Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Wystawa „Domy wyobraźni” prof. Anny Marii Kramm to 29 prac, z których większość pochodzi z ostatnich miesięcy, a nawet tygodni. Wyjątki reprezentują „Panny wodne”, będące częścią cyklu namalowanego na dwusetną rocznicę wydania „Ballad i romansów” Adama Mickiewicza.
Czy to jest obraz, czy to jest rysunek?
Kiedy indziej pytał Mickiewicz, a za nim Grechuta: „Czy to jest przyjaźń? Czy to jest kochanie?”. Na widok owych panien, a także „(Od) cienia – światła” z 2024 roku, nasuwa się parafraza słów wieszcza: Czy to jest obraz? Czy to jest rysunek?
Ania jest profesorem malarstwa, ale również rysunku, sztuki trochę zapomnianej. Olejnymi pastelami maluje rysunki-obrazy. Są strukturalne, wielopoziomowe, absolutnie cudowne. Mają typowe cechy rysunków, powstają z wykorzystaniem waloru czerni i bieli oraz światła i cienia. Tak tworzą się prace o dużej ekspresji i sile wymowy. Rysunki, w których światło zmienia się w blask. Tu zaczyna się magia.kuratorka Violetta Julkowska, prof. Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu
Synergia drzew pierwszego dnia wiosny
Wernisaż był 21 marca – pierwszego dnia kalendarzowej wiosny. Z datą współgrały „Różowe Czereśniowe Drzewa”, którym wtórowały obrazy zatytułowane „Synergia drzew”. – Pokazują skalę kolorystyczną, w której pracuje malarz – opowiadała prof. Julkowska. – Ale okazuje się, że jest tu inna tajemnica. Według naukowej teorii drzewa bukowe ożywają jednego dnia, 21 marca, niezależnie, w jakiej części Europy rosną. Tego samego dnia, w ten sam sposób wyczuwają sygnał, który daje im Słońce.
Kuratorka podkreśliła, że w kulturze europejskiej drzewo jest symbolem życia, wzrastania i drogi, jak również domu. Dla artystki jednym z domów jest Kościan. Pierwszą wystawę miała tam w 1997 roku. Drugą w 2013. Do rodzinnego miasta wróciła ze sztuką po przeszło dekadzie.
Obrazy w cyklach powstały pod wpływem myśli, które można nazwać źródłem lub miejscem początku. W malarstwie jestem nieustannie w podróży i jej nie zaprzestaję. Zrozumiałam, że przystaję tylko wówczas, gdy zamieniam czas w materialną formę - obraz. W doświadczeniu jest miejsce na wybijające się dokądś i znikąd przybywające przebłyski. Wymyśliłam dla nich Domy Wyobraźni.Anna Maria Kramm
„Domy wyobraźni” w domu rodzinnym
Malarka nie ukrywa, że pomimo wielkiego doświadczenia artystycznego, malowanie w rodzinne strony było dużym wyzwaniem. Dodatkowo, zegar nieubłaganie odmierzał godziny. – Najgorzej być prorokiem we własnym domu. Zapewniam, że dużo łatwiej byłoby zrobić obrazy do Nowego Jorku niż do Kościana. W miejscach, gdzie jesteśmy rdzennie osadzeni, ukorzenieni jak drzewa, są najważniejsze wystawy – stwierdziła artystka. – Poza tym dwa miesiące to dla mnie bardzo mało, zwykle potrzebuję pół roku – dodała.
Wrocławianin potrzebuje natomiast półtorej godziny pociągiem lub samochodem na dotarcie do Kościana w Wielkopolsce. Jest czas do 19 kwietnia. „Domy wyobraźni” Anny Marii Kramm stoją w muzeum Regionalnym, mieszczącym się w ratuszu (Rynek 1) – budynku pochodzącym z końca XVIII stulecia, który kilka lat temu przeszedł gruntowny remont.
ANNA MARIA KRAMM
Malarka, twórczyni obrazów rysunkowych. Dyplom z malarstwa uzyskała w 1996 roku na wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta. Zrealizowała 49 wystaw indywidualnych, brała udział w blisko 110 zbiorowych (włączając w to projekty artystyczne i plenery) w kraju i za granicą. Organizatorka i kuratorka międzynarodowych wystaw i spotkań – łącznie ponad 70 prezentacji. W latach 2017-2021 dyrektor artystyczny „My Space” w Austrii. Autorka 4 publikacji monograficznych. Prowadzi interdyscyplinarne warsztaty sztuki. Inicjatorka i pomysłodawczyni nowej przestrzeni artystycznej Koło Sztuki – Studio we Wrocławiu. Profesor sztuki, wychowawca kilku pokoleń studentów, od 1996 roku związaną z ASP we Wrocławiu.