Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
TA na Jagodno (skrót od trasa autobusowa) w przyszłości będzie TAT-em (trasą autobusowo-tramwajową). Czekamy na rozstrzygnięcie przetargu na zaprojektowanie torowiska i jednocześnie na przebudowę ulicy Buforowej.
Będzie ona czteropasmowa. Tory tramwajowe powstaną na trasie autobusowej, która spełnia parametry niezbędne dla tramwajów. Ma odpowiednią nośność oraz geometrię, a zbudowane przystanki są autobusowo-tramwajowe.
Nowa trasa autobusowa na Jagodno - galeria zdjęć
Zobaczcie na zdjęciach, jak nowa trasa autobusowa na Jagodno prezentuje się tuż przed jej otwarciem.
Krótka historia tramwaju na Jagodno
Emocjonująca historia z tramwajem na Jagodno związana jest z linią kolejową nr 285 prowadzącą do Sobótki. Tory tramwajowe muszą przeciąć te kolejowe. Ale dotąd nie było przepisów, które by to regulowały. Z tego względu PKP PLK nie zgadzały się na taką krzyżówkę.
Miasto nie wiedząc, kiedy i czy w ogóle sprawa zostanie uregulowana, zdecydowało się na budowę wydzielonego korytarza tylko dla autobusów. Projekt powstał w oparciu o parametry trasy tramwajowej, aby w przyszłości można było przerobić ją na autobusowo-tramwajową.
Jednak kwestia przepisów o krzyżówkach tramwajowo-kolejowych rozwiązana została szybciej, niż można się było tego spodziewać. Ministerstwo Infrastruktury zostało zapewne zmobilizowane do zajęcia się tematem przez premiera. Donald Tusk podczas powyborczej wizyty na Jagodnie obiecał rozwiązać problem. Gdyby nie to, z projektowaniem trasy tramwajowej trzeba by było czekać, aż PKP PLK wyniosą linię 285 na nasyp, a tego można się spodziewać w perspektywie dekady lub dwóch.
Przepisy o skrzyżowaniach wreszcie są (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 stycznia 2025 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z liniami tramwajowymi i ich usytuowanie - Dz. U. z 3 lutego 2025 roku, poz. 138) i dlatego można projektować tramwaj na Jagodno.
Z Jagodna do centrum w kwadrans
Niemal trzykilometrowa trasa autobusowa pozwoli mieszkańcom Jagodna oraz wszystkim tym, którzy dotrą samochodami lub rowerami na parking P+R przy Kajdasza, szybko dojechać do centrum miasta. Odległość pozostaje taka sama, ale autobusy ominą zatłoczone ulice. Jagodno istotnie zbliży się do centrum. Z pętli "Jagodno" do dworca podróż ma zająć 13 minut.
Inwestycja rozpoczęła się w kwietniu 2023 roku. Jej koszt to około 45 mln zł, z czego 40 mln zł to dofinansowanie z programu Polski Ład.
Otwarciu trasy na Jagodno towarzyszyć będą zmiany w kursowaniu autobusów. Najwięcej emocji budzą te dotyczące linii 110 oraz N. Więcej o nowych trasach przeczytasz w artykule "Nowe trasy autobusów od 5 maja po otwarciu trasy na Jagodno".