Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
- Linia N przedłużona
- 110 - nowa linia powstała z połączenia 110 ze 149
- 112 i 113 - zmiana trasy
- 145 - zmiana trasy
- 149 - wchłonięta przez nową linię 110
- 152 - zmiana trasy
- 310 - przedłużona do ronda Iwiny
- Po co te zmiany? Kto na nich zyska?
- Jagodno zyska nowe bezpośrednie połączenia autobusowe z 6 ważnymi punktami miasta
- Z Jagodna do centrum w 13 minut
- 110 powinien jeździć na plac Dominikański - to główny postulat
- Czy Kajdasza zatka się na amen?
- Dlaczego nie ma połączenia Wojszyc i Ołtaszyna z trasą autobusową na Buforowej?
- Kiedy będą nowe rozkłady jazdy?
Podczas spotkania w piątkowy wieczór dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności Monika Kozłowska-Święconek przedstawiła nowości.
- Nadchodzące zmiany odpowiadają na oczekiwania mieszkańców wyrażane podczas ubiegłorocznych konsultacji Pakietu dla Południa - mówi Monika Kozłowska-Święconek. - Zapowiadaliśmy wtedy, że układ połączeń autobusowych po otwarciu trasy autobusowej na Jagodno będzie odrębnym elementem, który państwu zaprezentujemy. I temu właśnie poświęcone jest to spotkanie.
Przy planowaniu nowego układu autobusów brane były pod uwagę właśnie potrzeby i oczekiwania mieszkańców, którzy wypowiedzieli się w czasie tamtych konsultacji społecznych, wnioski Rady Osiedli, dane o obciążeniu linii autobusowych, dostępny tabor oraz układ drogowy, pętle i plany inwestycyjne.
Przedstawiamy zmiany, z którymi zapoznali się mieszkańcy podczas spotkania.
Linia N przedłużona
Linia N będzie jeździć na Jagodno - zostanie przedłużona aż do pętli "Jagodno". Zapewni mieszkańcom Jagodna bezpośrednie połączenie z centrum, z Kromera i Psim Polem, a mieszkańcom Psiego Pola połączenie z Jagodnem.
110 - nowa linia powstała z połączenia 110 ze 149
Linia 110 zostanie połączona z linią 149, która teraz kursuje pomiędzy Kuźnikami a placem Grunwaldzkim. Nowo powstała linia otrzyma numer 110. Numer 149 przestanie funkcjonować na liście autobusów. Trasa nowej 110 zostanie skorygowana w centrum i dodatkowo wydłużona do Pilczyc.
Dzięki temu jagodzianie dostaną bezpośrednie połączenie z zachodnią częścią miasta, a kuźniczanie z południem. Obecne połączenie z Galerią Dominikańską realizowane przez 110 zapewni mieszkańcom wydłużona linia N. Nowa 110 będzie kursowała w szczycie co 15 min, czyli częściej niż obecna 149.
112 i 113 - zmiana trasy
Linie 112 i 113 zostaną wydłużone od Dworca Głównego do Galerii Dominikańskiej. To korzystna zmiana dla Wojszyc i Ołtaszyna, bo zapewnia dodatkowe połączenie z węzłem przesiadkowym w centrum miasta. Jest to możliwe, ponieważ zmieniona trasa linii 110 zwalnia miejsce na pętli Galeria Dominikańska. Częstotliwość pozostanie taka jak obecnie.
- To rozwiązanie, które będzie funkcjonować do czasu rozbudowy niezbędnej infrastruktury na Wojszycach, aby już teraz Wojszyce skorzystały na otwarciu trasy na Jagodno - wyjaśnia Monika Kozłowska-Święconek.
145 - zmiana trasy
Linia 145 będzie miała drobną korektę na końcówce trasy: swój bieg zakończy na przystanku Vivaldiego. Zmiana ta wynika z ograniczonej przestrzeni na odstawanie autobusów w zatoce przed rondem Iwiny. Linia 145 obsługiwana jest autobusami przegubowymi, które przy kumulacji nie zmieszczą się w zatoce. Dlatego na wniosek MPK zmieni się miejsce odstawcze na jezdni obsługującej przy Vivaldiego. Częstotliwość pozostanie taka jak obecnie.
149 - wchłonięta przez nową linię 110
152 - zmiana trasy
Przebieg linii 152 przejdzie drobną korektę w rejonie Kuźnik. Wynika ona z przedłużenia linii 110 do Pilczyc. Autobus będzie jechał ul. Kołobrzeską zamiast Hermanowską, aby nie dublować przedłużonej linii 110 i zastąpić linię 149 łączącą Kuźniki z pętlą na Nowym Dworze.
310 - przedłużona do ronda Iwiny
Linia 310 zostanie wydłużona do ronda Iwiny. Jest to możliwe w sytuacji, w której 145 zmieniło swoje miejsce odstawcze na Vivaldiego. Autobus 310 obsługiwany jest taborem solo (krótkimi autobusami), więc nie ma kłopotów z kumulacją pojazdów w zatoce. Przedłużona 310 da większą dostępność dla dzieci w dojeździe do szkoły przy Asfaltowej. Częstotliwość pozostanie taka, jak obecnie.
Po co te zmiany? Kto na nich zyska?
Dzięki przedstawionym mieszkańcom rozwiązaniom Jagodno zyska nowe bezpośrednie połączenia autobusowe z ważnymi punktami w mieście:
- z placem Orląt Lwowskich i Dworcem Świebodzkim – dzięki 110
- z Wrocławskim Parkiem Przemysłowym i Nowym Dworem – dzięki 110
- ze Stadionem od strony ulicy Lotniczej – dzięki 110
- z Urzędem Wojewódzkim i Ogrodem Botanicznym – dzięki N
- z Kromera i Psim Polem – dzięki N
i utrzyma nadal te istniejące:
- z placem Grunwaldzkim,
- zoo,
- Galerią Dominikańską,
- Dworcem Głównym
- oraz szkołą na Asfaltowej.
Jagodno zyska nowe bezpośrednie połączenia autobusowe z 6 ważnymi punktami miasta
Z Jagodna do centrum w 13 minut
Kolejne zmiany dla mieszkańców południowych osiedli:
- mieszkańcy Jagodna na kluczowych przystankach od pętli "Jagodno" w kierunku do miasta będą mieli autobus co 3 minuty w godzinach szczytu;
- szacowany czas przejazdu autobusów N i 110 z pętli "Jagodno" do Dworca Autobusowego to około 13 minut;
- mieszkańcy Wojszyc i Ołtaszyna zyskają dodatkowy punkt docelowy na placu Dominikańskim;
- mieszkańcy Psiego Pola, Nowego Dworu, Kuźnik i Pilczyc zyskają bezpośrednie połączenia z Jagodnem i południowymi osiedlami;
- zyskają kierowcy – po uruchomieniu wydzielonego korytarza dla autobusów zmieniona zostanie obecna organizacja ruchu – wyznaczony na jezdni samochodowej buspas zostanie zlikwidowany.
Po wprowadzeniu zmian będziemy obserwować, jak ten nowy układ działa. Musimy dać mu czas, aby sprawdzić, jak zadziała, a mieszkańcom na przyzwyczajenie się do nowych tras. Liczymy na informację zwrotną od pasażerów. Jesteśmy otwarci na korekty, jeśli zajdzie taka potrzeba.Monika Kozłowska-Święconek, Biuro Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miejskim
W czasie spotkania urzędnicy notowali uwagi mieszkańców. Jeśli ktoś też je ma, a nie mógł przyjść na spotkanie, może jeszcze do czwartku 10 kwietnia przekazać je pisemnie na adres konsultacje[at]um.wroc.pl (w miejsce [at] wstawiamy znak małpki niezbędny w adresie internetowym).
110 powinien jeździć na plac Dominikański - to główny postulat
Połączenie linii 110 ze 149 wywołało sporo emocji. Duża część zebranych na piątkowym spotkaniu mieszkańców wolałaby, żeby 110 było linią „tylko dla Jagodna”.
Wielu uczestników spotkania chce, by linia 110 jeździła na przystanek "Galeria Dominikańska". Część chwaliła to, że po zmianie linia zapewni im bezpośrednie połączenie z Wrocławskim Parkiem Przemysłowym czy Parkiem Biznesu, gdzie pracują, ale chcą, aby jeździła przez pl. Dominikański. Ich argumenty:
- zmieniona linia N nie zapewni bezpośredniego połączenia z placem Dominikańskim mieszkającym za Kajdasza, wsiadającym na przystankach "Vivaldiego" i "Iwiny - rondo".
- linia N nie zatrzymuje się na przystanku "Bastion Sakwowy";
- linia N w kierunku Psie Pole - Jagodno w godzinach szczytu dojeżdżać będzie na pl. Dominikański zapełniona i spóźniona. 110 zaczynało kurs na pl. Dominikańskim, odjeżdżało punktualnie i na starcie było puste;
- gmina Siechnice skróciła trasę autobusu 810 - nie dojeżdża już do Dominikańskiego, a więc jeszcze przed zmianami wprowadzanymi przez Wrocław pasażerom z Iwin i z południa Wrocławia ubył jeden autobus.
- Moja żona codziennie wysiada z dwójką dzieci na Bastionie Sakwowym, a państwo to wszystko zepsuliście - mówił jeden z mieszkańców. Takim argumentom z reguły towarzyszyły oklaski z sali.
- Przeanalizujemy możliwości zmiany trasy linii 110. Nie może ona kończyć biegu na Dominikańskim, bo dzięki przedłużeniu zwolniła tam miejsce liniom 112 i 113. Poza tym wielu mieszkańcom odpowiada to, że 110 dojadą na Strzegomską i dalej. Sprawdzimy, jak mogłaby jeździć na Pilczyce, aby przejeżdżać przez Dominikański - zapewnia Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności. - Sprawdzimy również możliwość zatrzymywania się linii N na przystanku "Bastion Sakwowy" - dodaje.
Natomiast dyrektorka Wydziału Transportu Paulina Tyniec-Piszcz, by rozwiać obawy mieszkańców o spóźniającej się linii N, przedstawiła statystyki dotyczące punktualności linii autobusów.
- Linia N i 110 mają niemal taki sam wskaźnik punktualności. Dla linii N wynosi on 73 procent, a dla 110 74 procent - mówi Paulina Tyniec-Piszcz. - Ten wskaźnik mówi, że 73 lub 74 procent kursów była punktualnych.
Ustalono, że przez maj zarówno mieszkańcy, jak i decydenci, będą obserwować zmiany i analizować to, co należy zmienić. - Później będzie okres wakacyjny, więc ewentualne korekty będziemy wprowadzać we wrześniu - zapowiedziała Paulina Tyniec-Piszcz.
Jeśli chodzi o komunikację zbiorową, która ułatwi podróże mieszkańcom gminy Siechnice, to siechnicki i wrocławski samorząd prowadzą rozmowy nad stworzeniem wspólnego rozwiązania. Najprawdopodobniej zakończą się one utworzeniem połączeń aglomeracyjnych, które dobrze zna wielu mieszańców innych sąsiednich gmin, czyli wspólnych autobusów o numeracji 9XX.
Czy Kajdasza zatka się na amen?
Pętla "Jagodno" przy ulicy Kajdasza w godzinach szczytu będzie obsługiwać wszystkie linie dojeżdżające na Jagodno. Nawet te, które nie będą tam kończyć biegu, będą na nią wjeżdżać, aby wysadzić i zabrać pasażerów (110, 145, 310). Będzie tam duży ruch, a Kajdasza korkuje się teraz, gdy jeszcze nie ma na niej autobusów.
Część mieszkańców martwi się, że nie wyjedzie z Kajdasza swoimi samochodami, a inni, że utkną tam w korku w autobusie. Elwira Nowak, dyrektorka Wydziału Inżynierii Miejskiej zapewnia, że sytuacja będzie pod obserwacją, a poza tym, zakaz parkowania w okolicy powinien udrożnić przepustowość osiedlowych ulic.
Dlaczego nie ma połączenia Wojszyc i Ołtaszyna z trasą autobusową na Buforowej?
To również postulowali mieszańcy zarówno podczas piątkowego spotkania, jak i ubiegłorocznych konsultacji Pakietu dla Południa. Tamtejsi mieszkańcy dojeżdżają do centrum korkującą się Grota-Roweckiego. W ramach pakietu dla Południa na tej ulicy od ronda Bednarza ma powstać buspas, który połączy się z tramwajem na Borowskiej. Uniezależni to autobusy od korków, co istotnie skróci czas przejazdu.
Wąskim gardłem pozostanie wiadukt nad Borowską, ale tam autobusy będzie wpuszczać sygnalizacja świetlna. Tramwaj łączący szpital przy Borowskiej z krańcówką przy Świeradowskiej jest w trakcie projektowania.
W ramach Pakietu dla Południa ma też zostać przedłużona ul. Iwaszkiewicza – powstanie poziomy łącznik między osiedlami służący głównie komunikacji miejskiej. Póki co mieszkańcy chcą, aby autobusy jeździły Parafialną i Asfaltową. To jednak niemożliwe, ponieważ na tych ulicach się nie mieszczą. Nie mają też gdzie "pętlić", czyli kończyć kursu. Ten problem rozwiąże przebudowa pętli przy Zwycięskiej. Bardziej pojemna ma powstać wraz z oddaniem szkoły, która powstaje przy tej ulicy. Na te rozwiązania trzeba jednak jeszcze poczekać.
Kiedy będą nowe rozkłady jazdy?
Wszystkie głosy mieszkańców zostały odnotowane, będą zebrane i opublikowane w podsumowaniu spotkania. Dodane zostaną te przysłane na adres konsultacje[at]um.wroc.pl.
MPK tworzy rozkłady jazdy, które wejdą w życie 5 maja. Najpierw poznamy je zaglądając do internetu, w nocy z 4 na 5 maja pojawią się wydrukowane na przystankach. Wcześniej jednak na przystankach będą komunikaty z kodem QR prowadzącym do strony z nowymi rozkładami.
Magistrat zapowiada również akcję informacyjną, m.in. konferencje prasową, która z wyprzedzeniem zapowie wprowadzane zmiany. Zatem niejednokrotnie jeszcze będziemy o nadchodzących zmianach informować na naszych łamach.