Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Na jakich liniach będzie kursował wodorowy Solaris?
MPK zapowiada, że Solaris Urbino 12 hydrogen pojawiać się będzie na różnych trasach.
data |
linia |
czwartek 14 listopada |
od rana jeździ na linii 101, od godz. 14 do 18:30 na linii 143 |
piątek 15 listopada |
w godzinach 6-20 na linii 122 |
poniedziałek 18 listopada |
rano na linii 142, a w godz. 13-18 na 126 |
wtorek 19 listopada |
w godz. 5:40-19:35 na linii 126 |
środa 20 listopada |
w godz. 5.55-9.25 na linii 104, między godz. 14 a 17 na linii 319 |
czwartek 21 listopada |
cały dzień na linii 101 (tego dnia autobus przejedzie niemal 260 km) |
piątek 22 listopada |
rano na linii 142, od godz. 13 do północy na 101 |
MPK przymierza się do poszerzenia swojej floty o pojazdy wodorowe. Sprawdza, jak takie pojazdy spisują się w naszych lokalnych warunkach.
Wodorowy Urbino nie jest już nową konstrukcją, za to już funkcjonującą w kilku miastach. Zaprezentowany został w 2019 roku w Sztokholmie na Światowym Szczycie Transportu Publicznego UITP. Od tego czasu Solaris Bus & Coach dostarczył ponad 370 takich pojazdów do ponad 30 miast w Europie, a zamówienia na kolejnych 500 są w trakcie realizacji.
Solaris hydrogen w MPK Wrocław - czysty i cichy
Największą zaletą pojazdów wodorowych jest brak emisji szkodliwych związków i jednocześnie krótki czas tankowania, zbliżony do napełniania baku pojazdu z silnikiem Diesla. Są mobilne niczym wozy spalinowe, a ekologiczne, jak "elektryki". Tak samo, jak te drugie, wodorowce są ciche, co odczuwają zarówno pasażerowie, jak i osoby mieszkające blisko ulic, po których jeżdżą autobusy.
Rozpoczynamy testy Solarisa Urbino 12 hydrogen - pojazdu, który jest innowacyjny technologicznie, ale także zeroemisyjny. Testujemy różne rozwiązania, aby podjąć świadomą decyzję, która najlepiej odpowie na potrzeby transportu miejskiego we Wrocławiu.Witold Woźny, prezes MPK Wrocław
MPK posiada 13 elektrycznych autobusów i kupuje 21 kolejnych. Są to pojazdy zeroemisyjne, jednak potrzebują czasu na ładowanie baterii, a do tego jeszcze ładowarek na pętlach, aby uzupełniać zapas energii.
Pojazdy na wodór potrzebują, tak jak diesle, stacji do tankowania. A taka z wodorem niebawem będzie otwarta przy ul. Obornickiej, nieopodal zajezdni.
Autobus wyposażony jest w pięć kompozytowych butli umieszczonych na dachu, które mogą pomieścić aż 37,5 kg wodoru.
Solaris Urbino 12 hydrogen - nisko i dużo foteli
Testowany autobus ma niskopodłogową konstrukcję i szerokie wejścia. O ile analogiczne pojazdy mają zazwyczaj około 30 miejsc siedzących, to wodorowy Solaris może ich mieć 37 – rozmieszczonych w sposób wygodny i dostępny dla wszystkich pasażerów.
Atutem pojazdu jest również system utrzymywania temperatury w przedziale pasażerskim oparty na technologii pompy ciepła, która efektywnie wykorzystuje ciepło generowane przez ogniwo paliwowe.
To rozwiązanie pozwala na utrzymywanie komfortowej temperatury wewnątrz pojazdu zimą bez stosowania ogrzewania na paliwa kopalne. Autobus jest zeroemisyjny przez cały rok, niezależnie od warunków atmosferycznych.