wroclaw.pl strona główna Kulturalny Wrocław – najświeższe wiadomości o kulturze Kultura - strona główna

Infolinia 71 777 7777

15°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 09:20

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Kultura
  3. Aktualności
  4. Ten film kręcono we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku! „Wil” do obejrzenia na Netflixie
Kliknij, aby powiększyć
Zdjęcie samochodów ekipy filmowej pod pałacem Wallenberg-Pachalych, w kołku bohater filmu „Wil” grany przez Stefa Aertsa fot. wroclaw.pl, Krzysztof Wiktor
Zdjęcie samochodów ekipy filmowej pod pałacem Wallenberg-Pachalych, w kołku bohater filmu „Wil” grany przez Stefa Aertsa

Na platformie Netflix można już oglądać belgijski film „Wil” w reżyserii Tima Mielantsa. Mroczny wojenny dramat oparty jest na głośniej w Belgii książce Jeroena Olyslaegersa, a główny bohater, świeżo upieczony policjant Wilfred Wils w czasie II wojny światowej musi podejmować tragiczne w skutkach decyzje. Ulice i pałace Wrocławia grają w filmie Antwerpię, zdjęcia powstały też w Legnicy i Jaworzynie Śląskiej. Przeczytajcie recenzję i zobaczcie zdjęcia.

Reklama

Wil – policjant z Antwerpii w mroku II wojny światowej

Bohater opowiadania „Jądro ciemności” Josepha Conrada (które genialnie przeniósł na ekran Francis Ford Coppola w „Czasie apokalipsy”) pod sam koniec wypowiada znaczące słowa: „Zgroza, zgroza”. Mogą być przyznaniem się do winy bohatera, który zabijał i upadlał ludzi. Ale są też komentarzem do mroku, który pożera cywilizowanego człowieka. U Coppoli mrokiem jest wojna wyzwalająca najgorsze instynkty i apetyty. 

Także i w filmie Tima Mielantsa uczciwy, młody, obiecujący człowiek zostaje dotknięty mrokiem wojny. Główny bohater „Wila”, świeżo upieczony policjant Wilfred Wils (fenomenalny Stef Aerts) wspólnie z drugim początkującym Lode Metdepenningenem (Matteo Simoni) mają pilnować porządku w Antwerpii okupowanej przez Niemców. Formalnie są mediatorami między rodakami a okupantami. Nieformalnie muszą w milczeniu przyglądać się, jak najeźdźcy nadużywają władzy.

Już pierwszego dnia wspólnej służby przyjdzie się im zmierzyć z brutalną rzeczywistością. Przypadkowo spotkany feldgendarm (czyli niemiecki żołnierz z ryngrafem zawieszonym na łańcuchu na szyi) zmusza mężczyzn, by towarzyszyli mu jako obstawa przy plądrowaniu żydowskiego mieszkania i próbie wyłudzenia pieniędzy od lokatorów.

Noc kończy się tragicznie, co będzie miało wpływ na wszystkie późniejsze wydarzenia w życiu obydwu antwerpskich policjantów i związanych z nimi osób, m.in. siostrę Lodego, działającą w ruchu oporu nieustraszoną Yvette (Annelore Crollet), która jest zafascynowana Wilfredem.

Mroczna historia o wylęknionym człowieku

Co odróżnia tę historię od wielu innych wojennych opowieści? Główny bohater, wplątany w wydarzenia, na które nie jest mentalnie i emocjonalnie przygotowany, reaguje lękiem – to akurat naturalna reakcja. Inną sprawą jest, co zrobi, aby przetrwać za wszelką cenę, nawet kosztem honoru, wstydu, przyzwoitości. Stanie się człowiekiem bez właściwości, zostanie tchórzem. 

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Wil i Lode przed komisariatem (zdjęcia kręcone u zbiegu ulic Jagiellończyka i Niemcewicza)</p> fot. Robrecht Heyvaert
Wil i Lode przed komisariatem (zdjęcia kręcone u zbiegu ulic Jagiellończyka i Niemcewicza)

Gdyby nie wojna Wil byłby zapewne malarzem (szkicami zachwyca kolegów w policji, maluje też na zlecenie znajomego ojca, kolaboranta z Niemcami), zalecałby się do dziewczyny, piął się powoli po szczeblach hierarchii w policji. Ale wojna wymusza inny kodeks zachowań, podjęcie konkretnych działań, ryzyko, bez jakiejkolwiek gwarancji sukcesu, działanie pod presją, obdarzanie zaufaniem nieznanych ludzi. Wojna wymusza dojrzałość, decyzję, kogo poświęcić a kogo chronić. 

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Wil, świadek antysemickiego marszu, zdjęcia kręcone w Legnicy</p> fot. Krzysztof Wiktor
Wil, świadek antysemickiego marszu, zdjęcia kręcone w Legnicy

Wil z jednej strony staje się marionetką w rękach znajomego kolaboranta, jednego z prowodyrów nacjonalistycznych bojówek i złodzieja żydowskiego mienia. Z drugiej, angażuje się w ruch oporu, próbuje zachować się godnie, ale to nie wystarczy. Lęk, może nawet tchórzostwo pozwala przetrwać, ceną jest utrata honoru, twarzy.     

– Sumienie to luksus – krzyczy w pewnym momencie Wil do przyjaciela w jednej z kluczowych scen. Czy tak jest rzeczywiście? Faktem pozostaje, że główny bohater przywodzi na myśl wielu współczesnych mężczyzn uciekających od odpowiedzialności i podejmowania niewygodnych decyzji. Wschodząca gwiazda belgijskiego kina, aktor Stef Aerst, gra rolę Wila z niezwykłym wyczuciem, czujemy jego niezdecydowanie, emocjonalną i moralną labilność. 

Klimatyczny film Tima Mielantsa 

Film Tima Mielansta, który dla widzów międzynarodowych jest znany z reżyserowania odcinków  znanych i cenionych seriali m.in. – „Peaky Blinders”, „Terror”, a ostatnio mrocznego „Policjanta” z Martinem Freemanem – jest przejmującym studium wojny i człowieka uwikłanego w rozgrywający się horror, a pragnącego po prostu przetrwać. 

Klimat obrazu tworzą znakomite zdjęcia Robrechta Heyvaerta, wzorcowo dobrane wnętrza i plenery przez scenografa Barta Van Loo, ale również kostiumy (Valerie Le Roy, Charlotte Willems) – naturalizm został zachowany, mamy wrażenie, jakbyśmy podglądali dawne kroniki. 

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Twórcy filmu „Wil” – reżyser Tim Mielants, operator Robrecht Heyvaert, scenograf Bart Van Loo fot. Marek Księżarek
Twórcy filmu „Wil” – reżyser Tim Mielants, operator Robrecht Heyvaert, scenograf Bart Van Loo

Wrocławskie ulie i wnętrza w filmie „Wil” – gdzie kręcono

We Wrocławiu ekipa pracowała w pałacu Wallenberg-Pachalych przy ul. Szajnochy (wnętrza zagrały komisariat policji w Antwerpii, patio posłużyło jako tło jednej z najważniejszych scen), na samej ulicy Szajnochy oraz przy skrzyżowaniu ulic Jagiellończyka z Niemcewicza (to plac przed komisariatem). 

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Wil na komisariacie policji, wnętrze pałacu Wallenberg-Pachalych</p> fot. Netflix
Wil na komisariacie policji, wnętrze pałacu Wallenberg-Pachalych

Legnica, Jaworzyna Śląska – tu także pracowali filmowcy z Belgii

Ponadto ekipa filmowa kręciła też w Legnicy (w kadrze znajdziemy dawną siedzibę Gestapo przy Daszyńskiego, czy kamienice na Zakaczawiu, w których w filmie wyrzucani są nocą Żydzi), a także w Jaworzynie Śląskiej.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Wil podczas akcji wyrzucania Żyd&oacute;w z ich mieszkań, zdjęcia kręcono na Zakaczawiu w Legnicy</p> fot. Robrecht Heyvaert
Wil podczas akcji wyrzucania Żydów z ich mieszkań, zdjęcia kręcono na Zakaczawiu w Legnicy

Pierwotnie zdjęcia z udziałem pociągów miały być zrealizowane komputerowo, ale polska strona zaproponowała, by nakręcić je w Muzeum Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej. Okazało się, że to idealne rozwiązanie i nocne zdjęcia, mocny finisz filmu „Will” zawdzięczają klimat właśnie plenerom z Dolnego Śląska.   

Gdzie obejrzeć film „Wil”

Obraz w reżyserii Tima Mielantsa jest dostępny na platformie Netflix. Oryginalny belgijski tytuł to „Wil”, ale w wyszukiwarce trzeba wpisać tytuł anglojęzyczny „Will”. 

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl