd pochodzę, istniała korporacja taksówkowa, która funkcjonowała na podobnej zasadzie. Klient płacił za miejsce siedzące oraz mógł dosiąść się do istniejącego zlecenia.

    Emilia Józwik: – Rozwiązanie to jest już drugą ewolucją systemu. W pierwszej wersji stworzyliśmy aplikację, która umożliwiała przejazd za pośrednictwem minibusa. Użytkownicy rezerwując przejazd dosiadali się do osób, które rezerwowały przejazd wcześniej. Pojawił się jednak problem z dotarciem do celu w przewidywalnym przez klienta czasie. Wówczas narodził się pomysł odwrócenia znanego powszechnie sposobu zamawiania przejazdu taksówką. Mając dane o przejazdach klientów z wyprzedzeniem możemy skuteczniej układać trasy dla więcej niż jednej osoby.

    Przejazd można wykupić dla kogoś?

    Emilia Józwik: – Dzięki stałej cenie za przejazd możliwe było wprowadzenie „GO-Kodów”. To szczególnie interesująca oferta dla biznesu oraz samorządów.

    • Dzięki tej usłudze możemy wykupić przejazd dla innej osoby, z gwarancją, że dotrze, z dowolnego miejsca w obszarze działania, prosto pod nasze drzwi.
    • W kodzie, który klient otrzymuje od MobilGO, „zaszyty” jest adres. użytkownik zatem może wykorzystać go tylko na trasie do punktu zapisanego. To ciekawa oferta dla pracowników oraz klientów biznesu.

    MobilGO Wrocław nowa forma płacenia za taksówki

    Mówicie: klient musi płacić mniej a kierowca zarabiać więcej i to wszystko z korzyścią dla miasta. Jak to pogodzić?

    Piotr Dyblik: – Przykład: 3000 taksówek w systemie współdzielonym może przewieźć do 96 do 192 tysięcy osób dziennie. W praktyce może to oznaczać znaczne zmniejszenie natężenia ruchu ulicznego.  W docelowym wariancie funkcjonowania usługi klient zapłaci 9 zł, a kierowca może osiągnąć przychód na poziomie 48 zł w ciągu godziny. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe jest zmniejszenie liczby pojazdów na naszych drogach. Osoby decydujące się na zmianę swoich przyzwyczajeń transportowych osiągną wymierne korzyści w postaci, oszczędności w codziennych dojazdach, braku konieczności szukania miejsc parkingowych oraz możliwość wykorzystania czasu dojazdu na cele związane z pracą.

    W czasach pandemii to bezpieczne rozwiązanie?

    Emilia Józwik: – Zachęcamy do skorzystania z rozwiązania MobilGO szczególnie osoby czujące się w transporcie publicznym bezpiecznie. W okresie obostrzeń wprowadziliśmy zmiany a algorytmach mające na celu wprowadzenie limitu osób znajdujących się w jednym momencie w pojeździe oraz możliwość decydowania przez kierowcę o kolejności pobieranych i odwożonych osób. Istnieje również możliwość, że podróżujące osoby, jednym pojazdem, w jednej godzinie, nie spotkają się.

    MobilGO Wrocław aplikacja w sklepie Google lub Apple

    Jak skorzystać z MobilGO?

    Piotr Dyblik: – Rozwiązanie MobilGO działa w formie aplikacji klienta oraz kierowcy, które można pobrać w sklepie Google Play oraz Apple Store. Prototyp systemu został uruchomiony 1 lutego 2021. Aktualnie analizujemy działanie algorytmu i opinię klientów. W czasie testów i wprowadzania zmian można przetestować nas za darmo. Wystarczy napisać do nas, a my wyślemy darmowy kod na przejazd. Kody również znajdują się na naszej stronie.

    Zachęcacie, by z waszego rozwiązania korzystały władze samorządowe.

    Piotr Dyblik: – Rozpoczęliśmy rozmowy z jednym z miast Dolnego Śląska, które mają zaowocować zastąpieniem części nierentownych połączeń autobusowych współdzielonymi elektrycznymi taksówkami. Złożony został projekt wniosku do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego, który ze środków Funduszu Sprawiedliwej Transformacji, sfinansuje zakup 70 elektrycznych pojazdów, które zostaną przekazane taksówkarzom. Widzimy duże możliwości współpracy z gminami i biznesem, które mogą zaowocować realnym rozwiązaniem części istotnych problemów, takich jak korki, zanieczyszczenie powietrza czy hałas.

    MobilGO Wrocław Emilia Józwik i Piotr Dyblik

    Emilia Józwik i Piotr Dyblik Fot. MobilGo
    Emilia Józwik i Piotr Dyblik

    To wasz drugi startup we Wrocławiu. Pierwszy dotyczył informacji miejskiej.

    Piotr Dyblik: – Projekt o nazwie INFOCITI zakładał stworzenie i instalację sieci dotykowych informatorów miejskich. Nowością było to, że instytucje oraz zrzeszone podmioty, takie jak np. restauracje, kluby czy galerie mogły, na bieżąco informować mieszkańców i turystów o zmieniającej się ofercie i wydarzeniach. Projekt miał pomóc turystom przed Euro 2012.