Roberta Redforda pożegnaliśmy 16 września i, nie tylko dla jego fanów, zakończyła się wtedy w Hollywood pewna era. Kariera mega gwiazdy była nie tylko jedną z najbardziej spektakularnych w historii kina, ale też jedną z najbardziej konsekwentnych i inteligentnie przeprowadzonych.
Pamięci Roberta Redforda – genialny western
Redford nie dał się zamknąć w szufladce „amant”, szybko przejął inicjatywę, wypatrywał ciekawych projektów, produkował filmy, potem zaczął reżyserować i wreszcie, pod koniec lat 70. zainicjował kultowy dziś festiwal kina niezależnego w Sundance, absolutnie wówczas pionierski.
Nazwę festiwal zawdzięcza postaci, jaką Robert Redford zagrał w kultowym filmie „Butch Cassidy i Sundance Kid” z 1969 roku.
I to właśnie ten niesamowity western George'a Roya Hilla z obsadą marzeń (obok Redforda główne role grają Paul Newman i Katharine Ross) o dwóch całkiem sympatycznych zbirach z Dzikiego Zachodu.
Rabują, a mimo to wzbudzają ogromną sympatię poczuciem humoru i dystansem (oraz genialną jazdą na rowerze do piosenki „Raindrops Keep Fallin' on My Head”), obejrzymy podczas American Film Festival.
Seans filmu „Butch Cassidy i Sundance Kid”:
- Niedziela 9 listopada, godz. 12.45.
Filmy o filmach, czyli jak kręcono znane arcydzieła
W tym roku mamy podczas American Film Festival wyjątkowo ciekawy zestaw filmów, które traktują o tym, jak wyglądała praca na planie znanych produkcji Williama Friedkina, Francisa Forda Coppoli i wielkiego Alfreda Hitchcocka.
Na wiarę. „Egzorcysta” Williama Friedkina
Bardzo ciekawy dokument Alexandre'a O. Philippe'a, który przepytuje słynnego reżysera Williama Friedkina. Ten wspomina czas, kiedy nakręcił legendarny horror „Egzorcysta” z Ellen Burstyn i Lindą Blair w rolach matki i córki.
Ale obraz Philippe'a to coś znacznie więcej. Jak podkreśla Piotr Czerkawski, mamy do czynienia z hipnotyzującą mieszanką wykładu z reżyserii, publicznej spowiedzi i klasycznej baśni o outsiderze zdolnym pokonać przeciwności losu i odnieść nieoczekiwany sukces.
Seans filmu „Na wiarę. „Egzorcysta” Williama Friedkina”:
- Niedziela 9 listopada, godz. 19.00 (spotkanie z twórcami)
- Poniedziałek 10 listopada, godz. 12.45 (spotkanie z twórcami).
Megadoc
Świetny brytyjski reżyser był obecny na planie filmu „Megalopolis” Francisa Forda Coppoli i nakręcił dokument w oparciu o rozmowy z reżyserem, aktorami, Aubrey Plazą czy Shia LaBeoufem, reżyserem George'em Lucasem, producentami, czy rodziną Coppoli.
Dzięki temu ciekawie pokazuje znakomitego reżysera, który, nawet mając 90 lat, nie waha się tworzyć rzeczy pionierskich i, jak zawsze, wizjonerskich.
Seans filmu „Megadoc”:
- Sobota 8 listopada, godz. 10.30.
- Poniedziałek 10 listopada, godz. 19.00.
Zawrót głowy Kim Novak
Słynna hollywoodzka aktorka Kim Novak zapisała się w pamięci kinomanów przede wszystkim w filmie „Zawrót głowy” Alfreda Hitchcocka. Ale to tylko jeden z wielu tytułów, w jakich zagrała.
Dokumentalista Alexandre O. Philippe przeprowadził z aktorką wiele rozmów i przypomina w swoim dokumencie nie tylko ikoniczne dzieło Hitcha, także wiele innych obrazów z Kim Novak w roli głównej, jak „Stranger When We Meet”, „Lylah Claire”, „Kiss Me Stupid”. Aktorka nie tylko fenomenalnie opowiada o filmach. Jest też arcyciekawą kobietą.
Seans filmu „Zawrót głowy Kim Novak”:
- Poniedziałek 10 listopada, godz. 19.00 (spotkanie z twórcami)
- Wtorek 11 listopada, godz. 13.15 (spotkanie z twórcami).
Dzień Petera Hujara – jak żyła bohema w Nowym Jorku
Peter Hujar był jednym z ważniejszych amerykańskich fotografów lat 70. i 80. (jednym z jego mistrzów był Richard Avedon), zmarł na AIDS.
Ira Sachs zrobił o nim film, w którym w tytułowej roli obsadził rewelacyjnego Bena Whishawa. Akcja rozgrywa się w latach 70. w nowojorskim apartamencie pisarki Lindy Rosenkrantz (Rebecca Hall). Kobieta spędza czas rozmawiając z Hujarem, który po prostu opowiada o tym, jak spędza kolejne dni.
Nudne? Wykluczone! Pozornie niezobowiązująca rozmowa wprowadza kolejne ciekawe wątki, m.in. staje się świetnym portretem nowojorskiego środowiska artystycznego, w którym działał Hujar, ale też oglądamy bohatera upozowanego jak z jego słynnych fotografii.
Inspiracją dla scenariusza było nagranie magnetofonowe głosu Hujara sprzed 50 lat (jego transkrypcję odnaleziono w jednej z bibliotek).
Seans filmu „Dzień Petera Hujara”:
- Piątek 7 listopada, godz. 10.30
- Sobota 8 listopada, godz. 22.00.
Kopnęłabym cię, gdybym mogła – kobieta na skraju załamania
Mary Bronstein nakręciła mocny film/czarną komedię o kobiecie (Rose Byrne), która jest już właściwie na skraju załamania i pobiła by się z całym światem, gdyby miała siłę. Ale Linda (żona, matka) jest już naprawdę zmęczoną codzienną walką z przeciwnościami losu.
Mąż specjalnie nie pomaga, dziecko potrzebuje stałego nadzoru, pozornie nudna codzienność staje się torem przeszkód nie do pokonania. Terapeuta jest zadziwiająco asertywny jak na osobę mającą nieść pomoc. I w kim szukać wsparcia?
W matce Lindzie narasta wściekłość, ale film Mary Bronstein ma też sporą dawkę czarnego humoru, więc nie podłamie potencjalnych widzów. Koniecznie!
Seans filmu „Kopnęłabym cię, gdybym mogła”:
- Piątek 7 listopada godz. 10.30.
Bilety na American Film Festival 2025
Bilety na wszystkie seanse kosztują 23-31 zł. Kupimy je online, a od 6 listopada także w kasach Kina Nowe Horyzonty.