Portrety trumienne są charakterystyczne dla kultury sarmackiej, czyli XVII i XVIII wieku w Polsce, ale nie zapoczątkowaliśmy tego zwyczaju malowania twarzy zmarłej osoby – tych, którzy odeszli uwieczniali już Grecy w I i II wieku. Joanna Kaucz postanowiła w swoich pracach nawiązać do tego gatunku portretu sarmackiego, aby dyskutować o śmierci, a jej projekt powstał w ramach stypendium prezydenta Wrocławia na rok 2022.
Widzowie muszą sami...dokopać się do portretów
Co obejrzymy w przestrzeni Concordia Design Wrocław? Pięć wielkoformatowych, interaktywnych instalacji malarskich (czyli przeszklone pudła naturalnej wielkości sugerujące formy nagrobkowe czy trumienne) i jedną instalację mniejszą (niespodziankę). Pudła ustawione są na podłodze i przysypane ziemią, a w środku kryją się realistycznie namalowane wizerunki wybranych osób. Ziemię artystka dosypała nieprzypadkowo. Tu zaczyna się zadanie dla widzów.
Artystka na ołtarzu – jak pozostać nieśmiertelną
Główna instalacja przedstawia autoportret Joanny Kaucz, która leży na wybudowanym dla niej swoistym ołtarzu. Nie ma tu rozsypanej ziemi na wieku pudła. „Jakby malarka sugerowała własną nieśmiertelność, którą zapewni jej sztuka” – pisze kuratorka Jola Ziembicka.
Wystawę „Nobis est semper vivere - o zatrzymanym wizerunku w hołdzie sarmackiej tradycji portretów trumiennych” obejrzymy w Concordia Design Wrocław na Wyspie Słodowej 7 od 16 do 22 stycznia. Natomiast 20 lutego o godz. 18.00 zaplanowano finisaż wystawy. Wstęp jest wolny!
Joanna Kaucz jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu na dwóch kierunkach studiów – na Wydziale Grafiki i na Wydziale Malarstwa, obecnie jest asystentką w pracowni dyplomującej prof. Zdzisława Nitki. Otrzymała wyróżnienie na 43. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2017 oraz wyróżnienia Redakcji Patronackiej Kwartalnika „Artluk”. Laureatka nagrody rektora ASP za osiągnięcia artystyczne (2019) i stypendium artystycznego prezydenta Wrocławia na 2022 rok. Zajmuje się tematem autoportretu i portretu.