| aktualizacja:
Wraz z rozwojem Jagodna, w połowie 2017 roku, miasto rozpoczęło przebudowę ulicy Buforowej, głównej arterii osiedla. Trasa została tak zaprojektowana i przebudowana, że zachowuje rezerwę pod przebieg wydzielonej trasy komunikacji miejskiej. Docelowo tramwaj ma połączyć centrum miasta z centrum Jagodna - czyli z pętlą tramwajową w rejonie ul. Kajdasza.
Równocześnie trwają prace Marszałka Województwa wspólnie z PKP PLK, które mają na celu wznowienie połączenia kolejowego Wrocławia ze Świdnicą. Linia nr 285, która obecnie przechodzi rewitalizację, przecina przebudowaną ulicę Buforową w poziomie terenu. Na ten moment to główna przeszkoda w utworzeniu połączenia tramwajowego na Jagodno. W Polsce brakuje bowiem przepisów, które pozwalają na tworzenie skrzyżowań kolejowo-tramwajowych w jednym poziomie. Stąd wypracowanie optymalnego rozwiązania z PKP PLK trwa już ponad trzy lata.
2018-11-20 podpisanie umowy na projekt budowlany budowy linii tramwajowej na Jagodno. Całkowity termin realizacji 14 miesięcy tj. do 2020-01-20
2019-04-18 Aneks nr 1 do Umowy
Główny powód aneksu:
Zmiana tylko terminów pośrednich, bez zmiany terminu końcowego.
2020-01-20 Aneks nr 2 do Umowy. Główny powód aneksu:
2020-11-16 Aneks nr 3 do Umowy. Powód aneksu:
Nastąpiło częściowe rozliczenie projektu, zmiana zakresu oraz terminu do 2021-11-21
2020-11-16 Podpisanie umowy na projekt budowlany trasy komunikacji zbiorowej (buspasa) na Jagodno. Jest to umowa na dodatkowe prace projektowe, które nie mogły być ujęte w umowie [A] po jej aneksowaniu (zmianie na buspas) a wynikają z konieczności zaprojektowania buspasa. Termin realizacji to 2021-11-20 (analogicznie do Aneksu nr 3 umowy [A], z którym umowa [B] stanowi nierozerwalną całość projektową)
2021-09-20 Aneks nr 4 do Umowy oraz aneks nr 1 do Umowy [B]. Powód aneksu:
Sprawa trafiła do Sądu Administracyjnego i do tej pory nie ma wyroku, który Organ ma wydać decyzję. Aneks zakłada wydanie decyzji przez SA do końca 2021-10-30 (już niedotrzymany), następnie wydanie decyzji środowiskowej przez Organ do 2022-04-30 oraz zakończenie projektowania ( w tym uzyskanie ZRID) do 2022-10-30
Obecnie (2021-12) złożony w wersji elektronicznej projekt budowlany jest na ukończeniu. Część branż posiada nawet uzgodnienia. Będą wprowadzane drobne korekty wynikające z uwag podczas opiniowania. Zakończenie projektu wstrzymywane jest wyłącznie przez brak decyzji środowiskowej i części uzgodnień.
Bardzo często pytacie mnie Państwo, jak wyglądają plany realizacji ważnej inwestycji dla południowych części Wrocławia, jaką jest tramwaj na Jagodno. Jedni są szczerze zainteresowani, inni pytają, bo chcą mnie "zaczepić". Postawę jednych i drugich rozumiem. Bardzo chciałbym – i w tym zakresie nic się nie zmieniło – zrealizować tramwaj na Jagodno, a tak naprawdę zależy mi, aby Jagodno i Wojszyce, które także bardzo się rozwijają, były dobrze skomunikowane z centrum miasta. Aby można było szybko i bez utrudnień dojechać do domu, pracy i szkoły. Niestety uwarunkowania techniczne, ale także uwarunkowania prawne obowiązujące w Polsce nie pomagają w szybkiej realizacji inwestycji tramwajowej. Tym niemniej wywiązując się ze złożonych wcześniej obietnic, od kilku lat prowadzimy starania, aby te warunki formalno-prawne stały się jasne i aby do budowy doprowadzić. Piszę o tym i dedykuję to w szczególności tym, którym omawiane sprawy wydają się łatwe i szybkie w realizacji oraz tym, którzy uważają, że niewiele w tej sprawie zrobiono. Poniżej przedstawiam Państwu kalendarium swoistych kamieni milowych, które zbliżają nas do realizacji obiecanej inwestycji. Poza wymianą licznych pism prowadziliśmy i prowadzić będziemy szereg bilateralnych spotkań w tym zakresie. A wszystko po to, by zapewnić dobrą komunikację miejską dla mieszkańców południowych osiedli Wrocławia.
Jacek SutrykPrezydent Wrocławia