wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

19°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 10:20

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Trasa na Jagodno i aż osiem zmian w kursowaniu autobusów

5 maja zmieni się komunikacyjny krajobraz miasta - zostanie otwarta trasa autobusowa na Jagodno. Powstanie nowa linia autobusowa (ze starym numerem 110), jedna zostanie zlikwidowana, a aż sześć zmieni trasy. Co na to wrocławianie? W piątek 4 kwietnia w szkole przy Asfaltowej odbyło się spotkanie, w czasie którego urzędnicy poinformowali mieszkańców o zmianach. Są one wynikiem konsultacji społecznych.

Reklama

Podczas spotkania w piątkowy wieczór dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności Monika Kozłowska-Święconek przedstawiła nowości.

- Nadchodzące zmiany odpowiadają na oczekiwania mieszkańców wyrażane podczas ubiegłorocznych konsultacji Pakietu dla Południa - mówi Monika Kozłowska-Święconek. - Zapowiadaliśmy wtedy, że układ połączeń autobusowych po otwarciu trasy autobusowej na Jagodno będzie odrębnym elementem, który państwu zaprezentujemy. I temu właśnie poświęcone jest to spotkanie.   

Przy planowaniu nowego układu autobusów brane były pod uwagę właśnie potrzeby i oczekiwania mieszkańców, którzy wypowiedzieli się w czasie tamtych konsultacji społecznych, wnioski Rady Osiedli, dane o obciążeniu linii autobusowych, dostępny tabor oraz układ drogowy, pętle i plany inwestycyjne.

Przedstawiamy zmiany, z którymi zapoznali się mieszkańcy podczas spotkania. 

Linia N przedłużona

Linia N będzie jeździć na Jagodno - zostanie przedłużona aż do pętli "Jagodno". Zapewni mieszkańcom Jagodna bezpośrednie połączenie z centrum, z Kromera i Psim Polem, a mieszkańcom Psiego Pola połączenie z Jagodnem.

<p>Mapa przedstawia nową trasę linii N. Obecnie kursuje w relacji Litewska - Petrusewicza. 5 maja trasa zostanie przedłużona z Dworca Gł&oacute;wnego do nowej pętli na Jagodnie. W godzinach szczytu kursować będzie co 7,5 minuty, w pozostałym czasie co 15 minut (tak jak obecnie).&nbsp;</p> BZM
Mapa przedstawia nową trasę linii N. Obecnie kursuje w relacji Litewska - Petrusewicza. 5 maja trasa zostanie przedłużona z Dworca Głównego do nowej pętli na Jagodnie. W godzinach szczytu kursować będzie co 7,5 minuty, w pozostałym czasie co 15 minut (tak jak obecnie). 

110 - nowa linia powstała z połączenia 110 ze 149

Linia 110 zostanie połączona z linią 149, która teraz kursuje pomiędzy Kuźnikami a placem Grunwaldzkim. Nowo powstała linia otrzyma numer 110. Numer 149 przestanie funkcjonować na liście autobusów. Trasa nowej 110 zostanie skorygowana w centrum i dodatkowo wydłużona do Pilczyc.

Dzięki temu jagodzianie dostaną bezpośrednie połączenie z zachodnią częścią miasta, a kuźniczanie z południem. Obecne połączenie z Galerią Dominikańską realizowane przez 110 zapewni mieszkańcom wydłużona linia N. Nowa 110 będzie kursowała w szczycie co 15 min, czyli częściej niż obecna 149.

<p>Mapa przedstawia trasę nowej linii 110. Powstanie ona z połączenia obecnych linii 110 i 149. Nowa 110 kursować będzie z Pilczyc aż do Iwin, przejeżdżając obok dworca i przez nową pętlę "Jagodno". W dni robocze kursować będzie co 15 minut, a w dni wolne co 30 minut.&nbsp;</p> BZM
Mapa przedstawia trasę nowej linii 110. Powstanie ona z połączenia obecnych linii 110 i 149. Nowa 110 kursować będzie z Pilczyc aż do Iwin, przejeżdżając obok dworca i przez nową pętlę "Jagodno". W dni robocze kursować będzie co 15 minut, a w dni wolne co 30 minut. 

112 i 113 - zmiana trasy

Linie 112 i 113 zostaną wydłużone od Dworca Głównego do Galerii Dominikańskiej. To korzystna zmiana dla Wojszyc i Ołtaszyna, bo zapewnia dodatkowe połączenie z węzłem przesiadkowym w centrum miasta. Jest to możliwe, ponieważ zmieniona trasa linii 110 zwalnia miejsce na pętli Galeria Dominikańska. Częstotliwość pozostanie taka jak obecnie.

<p>Mapa przedstawia nowe trasy linii 112 i 113. 5 maja zostaną wydłużone od dworca do przystanku "Galeria Dominikańska". 112 tak, jak dotychczas, kursować będzie co godzinę, a 113 co 15 minut w dni robocze i w soboty, a w niedziele co p&oacute;ł godziny.</p> BZM
Mapa przedstawia nowe trasy linii 112 i 113. 5 maja zostaną wydłużone od dworca do przystanku "Galeria Dominikańska". 112 tak, jak dotychczas, kursować będzie co godzinę, a 113 co 15 minut w dni robocze i w soboty, a w niedziele co pół godziny.
 

- To rozwiązanie, które będzie funkcjonować do czasu rozbudowy niezbędnej infrastruktury na Wojszycach, aby już teraz Wojszyce skorzystały na otwarciu trasy na Jagodno - wyjaśnia Monika Kozłowska-Święconek.

145 - zmiana trasy

Linia 145 będzie miała drobną korektę na końcówce trasy: swój bieg zakończy na przystanku Vivaldiego. Zmiana ta wynika z ograniczonej przestrzeni na odstawanie autobusów w zatoce przed rondem Iwiny. Linia 145 obsługiwana jest autobusami przegubowymi, które przy kumulacji nie zmieszczą się w zatoce. Dlatego na wniosek MPK zmieni się miejsce odstawcze na jezdni obsługującej przy Vivaldiego. Częstotliwość pozostanie taka jak obecnie.

<p>Mapa przedstawia zmienioną trasę linii 145. Nie będzie już jeździć do Iwin, tylko zakończy bieg na przystanku "Vivaldiego". Kursować będzie z niezmienioną częstotliwością - co 15 minut w dni robocze i co p&oacute;ł godziny w dni wolne.&nbsp;</p> BZM
Mapa przedstawia zmienioną trasę linii 145. Nie będzie już jeździć do Iwin, tylko zakończy bieg na przystanku "Vivaldiego". Kursować będzie z niezmienioną częstotliwością - co 15 minut w dni robocze i co pół godziny w dni wolne. 

149 - wchłonięta przez nową linię 110

152 - zmiana trasy

Przebieg linii 152 przejdzie drobną korektę w rejonie Kuźnik. Wynika ona z przedłużenia linii 110 do Pilczyc. Autobus będzie jechał ul. Kołobrzeską zamiast Hermanowską, aby nie dublować przedłużonej linii 110 i zastąpić linię 149 łączącą Kuźniki z pętlą na Nowym Dworze.

310 - przedłużona do ronda Iwiny

Linia 310 zostanie wydłużona do ronda Iwiny. Jest to możliwe w sytuacji, w której 145 zmieniło swoje miejsce odstawcze na Vivaldiego. Autobus 310 obsługiwany jest taborem solo (krótkimi autobusami), więc nie ma kłopotów z kumulacją pojazdów w zatoce. Przedłużona 310 da większą dostępność dla dzieci w dojeździe do szkoły przy Asfaltowej. Częstotliwość pozostanie taka, jak obecnie.

<p>Mapa przedstawia zmieniona trasę linii 310. Od 5 maja łączyć będzie przystanki&nbsp;"Parafialna" i "Iwiny - rondo". Przejeżdżać będzie przez nową pętlę "Jagodno". Tak, jak obecnie, w godzinach szczytu jeździć będzie co kwadrans, a w pozostałych godzinach co 30 minut. W dni wolne nie będzie kursować.</p> BZM
Mapa przedstawia zmieniona trasę linii 310. Od 5 maja łączyć będzie przystanki "Parafialna" i "Iwiny - rondo". Przejeżdżać będzie przez nową pętlę "Jagodno". Tak, jak obecnie, w godzinach szczytu jeździć będzie co kwadrans, a w pozostałych godzinach co 30 minut. W dni wolne nie będzie kursować.

Po co te zmiany? Kto na nich zyska?

Dzięki przedstawionym mieszkańcom rozwiązaniom Jagodno zyska nowe bezpośrednie połączenia autobusowe z ważnymi punktami w mieście:

  • z placem Orląt Lwowskich i Dworcem Świebodzkim – dzięki 110
  • z Wrocławskim Parkiem Przemysłowym i Nowym Dworem – dzięki 110
  • ze Stadionem od strony ulicy Lotniczej – dzięki 110
  • z Urzędem Wojewódzkim i Ogrodem Botanicznym – dzięki N
  • z Kromera i Psim Polem – dzięki N

i utrzyma nadal te istniejące:

  • z placem Grunwaldzkim,
  • zoo,
  • Galerią Dominikańską,
  • Dworcem Głównym
  • oraz szkołą na Asfaltowej.

Jagodno zyska nowe bezpośrednie połączenia autobusowe z 6 ważnymi punktami miasta

Mapa przedstawia połączenia Jagodna z różnymi częściami Wrocławia. Niebieskie linie to połączenia istniejące, a zielone to te, które przybędą 5 maja BZM
Mapa przedstawia połączenia Jagodna z różnymi częściami Wrocławia. Niebieskie linie to połączenia istniejące, a zielone to te, które przybędą 5 maja

Z Jagodna do centrum w 13 minut

Kolejne zmiany dla mieszkańców południowych osiedli:

  • mieszkańcy Jagodna na kluczowych przystankach od pętli "Jagodno" w kierunku do miasta będą mieli autobus co 3 minuty w godzinach szczytu;
  • szacowany czas przejazdu autobusów N i 110 z pętli "Jagodno" do Dworca Autobusowego to około 13 minut;
  • mieszkańcy Wojszyc i Ołtaszyna zyskają dodatkowy punkt docelowy na placu Dominikańskim;
  • mieszkańcy Psiego Pola, Nowego Dworu, Kuźnik i Pilczyc zyskają bezpośrednie połączenia z Jagodnem i południowymi osiedlami;
  • zyskają kierowcy – po uruchomieniu wydzielonego korytarza dla autobusów zmieniona zostanie obecna organizacja ruchu – wyznaczony na jezdni samochodowej buspas zostanie zlikwidowany.

Po wprowadzeniu zmian będziemy obserwować, jak ten nowy układ działa. Musimy dać mu czas, aby sprawdzić, jak zadziała, a mieszkańcom na przyzwyczajenie się do nowych tras. Liczymy na informację zwrotną od pasażerów. Jesteśmy otwarci na korekty, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Monika Kozłowska-Święconek, Biuro Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miejskim

W czasie spotkania urzędnicy notowali uwagi mieszkańców. Jeśli ktoś też je ma, a nie mógł przyjść na spotkanie, może jeszcze do czwartku 10 kwietnia przekazać je pisemnie na adres konsultacje[at]um.wroc.pl (w miejsce [at] wstawiamy znak małpki niezbędny w adresie internetowym).

110 powinien jeździć na plac Dominikański - to główny postulat

Połączenie linii 110 ze 149 wywołało sporo emocji. Duża część zebranych na piątkowym spotkaniu mieszkańców wolałaby, żeby 110 było linią „tylko dla Jagodna”.

Wielu uczestników spotkania chce, by linia 110 jeździła na przystanek "Galeria Dominikańska". Część chwaliła to, że po zmianie linia zapewni im bezpośrednie połączenie z Wrocławskim Parkiem Przemysłowym czy Parkiem Biznesu, gdzie pracują, ale chcą, aby jeździła przez pl. Dominikański. Ich argumenty:

  • zmieniona linia N nie zapewni bezpośredniego połączenia z placem Dominikańskim mieszkającym za Kajdasza, wsiadającym na przystankach "Vivaldiego" i "Iwiny - rondo".
  • linia N nie zatrzymuje się na przystanku "Bastion Sakwowy";
  • linia N w kierunku Psie Pole - Jagodno w godzinach szczytu dojeżdżać będzie na pl. Dominikański zapełniona i spóźniona. 110 zaczynało kurs na pl. Dominikańskim, odjeżdżało punktualnie i na starcie było puste;
  • gmina Siechnice skróciła trasę autobusu 810 - nie dojeżdża już do Dominikańskiego, a więc jeszcze przed zmianami wprowadzanymi przez Wrocław pasażerom z Iwin i z południa Wrocławia ubył jeden autobus.  

- Moja żona codziennie wysiada z dwójką dzieci na Bastionie Sakwowym, a państwo to wszystko zepsuliście - mówił jeden z mieszkańców. Takim argumentom z reguły towarzyszyły oklaski z sali.

<p>Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zr&oacute;wnoważonej Mobilności w Urzędzie Miejskim. Spotkanie informacyjne w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 25 przy ul. Asfaltowej poświęcone zmianom w kursowaniu autobus&oacute;w po otwarciu trasy na Jagodno</p> Fot. Marek Księżarek
Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miejskim. Spotkanie informacyjne w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 25 przy ul. Asfaltowej poświęcone zmianom w kursowaniu autobusów po otwarciu trasy na Jagodno

- Przeanalizujemy możliwości zmiany trasy linii 110. Nie może ona kończyć biegu na Dominikańskim, bo dzięki przedłużeniu zwolniła tam miejsce liniom 112 i 113. Poza tym wielu mieszkańcom odpowiada to, że 110 dojadą na Strzegomską i dalej. Sprawdzimy, jak mogłaby jeździć na Pilczyce, aby przejeżdżać przez Dominikański - zapewnia Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności. - Sprawdzimy również możliwość zatrzymywania się linii N na przystanku "Bastion Sakwowy" - dodaje. 

Natomiast dyrektorka Wydziału Transportu Paulina Tyniec-Piszcz, by rozwiać obawy mieszkańców o spóźniającej się linii N, przedstawiła statystyki dotyczące punktualności linii autobusów. 

- Linia N i 110 mają niemal taki sam wskaźnik punktualności. Dla linii N wynosi on 73 procent, a dla 110 74 procent - mówi Paulina Tyniec-Piszcz. - Ten wskaźnik mówi, że 73 lub 74 procent kursów była punktualnych. 

Spotkanie informacyjne w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 25 przy ul. Asfaltowej poświęcone zmianom w kursowaniu autobusów po otwarciu trasy na Jagodno Fot. Marek Księżarek
Spotkanie informacyjne w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 25 przy ul. Asfaltowej poświęcone zmianom w kursowaniu autobusów po otwarciu trasy na Jagodno

Ustalono, że przez maj zarówno mieszkańcy, jak i decydenci, będą obserwować zmiany i analizować to, co należy zmienić. - Później będzie okres wakacyjny, więc ewentualne korekty będziemy wprowadzać we wrześniu - zapowiedziała Paulina Tyniec-Piszcz.

Jeśli chodzi o komunikację zbiorową, która ułatwi podróże mieszkańcom gminy Siechnice, to siechnicki i wrocławski samorząd prowadzą rozmowy nad stworzeniem wspólnego rozwiązania. Najprawdopodobniej zakończą się one utworzeniem połączeń aglomeracyjnych, które dobrze zna wielu mieszańców innych sąsiednich gmin, czyli wspólnych autobusów o numeracji 9XX. 

Czy Kajdasza zatka się na amen?

Pętla "Jagodno" przy ulicy Kajdasza w godzinach szczytu będzie obsługiwać wszystkie linie dojeżdżające na Jagodno. Nawet te, które nie będą tam kończyć biegu, będą na nią wjeżdżać, aby wysadzić i zabrać pasażerów (110, 145, 310). Będzie tam duży ruch, a Kajdasza korkuje się teraz, gdy jeszcze nie ma na niej autobusów.

Część mieszkańców martwi się, że nie wyjedzie z Kajdasza swoimi samochodami, a inni, że utkną tam w korku w autobusie. Elwira Nowak, dyrektorka Wydziału Inżynierii Miejskiej zapewnia, że sytuacja będzie pod obserwacją, a poza tym, zakaz parkowania w okolicy powinien udrożnić przepustowość osiedlowych ulic.

Dlaczego nie ma połączenia Wojszyc i Ołtaszyna z trasą autobusową na Buforowej?

To również postulowali mieszańcy zarówno podczas piątkowego spotkania, jak i ubiegłorocznych konsultacji Pakietu dla Południa. Tamtejsi mieszkańcy dojeżdżają do centrum korkującą się Grota-Roweckiego. W ramach pakietu dla Południa na tej ulicy od ronda Bednarza ma powstać buspas, który połączy się z tramwajem na Borowskiej. Uniezależni to autobusy od korków, co istotnie skróci czas przejazdu.

Wąskim gardłem pozostanie wiadukt nad Borowską, ale tam autobusy będzie wpuszczać sygnalizacja świetlna. Tramwaj łączący szpital przy Borowskiej z krańcówką przy Świeradowskiej jest w trakcie projektowania.

W ramach Pakietu dla Południa ma też zostać przedłużona ul. Iwaszkiewicza – powstanie poziomy łącznik między osiedlami służący głównie komunikacji miejskiej. Póki co mieszkańcy chcą, aby autobusy jeździły Parafialną i Asfaltową. To jednak niemożliwe, ponieważ na tych ulicach się nie mieszczą. Nie mają też gdzie "pętlić", czyli kończyć kursu. Ten problem rozwiąże przebudowa pętli przy Zwycięskiej. Bardziej pojemna ma powstać wraz z oddaniem szkoły, która powstaje przy tej ulicy. Na te rozwiązania trzeba jednak jeszcze poczekać.

Kiedy będą nowe rozkłady jazdy?

Wszystkie głosy mieszkańców zostały odnotowane, będą zebrane i opublikowane w podsumowaniu spotkania. Dodane zostaną te przysłane na adres konsultacje[at]um.wroc.pl.

MPK tworzy rozkłady jazdy, które wejdą w życie 5 maja. Najpierw poznamy je zaglądając do internetu, w nocy z 4 na 5 maja pojawią się wydrukowane na przystankach. Wcześniej jednak na przystankach będą komunikaty z kodem QR prowadzącym do strony z nowymi rozkładami.

Magistrat zapowiada również akcję informacyjną, m.in. konferencje prasową, która z wyprzedzeniem zapowie wprowadzane zmiany. Zatem niejednokrotnie jeszcze będziemy o nadchodzących zmianach informować na naszych łamach.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama