NFM już po raz drugi zorganizowało debatę Biznes w kulturze – kultura w biznesie
Instytucje kultury takie jak Narodowe Forum Muzyki mają misję. Jest nią tworzenie społeczności oraz zwrócenie uwagi na wartości, jakie niesie sztuka. Co ma do tego biznes?
Światy biznesu i kultury są odrębne, pozornie niepołączone żadnymi mostami, ale wspólnym celem ludzi kultury i przedsiębiorców jest ich stworzenie.
Wśród uczestników debaty byli przedstawiciele sektora kultury i biznesu. M.in:
- Andrzej Kosendiak – dyrektor Narodowego Forum Muzyki,
- Dorota Mroczkowska – właścicielka DOTI Manufaktura,
- Wojciech Normand – wiceprezes zarządu Deichmann-Obuwie,
- Marzena Perka-Skorzycka – dyrektor operacyjna I oddziału Banku BNY Mellon (European Bank)
- Radosław Woźniak – prezes zarządu Europejskiego Funduszu Leasingowego SA.
Po co łączyć kulturę i biznes? Czy taka współpraca między biznesem a kulturą w ogóle się opłaca - zapytał jeden z gości debaty. Był nim dyrektor Zakładu Narodowego im. Ossolińskich we Wrocławiu - Łukasz Kamiński.
Firma wpiera festiwale filmowe i muzyczne, fundując m.in nagrody w konkursach. Przedstawicielka BNY Melon podkreśliła, że wsparcie dla instytucji kultury pomaga w rozwoju tych miejsc, wynosząc je na wysoki poziom. Przykładem jest chociażby NFM.
– Nigdy nie traktowaliśmy tej współpracy jak inwestycji. To bardziej społeczna odpowiedzialność. Zysk nie jest celem samym w sobie. Przedsiębiorstwo powinno służyć klientom, wspierać dostawców i pracowników – podsumował współpracę z instytucjami kultury Wojciech Normand, wiceprezes zarządu Deichmann-Obuwie.
Przyznał, że pracownicy jego firmy nie tylko mogą chodzić na koncerty, ale chóry są też zapraszane do firmy, co jest również niezwykłym doświadczeniem.
Wiele firm finansuje programy artystyczne, nagrody podczas festiwali i warsztaty
– Wysoka kultura komunikuje się przez emocje, a w naszej firmie dbamy o to, by emocji było jak najwięcej – przyznał Radosław Woźniak, prezes zarządu Europejskiego Funduszu Leasingowego SA.
Łączenie świata kultury i biznesu przynosi obu stronom wiele korzyści. Warto skupić się więc na rozwiązaniach długofalowych, istnieje bowiem potrzeba znalezienia systemowych rozwiązań wspierania instytucji kultury i młodych artystów.
Podczas drugiej edycji debaty poruszono temat tego, jak ważne jest zbudowanie partnerskich i trwałych relacji między światem kultury i biznesu, opartych na wzajemnej komunikacji. Przestrzeń na zbudowanie mostów jest ogromna. Przy czym inwestowanie w sztukę nie jest zarezerwowane tylko dla dużych koncernów, do współpracy z instytucjami kultury mogą przystąpić też małe i średnie przedsiębiorstwa.
Na koniec debaty padło retoryczne pytanie od jednej ze słuchaczek, która podsumowała spotkanie słowami: - Czy moglibyśmy być skutecznymi przedsiębiorcami, gdyby nie wrażliwość i doświadczenia, jakie daje nam kultura?