wroclaw.pl Kulturalny Wrocław - najważniejsze informacje o kulturze
Pogoda we Wrocławiu temperatura powietrza wynosi 11°C
Link do portalu wroclaw.pl
Aby wyświetlić zawartość strony, zaakceptuj pliki cookie
Reklama

19. edycja Millenium Docs Against Gravity już w maju. Sensacją film o Aleksieju Nawalnym

Tegoroczna edycja jest hybrydowa, a hitem będzie dokument o wrocławskich sedesowcach UM Wrocław
Tegoroczna edycja jest hybrydowa, a hitem będzie dokument o wrocławskich sedesowcach

Najlepsze dokumenty świata umieszczone w 12 sekcjach, a wśród nich sensacyjna biografia Aleksieja Nawalnego, film o wrocławskim Manhattanie, retrospektywa filmów Susan Sontag. Tegoroczna edycja najważniejszej imprezy filmów dokumentalnych w DCF-ie od 13 do 22 maja, a od 24 maja do 5 czerwca część online imprezy na stronie mdag.pl.

Reklama

Czeka nas na festiwalu prawdziwa obfitość świetnych dokumentów – umieszczonych w 12 sekcjach plus retrospektywa filmów nowojorskiej intelektualistki Susan Sontag i Konkurs Filmów Krótkometrażowych. To oferta 19. edycji festiwalu Millenium Docs Against Gravity, najbardziej ukochanej w Polsce imprezy filmów dokumentalnych z całego świata. W tym roku obejrzą je widzowie ośmiu miast, w tym Wrocławia.

U nas wielkim hitem będzie zapowiadany już od dawna film Filipa Janerki „(Nie)zwykły Manhattan” o wrocławskich sedesowcach – twórczyni projektu słynnych budynków i ludziach, którzy w nich mieszkali.  

19. Millennium Docs Against Gravity Film Festival

19. Millennium Docs Against Gravity Film Festival

Dolnośląskie Centrum Filmowe (DCF) ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 64a Zobacz Wydarzenie z serwisu go.wroclaw.pl

Polecamy po jednym filmie z każdej z sekcji (oprócz konkursu).

Sekcja – Akademia dokumentalna oki-doki

„Możesz się zawsze wycofać”, reż. Griet Goelen, Louise Van Assche (14.05, godz. 11.00)

Polowanie jest częścią codziennego życia ośmioletniej czirliderki Emily Fletcher i jej rodziny mieszkającej w wiejskim Teksasie. Wypchane głowy jeleni i dzików zdobią ściany ich domu wraz z licznymi krzyżami. Jedynym członkiem rodziny, który nie ma własnego trofeum myśliwskiego na ścianie, jest Emily. Uczy się strzelać i oskórować zwierzęta, a ojciec i starszy brat z cierpliwością i humorem przygotowują ją do pierwszego polowania. Emily bardzo chce, ale się boi. Czy będzie w stanie przezwyciężyć swoje lęki?

Sekcja – Bohaterowie są wśród nas

„Nawalny”, reż. Daniel Roher (19.05, godz. 19.30, 22.05, godz. 18.30)

Film nie tylko otrzymał Nagrodę Publiczności na prestiżowym Festiwalu w Sundance, ale jest obecnie najbardziej aktualny pod względem tematyki. Trudno o bardziej na czasie dokument poświęcony Aleksiejowi Nawalnemu, opozycjoniście, który przez lata tropił i odsłaniał dowody m.in. na korupcję Władimira Putina. Jego wyświetlany niedawno w Polsce film poświęcony nie tylko tajnej rezydencji prezydenta Rosji, ale i zbudowanej przez niego siatce ludzi trzymających władzę wstrząsnął całym światem.   

Daniel Roher w filmie „Nawalny” prezentuje sylwetkę wyjątkowego człowieka i jego walkę z bezwzględnym systemem, która odbywa się nadal, choć Nawalny został porwany i uwięziony (skazany na 20 lat!) w swojej ojczyźnie. „Pościgi, próby otrucia, szpiedzy - chociaż film Rohera przypomina prawdziwy thriller, niestety jest to zapis prawdziwych wydarzeń” – podkreślają organizatorzy. 

Sekcja – Człowiek w kinie

„Babi Jar. Konteksty”, reż. Sergiej Łoźnica (14.05, godz. 17.45, 20.05, godz. 20.00)

29 i 30 września 1941 roku oddziały niemieckie tzw. Einsatzgruppe, w asyście dwóch batalionów policji ukraińskiej, zastrzeliły w wąwozie Babi Jar nieopodal Kijowa ponad 33 tysiące Żydów. Taki napis pojawia się dokładnie w połowie wstrząsającego dzieła znanego publiczności MDAG Siergieja Łoźnicy, który oparł swój film ponownie na unikalnych archiwaliach.

Trudno jest pojąć ogrom barbarzyństwa i okoliczności tego zdarzenia. Dlatego drugi człon tytułu filmu („Konteksty”) jest tak ważny. Możemy zrozumieć to wydarzenie tylko przez zagłębienie się w tło wydarzeń na froncie wschodnim i ich ówczesne oraz późniejsze konteksty. Reżyser skomponował film z archiwaliów pochodzących z obu maszyn propagandowych: nazistowskiej i bolszewickiej oraz z zachowanych materiałów prywatnych.

Sekcja – Fetysze i kultura

„Italo disco”, reż. Alessandro Melazzini (20.05, godz. 20.00)

Film pozwala się nam zanurzyć w muzycznym klimacie lat 80. XX wieku – czasach rozkwitu dyskotek, w których miliony Europejczyków bawiło się przy wciągającej, syntetycznej muzyce, z mniej lub bardziej dziwnymi angielskimi słowami piosenek. Elektroniczne rytmy i wizjonerskie wideoklipy to cechy italo disco, balansującego między nowatorstwem, jakością i kiczem. Nurt narodził się we Włoszech, otrzymał nowe artystyczne impulsy w Niemczech i w efekcie cała planeta tańczyła do tych rytmów.

Sekcja – Historie intymne

„René. Klątwa wolności”, reż. Helena Třeštíková (14.05, godz. 18.45, 18.05, godz. 16.00)

W 1989 roku Helena Třeštíková zaczęła towarzyszyć z kamerą młodemu mężczyźnie o imieniu René. Charyzmatyczny bohater, balansujący ciągle na granicy prawa, uwodzący kolejnych ludzi, którzy znaleźli się w jego kręgu, wypełniał swoją osobowością cały ekran. Ich osobista, czasem niejednoznaczna relacja, miała lepsze i gorsze momenty – René potrafił okraść reżyserkę, by potem uwieść ją ponownie swoim nieodpartym czarem i talentem literackim. 

Pierwsza część jego przygód powstała w 2008 roku. Na drugą musieliśmy poczekać aż do teraz. René swobodnie żegluje pomiędzy kolejnymi miłościami swojego życia, zaliczając kolejne odsiadki. W pewnym momencie okazuje się, że posiada już dorosłego syna. Jego konsekwencja w zawodzeniu ludzi, którzy mu sprzyjają, robi piorunujące wrażenie. 

Sekcja – Klimat na zmiany

„Simona”, reż. Natalia Koryncka-Gruz (21.05, godz. 18.30)

Ida Matysek, cioteczna wnuczka Simony Kossak, jedzie do Puszczy Białowieskiej. Jako spadkobierczyni testamentu Lecha Wilczka, partnera Simony, który był autorem niezwykłych zdjęć z ich wspólnego życia w leśniczówce „Dziedzinka”, Ida ma dostęp do jego archiwum.

Porządkując pozostawione przez Lecha zdjęcia, odkrywa tajemnice rodzinne, których nie była świadoma. Wraz z nią poznajemy świat magicznej, pradawnej, ale także tej współczesnej Puszczy. To opowieść o niezwykłym życiu Simony, córki, wnuczki i prawnuczki słynnego rodu Kossaków, która porzuciła Kraków i odnalazła dom z dala od cywilizacji, pracując jako psycholożka i badaczka dzikich zwierząt. To dzięki niej postrzegamy Puszczę nie jako rezerwat przyrody, ale unikalny, jedyny w swoim rodzaju, ekosystem, który istnieje od tysięcy lat. To miejsce jest schronieniem dla zwierząt, które często są już na progu wyginięcia.

Sekcja – Love Stories

„Skál”, reż. Cecilie Debell, Maria Tórgarð (13.05, godz. 16.45, 20.05, godz. 19.00)

W pięknych okolicznościach przyrody, na Wyspach Owczych, w miasteczku Torshavn, przyglądamy się historii dorastania, pierwszej miłości i dążeniu do pogodzenia tych nieodłącznych elementów młodości z życiem w tradycyjnej, chrześcijańskiej społeczności. Przez półtora roku filmowcy towarzyszyli 21-letniej Danii, która zakochała się w hip-hopowym artyście i poecie Trygvi, o pseudonimie Silver Boy.

Jego buntownicza twórczość fascynuje Danię, która też śpiewa, ale o Bogu. Obserwujemy, jak dziewczyna zaczyna stawiać pytania na temat wiary, wolności, miłości i tradycji. Widzimy, jak Trygvi rozumie jej dylematy i zachęca Danię do wydania wierszy, które odzwierciedlają jej problemy oraz kondycję i myślenie młodzieży na Wyspach Owczych.

Sekcja – Miejsca

„(Nie)zwykły Manhattan”, reż. Filip Janerka (21.05, godz. 18.00, 22.05, godz. 10.00)

Sekcja – Muza i wena

„Nothing compares”, reż. Kathryn Ferguson (18.05, godz. 17.45, 22.05, godz. 13.45)

W wieku 23 lat była międzynarodową gwiazdą, a jej piosenki plasowały się na szczytach list przebojów. Za to kiedy kończyła 26 lat, regularnie ją oczerniano i wyśmiewano. Sinéad O’Connor to ikona irlandzkiej muzyki, która wyprzedzała swoje czasy.

Film opowiada o jej fenomenalnym dojściu do światowej sławy oraz o tym, jak obrazoburcza osobowość doprowadziła do usunięcia jej z panteonu gwiazd muzyki pop.

Sekcja – Nauka nas uratuje

„Mięso przyszłości”, reż. Liz Marshall (15.05, godz. 12.00, 19.05, godz. 16.15)

Niedługo na naszych talerzach nastąpi prawdziwa rewolucja żywieniowa. Mięso z komórek, powstałe bez hodowli i uboju zwierząt, może zmienić ludzkie myślenie o kulturze jedzenia.

Były kardiolog z Indii zakłada w Dolinie Krzemowej start-up eksperymentujący z taką pozbawioną okrucieństwa produkcją jedzenia, na które popyt, zgodnie z prognozami, może się do 2050 roku podwoić. Nowa technologia może być drogą ocalenia dla ludzkości, ponieważ tradycyjna hodowla na wielkich farmach powoduje ogromną emisję gazów cieplarnianych oraz jest największym konsumentem wody pitnej.

Reżyserka obserwuje rozwój projektu rolnictwa komórkowego przez pięć lat. Jesteśmy blisko zespołu Upside Foods i poznajemy wyzwania biznesowe, stojące przed rewolucyjną technologią. Narratorką filmu jest sama Jane Goodall.

Sekcja – Oblicza Dalekiego Wschodu

„Las szkarłatnych szat”, reż. Jin Huaquing (15.05, godz. 20.45, 21.05, godz. 17.00)

Raz w roku 10 tysięcy buddyjskich mniszek zbiera się na płaskowyżu tybetańskim w prowincji Syczuan, aby szukać oświecenia w ekstremalnych warunkach pogodowych. W klasztorze Yarchen znajdującym się na wysokości 4 000 m n.p.m. budują małe drewniane chatki, przypominające trumny, w których spędzają 100 najzimniejszych dni w roku.

Zamiast poznawać ich osobiste historie, śledzimy działanie klasztoru i jego codziennych rytuałów. Jesteśmy świadkiem transformacji osoby fizycznej w duchową i przejścia jednostki w kolektyw.

Sekcja – Zanim dorośniesz

„Na misji”, reż. Tania Anderson (15.05, godz. 16.15, 20.05, godz. 15.45)

Co roku 60 tys. młodych amerykańskich Mormonów jest wysyłanych w świat, aby przekonywać innych do swojej religii.

Film ukazuje czwórkę młodych misjonarzy, którzy udali się w podróż, będącą wyzwaniem ideologicznym i kulturowym. Młodzi Mormoni jadą bowiem do Finlandii, w której ateizm deklaruje 62% mieszkańców. Widzimy, jak postawione przed nimi zadanie w takich okolicznościach wpływa na nich samych, na ich spojrzenie na świat oraz na własną społeczność.

Sekcja – Retrospektywa – filmy Susan Sontag

To będzie pierwsza retrospektywa filmów Susan Sontag w Polsce. Ku zdziwieniu niektórych widzów, bo Sontag znamy w kraju przede wszystkim jako eseistkę i pisarkę, prawie w ogóle jako reżyserkę. Dlatego odkryciem może być jej dokument „Ziemie obiecane” z 1974 kręcony rok wcześniej, kiedy Izrael odpierał atak koalicji Syrii i Egiptu podczas wojny dwudziestodniowej. „Zintegrowane zostały warstwy obrazów wojny i wypowiedzi, w których dominują opozycyjne izraelskie stanowiska reprezentowane przez Yorama Kaniuka, pisarza i przyjaciela autorki, oraz Juwala Ne’emana, fizyka, wojskowego, późniejszego ministra ds. Nauki i Rozwoju Izraela. Oddają złożoną rzeczywistość ziemi, którą obiecano zbyt wielu ludziom” – podkreślają organizatorzy festiwalu. 

Ciekawie zapowiada się także seans „Czekając na Godota… w Sarajewie” („Waiting for Godot... in Sarajevo”), który Sontag wyreżyserowała wspólnie z Nicole Stéphane w 1993 roku, kiedy Amerykanka pojechała do Sarajewa zaalarmowana przez syna Davida Rieffa (relacjonował wojnę z Sarajewa). W mieście pisarka postanowiła wyreżyserować „Czekając na Godota” Samuela Becketta. Powstał film – antywojenny gest i hołd złożony mieszkańcom miasta.

Wśród pozostałych propozycji retrospektywy także film „Zwiedzanie bez przewodnika” („Unguided Tour”, 1993) inspirowany książką „I, Etcetera” Sontag.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama