Postarają się określić, jak wiele słów ze slangu młodzieżowego weszło na stałe do języka polskiego, a także zastanowią się nad tym, jak porozumiewają się ze sobą użytkownicy Facebooka, Twittera czy Instagramu. Porozmawiają o wyrazach, które „lajkujemy”, czyli o najpopularniejszych polskich słowach. Podczas debaty nie zabraknie refleksji nad tym, jaki wpływ na polszczyznę mają reklamy – eksperci postarają się wyjaśnić, dlaczego tak chętnie przyswajamy sobie hasła i slogany promocyjne. Zastanowią się „ocb”, czyli „o co biega” w nagminnym stosowaniu skrótów, a także spróbują określić, jaki jest zasób słów przeciętnego Polaka. Nie zabraknie pytań o przyszłość języka polskiego, o rolę dziennikarzy i polityków w jego kształtowaniu, a także o dynamikę językowych zmian.
Debata językowa odbędzie się w trakcie finału kolejnej edycji Konkursu Ojczyzny Polszczyzny, który już od roku 2002 organizowany jest pod patronatem profesora Jana Miodka. Konkurs przeznaczony jest dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjów oraz liceów. Ma on na celu promowanie kultury słowa pisanego i mówionego. Co roku w eliminacjach bierze udział około 10 tysięcy uczniów z całego kraju, a także z Ukrainy, Litwy i Białorusi. Konkurs organizuje Stowarzyszenie Ojczyzny Polszczyzny, którego głównym partnerem jest wydawnictwo Nowa Era.
Debatę zaplanowano w piątek 14 marca w godzinach 16-18, w Kinie Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21. Wstęp wolny.
Ak