wroclaw.pl strona główna Kulturalny Wrocław – najświeższe wiadomości o kulturze Kultura - strona główna

Infolinia 71 777 7777

15°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 20:50

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Kultura
  3. Aktualności
  4. AKT 1: W cieniu Hitlera: 1939–1945

Po obejrzeniu prologu wzrok widza przyciąga instalacja, w której centrum znajduje się zwykła książka. Przynamniej tak sądzi widz. Kiedy jednak przybliża się, wchodząc w przestrzeń pierwszego aktu wystawy, odkrywa, że chodzi o Mein Kampf. Z Mein Kampf wybrano cytaty dotyczące „Słowian”, jak określał ich Hitler. Pochodzą one z wypowiedzi nazistowskich dygnitarzy i mają przekonać widza, jaki los naziści zamierzali zgotować narodom Europy Wschodniej.

Reklama

Od tego momentu widz lepiej rozumie powód, dla którego w pozostałej części tej przestrzeni jest tyle przemocy. Pierwszy moduł – Podbój i okupacja – zawierający dokumenty archiwalne i mapy, pokazuje, jak naziści podbijają Polskę, a potem jak organizują okupację tego dużego terytorium oraz… jak Rosjanie robią to samo we wschodniej części kraju. Faksymile tajnych klauzul paktu Ribbentrop-Mołotow przypomina widzowi ten rozbiór Polski „pomiędzy braci”. Drugi moduł tłumaczy politykę rasową prowadzoną na terytorium Polski wobec Żydów, ale także wobec Polaków: likwidacja elit (intelektualiści, oficerowie, księża), segregacja rasowa, sprowadzenie narodu do roli niewolników, gospodarcza grabież kraju.

W tym momencie widz odkrywa, jak Bolesław Kominek przeżył wydarzenia, jakich doświadczył jego kraj. Opowiadamy o życiu młodego księdza zmuszonego do potajemnego odprawiania obrządku religijnego. Aby lepiej uzmysłowić widzowi, czym było wówczas życie księdza na terytorium przyłączonym do Rzeszy, życie Kominka pokazano w łatwiejszym do zilustrowania kontekście sytuacji polskiego kościoła w tym okresie.

Widz opuszcza przestrzeń pierwszego aktu, oglądając dwie instalacje.

Pierwsza z nich to pozbawiony komentarzy film skomponowany z mocnych obrazów niemieckiej okupacji w Polsce. Widz przeżywa szok wywołany brutalnością obrazów, ale też siłą przekazu.

Druga instalacja to duża fotografia, na której dostrzegamy urnę, która kryje coś, co może się wydawać popiołem ze spalonych papierów. Są to resztki bezcennej kolekcji manuskryptów spalonej metodycznie przez nazistów w polskiej Bibliotece Narodowej w 1944 roku. Tragiczne resztki, które jawią się jako symbol zdecydowanej woli zniszczenia spuścizny artystycznej i intelektualnej Polski.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl