Centralny Port Komunikacyjny wybrał wykonawców wszystkich części nowej trasy kolejowej pomiędzy Łodzią a Wrocławiem:
- Łódź – Sieradz,
- Sieradz – Kępno,
- Kępno – Czernica Wrocławska
- i Czernica – Wrocław.
Obecnie nowa trasa jest projektowana, a jej budowa zostanie zrealizowana w ramach umowy, która została podpisana w lipcu 2022 roku. Obowiązuje ona przez 8 lat i jest warta maksymalnie 7 miliardów złotych. – Ta umowa ramowa to największy obecnie tego typu kontrakt w Europie – informuje Konrad Majszyk, rzecznik Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).
Pierwsze prace mają ruszyć w 2024 roku.
Galeria zdjęć
Pociągiem z Wrocławia do Łodzi w godzinę
Po wybudowaniu odcinka nowej trasy czas przejazdu pociągiem pomiędzy Wrocławiem a Łodzią, który obecnie wynosi ponad 3 godziny, ma skrócić się do godziny. Pociągi maksymalnie osiągną 250 km/h, przy czym trasa pozwoli im jechać jeszcze szybciej – 350 km/h. Do takiej prędkości będzie można w przyszłości podnieść parametry bez konieczności przebudowy torowiska.
Między Wrocławiem i Łodzią powstaną dwie nowe stacje pasażerskie: Czajków i Wodzierady. Pociągi będą mogły zatrzymywać się także w Czernicy Wrocławskiej, Kępnie i Sieradzu.
– Odcinek Wrocław – Łódź to jedna z najbardziej potrzebnych inwestycji kolejowych w Polsce – przekonuje Konrad Majszyk. – To fragment trasy między Wrocławiem a Warszawą. Dzisiaj między tymi miastami brakuje bezpośredniej, szybkiej trasy kolejowej, dlatego czasy przejazdu są dla pasażerów mniej atrakcyjne niż podróż samochodem lub samolotem – zauważa.
CPK uruchomił również inwestycję w odcinek Warszawa – Łódź. Wariant inwestorski jest, projektowanie trwa od kilku miesięcy, a w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie i Łodzi toczy się postępowanie o decyzję środowiskową.