Paweł Mykietyn – klasyk współczesnej muzyki
Pawła Mykietyna, obecnie jednego z najbardziej cenionych polskich kompozytorów, kojarzą zarówno fani muzyki współczesnej, ale też teatromani, bo to Mykietyn jest odpowiedzialny za oprawę muzyczną do legendarnych spektakli Krzysztofa Warlikowskiego („Bachantek”, „Oczyszczonych”, „Dybuka”).
Wielu krytyków widzi w urodzonym Oławie, a zdobywającym pierwsze szlify we Wrocławiu (jednym z jego profesorów w Liceum Muzycznym był Andrzej Kosendiak), a potem w Warszawie następcę wielkich postaci – zwłaszcza Witolda Lutosławskiego.
Z Wrocławiem Mykietyn był i jest wciąż związany. W jednym z wywiadów przywołanych w „Notatniku Teatralnym” kompozytor wspomina: „Koniec komuny. Wrocław był wtedy takim polskim Belfastem. Pomarańczowe Alternatywa, koncerty punkowe, zadymy, pierwsze poważne fascynacje i rozczarowania”.
Andrzej Kosendiak zapamiętał swojego ucznia jako „niepokornego młodego człowieka prowokującego otoczenie swoim sposobem bycia, poglądami, nawet wyglądem”. Nie stracili kontaktu. Już jako dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans zwrócił się do Pawła Mykietyna z prośbą o skomponowanie utworu. Na specjalne zamówienie powstała fenomenalna „Pasja według św. Marka”, dziś utwór należący do klasyki pierwszej dekady XXI wieku i zarejestrowany na płytach.
Koncert pełen emocji, hołd dla Oskara Dawickiego
Zarejestrowany na płycie NFM II Koncert wiolonczelowy (partię solową nagrał Marcin Zdunik, towarzyszy mu NFM Filharmonia Wrocławska pod batutą Bassema Akiki) miał prawykonanie w 2019 roku, a Paweł Mykietyn tłumaczył, że starał się w tym utworze dokonać syntezy swoich poszukiwań związanych z czasem w muzyce. „Starałem się też, oczywiście, żeby był komunikatywny. Zależało mi na tym, żeby w tę żelazną konstrukcję matematyczną wlać jakąś silną ludzką emocję”.
Z kolei wcześniejsza czasowo (miała prawykonanie jesienią 2014 roku) kompozycja powstała jako pokłosie nagrody Prix France Musique Sacem, którą Mykietyn otrzymał za muzykę do filmu „Essential Killing” Jerzego Skolimowskiego. Laureat miał możliwość napisania kolejnego utworu dla Orchestre Philharmonique de Radio France, stąd powstał Hommage à Oskar Dawicki.
To hołd, choć dla żyjącego artysty wizualnego, co ma zresztą związek z projektem filmowym Dawickiego – „Performerem”, w którym bohater rzekomo umiera (widzimy klepsydrę „Oskar Dawicki 1971-2014”). Nagrania utworu dokonała NFM Filharmonia Wrocławska pod dyrekcją Benjamina Schwartza.