wroclaw.pl strona główna Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk – oficjalna strona internetowa Prezydent Wrocławia - strona główna

Infolinia 71 777 7777

26°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 12:20

wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Prezydent Wrocławia
  3. Buspas/ tramwaj na Jagodno - kalendarium i postęp prac

Timeline

  • Linia tramwajowa na Jagodno ujęta we Wrocławskim Programie Tramwajowym w kategorii zadań przewidywanych do realizacji po roku 2022.
  • Linia tramwajowa na Jagodno ujęta w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Wrocławia.
    11.01.2018 r.
  • Wrocławskie Inwestycje proszą PKP PLK o podanie wytycznych i planów inwestycyjnych, które będą kluczowe dla opracowania dokumentacji projektowej budowy linii tramwajowej na Jagodno.
    25.01.2018 r.
  • PKP PLK jako "podstawowe i optymalne rozwiązanie" proponuje budowę estakady w obszarze terenu kolejowego i wyniesienie linii kolejowej nr 285 na poziom +1.
    16.04.2018 r.
  • PKP PLK uzupełnia wytyczne. Sugeruje, że w Polsce brak przepisów, które uregulowałyby sytuację skrzyżowania tramwaju i linii kolejowej w jednym poziomie.
    08.05.2018 r.
  • Wrocławskie Inwestycje występują do PKP PLK o wytyczne związane z budową linii kolejowej nr 285 - tak, by przygotować harmonogram budowy linii tramwajowej na Jagodno.
  • PKP PLK przysyła informacje o szczegółach planowanej rewitalizacji linii kolejowej nr 285.
  • Ogłoszenie przetargu dla firmy, która zaprojektuje trasę tramwaju na Jagodno.
  • Zielone światło od Ministerstwa Infrastruktury na poziome skrzyżowanie linii tramwajowej z kolejową.
    26.09.2018 r.
  • Rozstrzygnięcie przetargu na firmę, która zrealizuje projekt trasy tramwajowej. To Biuro Projektów Dróg i Mostów "BBKS-PROJEKT" Sp. z o. o.
  • Podpisanie umowy na projekt budowlany budowy linii tramwajowej na Jagodno.
    20.11.2018 r.
  • Podpisanie umowy z "BBKS-PROJEKT" na realizację prac projektowych.
  • Projektant pisze do PKP PLK Centrum Realizacji Inwestycji z prośbą o dane techniczne.
    25.01.2019 r.
  • Czerwone światło od PKP PLK na przecięcie linii tramwajowej z kolejową w jednym poziomie.
    28.03.2019 r.
  • Aneks nr 1 do Umowy
  • Prezydent Jacek Sutryk pisze do Ireneusza Merchela, Prezesa Zarządu PKP PLK.
    19.09.2019 r.
  • PKP PLK negatywnie opiniują propozycję miasta. Spółka tłumaczy, że brak przepisów techniczno-budowlanych dla tego typu skrzyżowań. Sugeruje, że na rynku nie ma gotowych systemów skrzyżowań torów kolejowych i tramwajowych.
    19.11.2019 r.
  • Prezydent Jacek Sutryk deklaruje kontynuację prac i rozmów z PKP PLK i współpracę w wypracowaniu rozwiązania, które można byłoby zaaplikować do rozwiązań ogólnopolskich lub przełożyć na przepisy prawa.
    17.12.2019 r.
  • Aneks nr 2 do Umowy. Główny powód aneksu:
    20.01.2020 r.
  • PKP PLK sugeruje, że aby rozbudować skrzyżowanie jednopoziomowe należy m.in. wystąpić do ministerstwa o uregulowanie kwestii prawnych oraz podjąć współpracę z jednostką badawczą, która opracuje wstępną koncepcję projektu.
    27.02.2020 r.
  • Prezydent Wrocławia prosi prezesa PKP PLK o wyznaczenie osób uprawnionych przez spółkę do wypracowania wspólnie z miastem wytycznych i uzgodnień ws. przeniesienia toru linii nr 285 na nasyp.
    16.03.2020 r.
  • Pismo Prezydenta Jacka Sutryka do Andrzeja Adamczyka, Ministra Infrastruktury.
    07.04.2020 r.
  • Minister wskazuje, że istniejące w Polsce skrzyżowania tego typu były budowane w oparciu o nieobowiązujące przepisy z 1964 roku."
    15.05.2020 r.
  • Miasto spotyka się z Radą Osiedla Jagodno, by porozmawiać o wariantach podejścia do budowy trasy tramwajowej.
  • Pismo Prezydenta Jacka Sutryka do Prezesa PKP PLK z ponowną prośbą o wskazanie osoby upoważnionej do reprezentowania spółki w rozmowach dot. inwestycji.
  • Pismo Rady Osiedla Jagodno do Departamentu Infrastruktury i Transportu UM.
    14.07.2020 r.
  • Urząd Miejski złożył wniosek o dofinansowanie z Unii Europejskiej na budowę wydzielonej trasy komunikacji zbiorowej na Jagodno w ramach Krajowego Planu Odbudowy.
  • Prezydent Jacek Sutryk pisze do PKP PLK w sprawie określenia osoby do kontaktu w temacie inwestycji.
  • PKP PLK informuje, że od ostatniej korespondencji z miastem zaszły znaczące zmiany okoliczności mające wpływ na rozwiązania techniczne - Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego zgłosił do programu Kolej + przedsięwzięcie dotyczące odbudowy drugiego toru linii kolejowej nr 285.
    20.10.2020 r.
  • Wspólne pismo marszałka województwa i prezydenta Wrocławia do Tadeusza Sobotnika, Dyrektora Biura Strategii PKP.
    02.12.2020 r.
  • Aneks nr 3 do Umowy. Powód aneksu:
    16.11.2020 r.
  • Podpisanie umowy na projekt budowlany trasy komunikacji zbiorowej (buspasa) na Jagodno.
    16.11.2020 r.
  • Biuro Strategii PKP PLK składa propozycję organizacji spotkania w gronie zainteresowanych stron, w formie telekonferencji.
    07.01.2021 r.
  • Pismo Marszałka Województwa do Prezydenta informujące o potrzebie wykonania studium prognostyczno-planistycznego
  • Pismo prezydenta do marszałka podtrzymujące deklarację o współfinansowaniu rozbudowy linii 285
  • W dniu 28 stycznia 2021 r. odbyło się I spotkanie w formie video konferencji tzw. "Stołu Kolejowego", czyli platformy współpracy PKP i miasta. Pierwsze spotkanie oficjalnie otworzyli: Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia i Tadeusz Szulc, dyrektor OGN PKP SA. Stół kolejowy to cykliczne spotkania, podczas których omawiane będą ważne dla mieszkańców tematy dotyczące współpracy jednostek PKP z miastem.
    28.01.2021 r.
  • Pismo UM informujące o możliwości udzielenia dotacji celowej na opracowanie Studium prognostyczno-planistycznego.
  • Pismo UMW informujące o podjętych uchwałach Rady Miejskiej Wrocławia dot. przyznania dotacji celowych na opracowanie Studium prognostyczno-planistycznego.
  • Pismo UMWD deklarujące możliwości zgłoszenia rozbudowy 285 w programie KOLEJ+
  • Pismo Członka Zarządu Województwa Dolnośląskiego.
    12.08.2021 r.
  • Podpisanie umowy z UMWD w sprawie partycypacji w kosztach realizacji Studium prognostyczno-finansowego.
  • Aneks nr 4 do Umowy oraz aneks nr 1 do Umowy [B]
    20.09.2021 r.
  • Spotkanie konsultacyjne
    12.10.2021 r.
  • Pismo UMW do firmy INFRA Centrum Doradztwa sp. z o.o. podsumowujące spotkanie konsultacyjne oraz opinia dot. rozwiązań.
  • Opinia DIT do Wstępnych Studiów Planistyczno-Prognostycznych w zakresie zadania.
    06.12.2021 r.
  • W związku z decyzją o zmianie zakresu projektu polegającej na wyprzedzającej budowie trasy komunikacji zbiorowej w rezerwie pod tramwaj, Projektant wystąpił ponownie o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy bus-pasa.
    04.2022 r.
  • Rozstrzygnięto nabór projektów do rządowego programu Kolej Plus. Odbudowa drugiego toru linii kolejowej nr 285 na odcinku Wrocław Główny - Kobierzyce trafiła na listę rezerwową.
  • Prezydent Wrocławia pyta Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej o sposób alokacji środków europejskich dla transportu publicznego.
    28.04.2022 r.
  • Pierwszy etap realizacji budowy trasy komunikacji zbiorowej (trasa autobusowa) naJagodno we wrocławskim Programie Tramwajowym 2.0
    30.05.2022 r.
  • Urząd Miejski otrzymał wstępną promesę od Banku Gospodarstwa Krajowego (rządowy Program Inwestycji Strategicznych) w sprawie dofinansowania budowy trasy autobusowej na Jagodno.
    05.2022 r.

Wraz z rozwojem Jagodna, w połowie 2017 roku, miasto rozpoczęło przebudowę ulicy Buforowej, głównej arterii osiedla. Trasa została tak zaprojektowana i przebudowana, że zachowuje rezerwę pod przebieg wydzielonej trasy komunikacji miejskiej. Docelowo tramwaj ma połączyć centrum miasta z centrum Jagodna - czyli z pętlą tramwajową w rejonie ul. Kajdasza.

Równocześnie trwają prace Marszałka Województwa wspólnie z PKP PLK, które mają na celu wznowienie połączenia kolejowego Wrocławia ze Świdnicą. Linia nr 285, która obecnie przechodzi rewitalizację, przecina przebudowaną ulicę Buforową w poziomie terenu. Na ten moment to główna przeszkoda w utworzeniu połączenia tramwajowego na Jagodno. W Polsce brakuje bowiem przepisów, które pozwalają na tworzenie skrzyżowań kolejowo-tramwajowych w jednym poziomie. Stąd wypracowanie optymalnego rozwiązania z PKP PLK trwa już ponad trzy lata.

2018-11-20 podpisanie umowy na projekt budowlany budowy linii tramwajowej  na Jagodno. Całkowity termin realizacji 14 miesięcy tj. do 2020-01-20

2019-04-18 Aneks nr 1 do Umowy

Główny powód aneksu:

  • Konieczność doprojektowania dodatkowego przystanku przy Świeradowskiej wraz z rozbudową sygnalizacji na skrzyżowaniu
  • Dodatkowa koncepcja parkingu wielopoziomowego na pętli Jagodno i jej uwzględnienie w rozwiązaniach geometrycznych pętli

Zmiana tylko terminów pośrednich, bez zmiany terminu końcowego.

2020-01-20 Aneks nr 2 do Umowy. Główny powód aneksu:

  • Przedłużająca się procedura uzgodnienia przez PKP skrzyżowania linii klejowej i tramwajowej, finalnie brak takiej zgody. Zmiana terminu końcowego o 10 m-cy (tj. do 2020-11-20)

2020-11-16 Aneks nr 3 do Umowy. Powód aneksu:

  • W wyniku braku zgody PKP na skrzyżowanie linii tramwajowej z linia kolejową oraz uchwałą Rady osiedla Jagodno ws. buspasa jako 1. etap, podjęto decyzję o zaprzestaniu projektowania tramwaju i rozpoczęciu projektowania buspasa.
  • Spotkanie z RO 21.05.2020 r. , uchwała RO w sprawie zmiany zakresu projektowania z trasy tramwajowej na bus pas z dnia 20.06.2020 r.

Nastąpiło częściowe rozliczenie projektu, zmiana zakresu oraz terminu do 2021-11-21

2020-11-16 Podpisanie umowy na projekt budowlany trasy komunikacji zbiorowej (buspasa) na Jagodno. Jest to umowa na dodatkowe prace projektowe, które nie mogły być ujęte w umowie [A] po jej aneksowaniu (zmianie na buspas) a wynikają z konieczności zaprojektowania buspasa. Termin realizacji to 2021-11-20 (analogicznie do Aneksu nr 3 umowy [A], z którym umowa [B] stanowi nierozerwalną całość projektową)

2021-09-20 Aneks nr 4 do Umowy oraz aneks nr 1 do Umowy [B]. Powód aneksu:

  • Brak decyzji środowiskowej z powodu sporu kompetencyjnego WŚiR UM oraz RDOŚ.

Sprawa trafiła do Sądu Administracyjnego i do tej pory nie ma wyroku, który Organ ma wydać decyzję. Aneks zakłada wydanie decyzji przez SA do końca 2021-10-30 (już niedotrzymany), następnie wydanie decyzji środowiskowej przez Organ do 2022-04-30 oraz zakończenie projektowania ( w tym uzyskanie ZRID) do 2022-10-30

Obecnie (2021-12) złożony w wersji elektronicznej projekt budowlany jest na ukończeniu. Część branż posiada nawet uzgodnienia. Będą wprowadzane drobne korekty wynikające z uwag podczas opiniowania. Zakończenie projektu wstrzymywane jest wyłącznie przez brak decyzji środowiskowej i części uzgodnień.

Bardzo często pytacie mnie Państwo, jak wyglądają plany realizacji ważnej inwestycji dla południowych części Wrocławia, jaką jest tramwaj na Jagodno. Jedni są szczerze zainteresowani, inni pytają, bo chcą mnie "zaczepić". Postawę jednych i drugich rozumiem. Bardzo chciałbym – i w tym zakresie nic się nie zmieniło – zrealizować tramwaj na Jagodno, a tak naprawdę zależy mi, aby Jagodno i Wojszyce, które także bardzo się rozwijają, były dobrze skomunikowane z centrum miasta. Aby można było szybko i bez utrudnień dojechać do domu, pracy i szkoły. Niestety uwarunkowania techniczne, ale także uwarunkowania prawne obowiązujące w Polsce nie pomagają w szybkiej realizacji inwestycji tramwajowej. Tym niemniej wywiązując się ze złożonych wcześniej obietnic, od kilku lat prowadzimy starania, aby te warunki formalno-prawne stały się jasne i aby do budowy doprowadzić. Piszę o tym i dedykuję to w szczególności tym, którym omawiane sprawy wydają się łatwe i szybkie w realizacji oraz tym, którzy uważają, że niewiele w tej sprawie zrobiono. Poniżej przedstawiam Państwu kalendarium swoistych kamieni milowych, które zbliżają nas do realizacji obiecanej inwestycji. Poza wymianą licznych pism prowadziliśmy i prowadzić będziemy szereg bilateralnych spotkań w tym zakresie. A wszystko po to, by zapewnić dobrą komunikację miejską dla mieszkańców południowych osiedli Wrocławia.

Jacek SutrykPrezydent Wrocławia