Koncerty w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu
W styczniu już 16.01 wykonanie oratorium „Mesjasz” Georga Friedricha Handla (Wrocławska Orkiestra Barokowa i RIAS Kammerchor, soliści pod dyrekcją Jarosława Thiela), a 30.01 Marek Janowski dyrygujący Dresdner Philharmonie (wspólnie z nimi pianista Marc-André Hamelin przygotował koncert fortepianowy f-moll Maksa Regera).
Koncert: Mesjasz w NFM
Klasyczna / KoncertKrasnale Filharmonii Wrocławskiej NFM
W lutym (5.02) Hania Rani i Dobrawa Czocher z materiałem z krażka „Inner Symphonies”, a 9 lutego Mischa Maisky z Bachowskimi suitami na wiolonczelę solo. Z kolei 13 lutego Grzegorz Turnau z koncertem na swoje 55. urodziny pod hasłem „Znów wędrujemy”.
Mischa Maisky gra Bacha
Klasyczna / KoncertNarodowe Forum Muzyki (NFM) Wrocław
W marcu (31.03) Szymon Nehring z Lutosławski Quartet w programie z kwintetem fortepianowym g-moll Szostakowicza.
W kwietniu (9.04) Olivier Latry, jeden z najwybitniejszych organistów świata – muzyk tytularny katedry Notre Dame, tym razem z pianistą Érikiem Le Sage'em i 30 kwietnia kontratenor Max Emanuel Cencic z solistami i Wrocławską Orkiestrą Barokową w operze „Griselda” Bononciniego.
W maju (8.05) Philippe Herreweghe i Orchestre des Champs-Élysées z wybitną mezzosopranistką Magdaleną Koženą w repertuarze Mahlerowskim.
W czerwcu (6.06) Pat Metheny, 22 czerwca Giancarlo Guerrero poprowadzi symfoników z udziałem sopranistki Iwony Sobotki i pianistki Marii João Pires, a w programie Mozart i Szymanowski. Z kolei 26 czerwca Kristian Bezuidenhout (fortepian historyczny) z Wrocławską Orkiestrą Barokową i koncerty fortepianowe kompozytorów z rodziny Bach.
W lipcu (13.07) wystąpi w NFM (to koncert przeniesiony z ubiegłego roku) Gregory Porter, rewelacyjny amerykański wokalista jazzowy, którego słuchaliśmy już niegdyś w stolicy Dolnego Śląska podczas Jazzu nad Odrą.
Co zobaczymy w 2022 r. w Operze Wrocławskiej
Do końca sezonu 2021/2022 obejrzymy jeszcze kilka premier, oprócz znanych już tytułów, m.in. „Skrzypka na dachu” w karnawale, czy „Cosi fan tutte” Mozarta. Czeka nas balet „Don Juan” do muzyki Christopha Willibalda Glucka, do którego choreografię przygotował Giorgio Madia (spektakle 19-27 lutego), a spektakle poprowadzi od pulpitu dyrygenckiego Adam Banaszak.
Operę „Manon” Julesa Masseneta pod muzyczną dyrekcją Bassema Akiki i w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego zobaczymy od 26 marca do 3 kwietnia. W maju (od 20-29.05) szykuje się premiera Mozartowskiego „Wesela Figara” André Hellera Lopesa pod batutą Bassema Akiki, zaś w czerwcu Verdiowski „Don Carlo” (od 17 do 26 czerwca) w reżyserii Michała Znanieckiego z Bassemem Akiki przy pulpicie dyrygenckim.
W sierpniu jeszcze „Frankenstein” amerykańskiego kompozytora Marka Greya w reżyserii Àlexa Ollé (19-21 sierpnia).
Teatr Muzyczny Capitol zaprasza
Pierwszą premierą tego roku (spektakle 3-9 lutego) będzie „Cesarz”, adaptacja mistrzowskiej książki reporterskiej Ryszarda Kapuścińskiego.
fot. Łukasz Gawroński - Rok 2022 r. Capitol zacznie premierą na Scenie Ciśnień
Autor przedstawił w niej relacje dworzan etiopskiego cesarza Hajle Sellasje I, które stają się przejmującą opowieścią (bo pisaną strachem, służalczością, bezwzględnością w zdobywaniu uwagi władcy) o korupcji, jakiej podlega władza. Dla twórców przedstawienia (autorem adaptacji i reżyserem jest Cezary Studniak) będzie to spektakl o pragnieniu władzy. „O tym, do czego zdolny jest człowiek, by ją zdobyć, i jak cierpi, gdy rządzić nie może” – podkreślają. Uwaga, spektakl przeznaczony jest wyłącznie dla widzów dorosłych (i używa się w nim dymu, a aktorzy palą papierosy).
Czytaj: Artystyczne plany i zmiany Teatru Muzycznego Capitol
Hala Stulecia zaczyna koncertowo
Obydwa styczniowe koncerty zaplanowane w Hali Stulecia przełożono na inne terminy. Muzyczne spotkanie z Piotrem Rubikiem i jego zespołem (przedstawią interpretacje własne znanych utworów) odbędzie się w kwietniu (13.04), a koncert Sylwii Grzeszczak podczas jej trasy koncertowej 27 lutego (we Wrocławskim Centrum Kongresowym przy Hali Stulecia). Bilety zachowują ważność i nie trzeba ich wymieniać na nowe.
Piotr Rubik: „Moja historia” – nowa data
KoncertHala Stulecia we Wrocławiu
Koncerty w Centrum Koncertowym A2
Program zaplanowano już do grudnia, a wśród hitów m.in. metalowa formacja francuska Gojira oraz nowozelandzkie trio Alien Weaponry i brytyjski kwintet Employed To Serve (27.01). W lutym (4.02) brytyjska formacja (rodem z Birmingham), czyli Napalm Death, a jej gośćmi będą Doom (z Wielkiej Brytanii), Siberian Meat Grinder (z Rosji) oraz Show Me The Body (z USA).
Potem Ania Dąbrowska (10.02) nazywana pierwszą damą polskiego popu.
We wrześniu (17.09) trasa szwedzkiej grupy Opeth grającej psychodelicznego rocka (zagrają w towarzystwie The Vintage Caravan). W październiku (16.10) powracają także Szwedzi (Cult of Luna), a w jesiennej trasie towarzyszyć im będą post rockowy Caspian oraz shoegaze’owa formacja Holy Fawn.
Z partyjnym pozdrowieniem. 40. rocznica wprowadzenia stanu wojennego
Rock / KoncertA2 – Centrum Koncertowe
Stary Klasztor też koncertuje
W styczniu (21.01) Kazik z materiałem opartym o solowe projekty, a sali gotyckiej 40-lecie punkrockowego zespołu Dezerter (4.02), który powstał w maju 1981 roku, a zagra w składzie Robert Matera (gitara, śpiew), Krzysiek Grabowski (perkusja, teksty), Jacek Chrzanowski (bas).
Wrocławski Teatr Współczesny
Na scenie na strychu już 8 stycznia (spektakle do 12.01) premiera sztuki „Wyszedł z domu. Tak zwana komedia” Tadeusza Różewicza, w 100-lecie urodzin poety, prozaika i dramaturga (obchodziliśmy je w październiku 2021).
Tytuł nawiązuje do losów głównego bohatera, Henryka, który po wyjściu z domu stracił pamięć. To wydarzenie zmieniło nie tylko jego życie, stało się katalizatorem zmian w jego rodzinie, bo rolę strażniczki pamięci przejęła żona Ewa. Sztukę reżyseruje Marek Fiedor.
fot. Filip Wierzbicki / mat. teatru
W lutym (19.02) prapremiera spektaklu „W co wierzą Polacy” w reżyserii Szymona Kaczmarka. Będzie o tym, w co jesteśmy w stanie uwierzyć, bo wedle badań 78% Polaków nie wierzy w istnienie elfów, ale tylko 17% jest pewne, że nie uwierzyłoby bliskiej osobie w jej kontakt z duchem lub innym zjawiskiem nadprzyrodzonym. Spektakle 19-24 lutego.
Wrocławski Teatr Lalek z premierą w marcu
Czeka nas (w marcu) premiera „Opowieści z wielkich bloków”, czyli propozycja dla dzieci 6+ na scenie kameralnej. Obejrzymy sztukę Ewy Mikuły w reżyserii Marty Streker, znanej już z realizacji „Polskie rymowanki albo ceremonie”. Czeka nas spektakl aktorski z niesłyszącą Dominiką Kozłowską w roli głównej. – Bardzo ciekawa, niespodziewana propozycja, w której autorki starają się pokazać świat, codzienne życie osoby, która jest głucha – mówi Jakub Krofta, dyrektor artystyczny WTL-u.
Drugą premierą będzie „Romeo i Julia” Szekspira dla młodzieży powyżej 13 lat, którą to sztukę wyreżyseruje ceniony Bartosz Szydłowski, dyrektor Teatru Łaźnia Nowa i festiwalu Boska Komedia.
A od 27 maja do 1 czerwca jeszcze 6. edycja Przeglądu Nowego Teatru dla Dzieci z mottem „Poszerzenie pola lalki”, dowcipnie parafrazującym tytuł książki Michela Houellebecqa.
Wrocławski Teatr Komedia - co nowego?
Od marca nowy tytuł w repertuarze, czyli „Mayday 3. Bigamistka”, kolejna odsłona legendarnej sztuki Raya Cooney'a, której pierwszą część oglądaliśmy na scenie Teatru Polskiego, a drugą na deskach Wrocławskiego Teatru Komedia. Spektakle obejrzymy od 24 do 27 marca.