Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Wydział Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia właśnie ponowił przetarg na obsługę linii autobusowych o numerach zaczynających się od 9, które zapewniają połączenia Wrocławia z gminami Wisznia Mała, Długołęka i Czernica.
Przetarg autobusy aglomeracyjne - tym razem inny
Z uwagi na wcześniejsze doświadczenia, aktualnie przetarg obejmuje cztery zadania: na 17 linii podmiejskich 9xx łączących Wrocław z Wisznią Małą, Długołęką i Czernicą (w tym na 5 całkowicie nowych tras) oraz na 9 linii miejskich – dziś obsługiwanych przez MPK Wrocław oraz jego podwykonawcę.
Wszystkie podstawowe pojazdy będą fabrycznie nowe, klimatyzowane i niskopodłogowe, we wszystkich będzie można podładować komórkę czy laptop oraz skorzystać z ogólnodostępnego wi-fi. Co szósty z nich będzie zeroemisyjny. Dodatkowo, autobusy będą posiadały udogodnienia dla pasażerów o ograniczonej mobilności oraz z niepełnosprawnościami sensorycznymi. Łącznie, w ciągu 6 lat – na taki okres został rozpisany przetarg – wykonają one ponad 38 mln wozokilometrów po drogach Wrocławia i aglomeracji.
W porównaniu do poprzedniego postępowania, Wydział Transportu zmienił wymóg dotyczący wielkości autobusów zeroemisyjnych. Mogą to być także autobusy solo, nie muszą być to pojazdy przegubowe. Priorytetem jest, by przewoźnicy zapewniali na te bardziej obciążone kursy pojazdy przegubowe. Mniej istotne jest, jaki będą miały napęd.
Ważne by w całej flocie był odpowiedni, wymagany przepisami udział pojazdów zeroemisyjnych. Zmianie uległ także zapis dotyczący autobusów zastępczych i dodatkowych - obecnie nie będą to musiały być każdorazowo fabrycznie nowe pojazdy.
Kiedy nowe autobusy wyjadą na linie aglomeracyjne?
Przewoźnicy wyłonieni w postępowaniu przetargowym przeznaczą do obsługi linii łącznie 91 fabrycznie nowych autobusów. Na ich dostarczenie oraz rozpoczęcie świadczenia usług będą mieli 11 miesięcy od dnia podpisania umowy. To oznacza, że jeśli uda się zamknąć wszystkie formalności w najbliższych kilku miesiącach, nowe pojazdy wyjadą na ulice aglomeracji na początku 2025 roku. Przewoźnicy mogą składać oferty do 31 stycznia 2024 r.
Urbancard w aglomeracji
Autobusy o numerach 9xx są liniami miejskimi - strefowymi, kursującymi pomiędzy Wrocławiem, a miejscowościami ościennymi, jak Czernica, Kąty Wrocławskie, Kobierzyce, Siechnice, Żórawina, Wisznia Mała, Miękinia, Długołęka.
System Urbancard będzie sukcesywnie rozszerzany także na inne linie 9xx obsługujące pozostałe gminy. Wydział Transportu spodziewa się większego zainteresowania kontrahentów uczestnictwem niż miało to miejsce w pierwszym nierozstrzygniętym podejściu jesienią 2023 roku. Przewoźnicy dopytują o przetarg.
Lepiej, mimo że przejściowo
Do czasu rozstrzygnięcia przetargu przewóz pasażerów jest i będzie zapewniony. Urzędnicy są gotowi na rozwiązanie przejściowe. Usługi są świadczone na podstawie negocjacji z potencjalnymi wykonawcami. W listopadzie 2023 zakończyły się negocjacje z operatorami zainteresowanymi świadczeniem usług na liniach aglomeracyjnych łączących gminę Długołęka i Wisznia Mała z Wrocławiem. W wyniku negocjacji został wprowadzony szereg zmian względem obecnych umów przewozowych. Oto ważniejsze:
- prezentacja wszystkich linii aglomeracyjnych 9xx na jednej wspólnej mapie geolokalizacji pojazdów;
- ujednolicenie prezentowanej na LCD informacji pasażerskiej na wzór linii 908 i 930;
- wprowadzenie autobusu typu midi do obsługi wybranych kursów linii 930;
- zwiększenie liczby autobusów przegubowych z 4 do 6, w tym wprowadzenie 2 autobusów z normą Euro 6;
- obsługa większości kursów linii 931 w dni robocze przez autobusy w 100 proc. niskopodłogowe, wyposażone w system asystenta skręcania zwiększający bezpieczeństwo niechronionych użytkowników dróg;
- wycofanie z obsługi najstarszych autobusów niskowejściowych marki SOR;
- wymiana starych kas fiskalnych na nowe z łatwiejszym systemem płatności bezgotówkowych.
Zmiany będą wprowadzane systematycznie w okresie od 2 stycznia do 1 kwietnia 2024 roku.