wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

11°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 23:10

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Tramwaje jeżdżą już pierwszym odcinkiem TAT na Nowy Dwór

Pierwszy odcinek trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór został oficjalnie otwarty. W pierwszy weekend wakacji (od 26 czerwca - przyp. red.) jadą przez niego regularne linie tramwajowe. Cała trasa do pętli przy ul. Rogowskiej ma być gotowa do 2023 roku.

Reklama

– To jedna z największych komunikacyjnych inwestycji Wrocławia w historii. Transport miejski to mój priorytet, więc cieszę się, że realizujemy kolejne tramwajowe projekty, które poprawiają jakość życia w mieście – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia. 

Za nami pierwszy dzień kursowania po oddanym do użytku 1 odcinku #TAT, czyli trasy tramwajowo-autobusowej na Nowy Dwór Zobaczcie sami, jak się podróżowało Inwestycje we Wrocławiu

Opublikowany przez Prezydenta Wrocławię Jacka Sutryka Niedziela, 27 czerwca 2021

– Natomiast fragment, który teraz otwieramy (od placu Orląt Lwowskich do ulicy Śrubowej) jest dla nas bardzo ważny, ponieważ pozwoli nam na rozpoczęcie prac związanych z #Torywolucją na ul. Legnickiej i potem na pl. Jana Pawła II – dodaje prezydent. 

Pierwszym odcinkiem TAT od 26 czerwca pojedzie siedem linii tramwajowych. Sześć z nich po pokonaniu pierwszego gotowego odcinka TAT skręci w prawo w ulicę Śrubową i dalej pojedzie Legnicką. Linia numer 23 pojedzie prosto do pętli WPP. Prezydent Sutryk dodaje, że po odcinku TAT będą kursować na razie już istniejące linie, a nowe pojawią się w 2023 roku, kiedy gotowa będzie cała trasa na Nowy Dwór. Docelowo na TAT będą kursowały także autobusy dzienne. Ze względu na obłożenie na trasie w tej chwili pojawią się na trasie tylko autobusy nocne.

– Odcinek, który w sobotę oddamy do użytku, to blisko 2 km torowiska i pięć nowych peronów przystankowych: na wysokości dawnego dworca Marchijskiego, przy ul. Smoleckiej oraz przy ul. Robotniczej na wysokości ul. Śrubowej. To również około 400 posadzonych drzew – opowiada Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji.

Wiele pracy do wykonania

Podczas prac rozpoczętych we wrześniu 2019 r. przebudowano m.in. pl. Orląt Lwowskich, ul. Nabycińską, a także odcinek od ul. Śrubowej do pętli przy WPP. Ponadto powstały nowe sieci podziemne, 1,9 km m nowej drogi dla rowerów oraz 2,3 km chodników. Nad ulicą Smolecką zbudowano nowy wiadukt o długości 22,4 m i szerokości 17,4 m.

– Do budowy wykorzystaliśmy 200 ton stali i 1400 metrów sześciennych betonu. W ramach zadania, zgodnie z decyzją konserwatora zabytków, zabezpieczyliśmy szczelinę przeciwlotniczą znajdującą się przy wiadukcie – zaznacza Wojciech Kaim, kierownik projektu z WI.

– Inwestycja jest realizowana ze środków miasta, przy znaczącym wsparciu Unii Europejskiej. Odcinek, po którym będą jeździć już teraz tramwaje, od pl. Orląt Lwowskich do ul. Śrubowej i Wrocławskiego Parku Przemysłowego, kosztował blisko 94 mln zł. Unijne dofinansowanie to niespełna połowa tej kwoty, ponad 42 mln zł – zaznacza Marcin Urban, skarbnik Wrocławia.

Łącznie, budowa całej trasy na Nowy Dwór – po uwzględnieniu dodatkowych prac - będzie kosztowała około 390 mln zł.  

Jak powstawał TAT - kalendarium budowy 

Otwarcie TAT pozwala rozpocząć ważne remonty

Ukończenie budowy pierwszego odcinka TAT pozwoli rozpocząć remont torowiska na pl. Strzegomskim. Od 26 czerwca po TAT pojedzie siedem linii tramwajowych, z czego sześć (3, 10, 20, 31, 32 i 33) skręci w ul. Śrubową, a tramwaj linii 23 skieruje się do pętli WPP.

Czytaj więcej: Remont torowiska na pl. Strzegomskim. Zmiany w komunikacji

Zmiany czekają także na kierowców. Z ruchu zostanie wyłączona część skrzyżowania na pl. Strzegomskim. Kierowcy mogą jechać prosto wzdłuż ul. Legnickiej oraz skręcać w prawo. Z ul. Poznańskiej można na skrzyżowaniu skręcać w prawo (tak samo na obu wlotach na skrzyżowanie tj. od ul. Kruszwickiej i ul. Braniborskiej).

Natomiast z ruchu zostanie wyłączony przejazd na wprost po osi ul. Poznańskiej oraz możliwość skręcania w lewo z ul. Poznańskiej (po obu stronach skrzyżowania). Kierowcy nie skręcą również w lewo z ul. Legnickiej w kierunku pl. Strzegomskiego i ul. Poznańskiej.

Po obu stronach skrzyżowania przygotowano na ul. Legnickiej nawrotki (250 m od centrum oraz w obrębie 150 m przed i za skrzyżowaniem). Prace mają potrwać około dwóch miesięcy.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl