Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Solorz od lat działa w branży energetycznej i konsekwentnie rozwija zieloną energię oraz m.in. transport oparty na wodorze. Poza zaprojektowaniem i produkcją autobusów wodorowych, jego grupa kapitałowa buduje stacje do tankowania wodoru oraz instalację do jego wytwarzania.
Nesobus i wodór do niego daje Polsat
Stacja do tankowania wodoru, choć jest ogólnodostępna, nieprzypadkowo powstała przy ul. Obornickiej, obok zajezdni autobusowej MPK. Stacja nazywa się Neso i oczywiście nie jest to przypadkowa zbieżność nazw z Nesobusem. Stoi za nią spółka PAK-PCE Stacje H2. Inna spółka z grupy Polsatu Plus odpowiada za wytwarzanie zielonego wodoru.
Wodór to ciekawe paliwo w kontekście transportu, nie tylko miejskiego. Ma wiele zalet, ale też wady. Szeroko piszemy o tym w artykule "Tankują paliwo zrobione z wody, a ich spaliny to woda".
Pojazdy wodorowe emitują jedynie parę wodną, czyli taki Nesobus kursujący po wrocławskich ulicach nie jest odpowiedzialny za emisję ani grama szkodliwych substancji.
Wrocław, a także wrocławskie MPK, nieustannie dąży do poprawy jakości życia swoich mieszkańców, także w wymiarze ekologii i zrównoważonego transportu. Wprowadzenie testów autobusów wodorowych NesoBus to krok w przyszłość, który nie tylko zmniejszy emisję szkodliwych substancji, ale również podniesie komfort i bezpieczeństwo podróży naszych pasażerów.Witold Woźny, prezes MPK Wrocław
Zgodnie z wymogami ustawy o elektromobilności do 2028 roku 30 proc. floty MPK powinny stanowić autobusy bezemisyjne. - Przygotowujemy się na te zmiany, dlatego na bieżąco sprawdzamy pojazdy wpisujące się we wskazane wymogi ochrony środowiska - podkreśla prezes Woźny.
Autobus wodorowy we Wrocławiu. Jak jeździ Nesobus?
System napędowy Nesobusa opiera się na dwóch silnikach elektrycznych ZF o łącznej mocy 250 kW. Mogą one działać w temperaturach od -30 stopni Celsjusza do nawet +50.
Autobus posiada pięć kompozytowych butli typu IV od firmy Hexagon, każda o pojemności 312 litrów – łącznie mogą one przechować 37,5 kg wodoru, co pozwala Nesobusowi przejechać do 450 km na jednym tankowaniu, które trwa 15 minut.
W procesie wykorzystywany jest tzw. zielony wodór wytwarzany z ekologicznych, odnawialnych źródeł energii. Prąd w autobusie wodorowym jest wytwarzany na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Pojazdy wodorowe posiadają więc własną „mini elektrownię". Nie zachodzi proces spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem, autobus emituje z rury wydechowej destylowaną parę wodną.Katarzyna Piec, członkini zarządu PAC - PCE Polski Autobus Wodorowy
- Podczas testów monitorowane będą systemy bezpieczeństwa i komfortu pasażerów - zapowiada prezes MPK. - Autobusy są wyposażone w monitoring urządzeń, system monitorujący ciśnienie i temperaturę oraz czujniki zderzeniowe układu wodorowego.
Jeśli wóz od Polsatu, to z 5G i Wi-Fi. Jak wyposażony jest Nesobus?
Kabina kierowcy zapewnia maksymalny komfort pracy: posiada regulowany pulpit, dostosowujący się fotel, indywidualnie sterowaną klimatyzację oraz nowoczesne systemy multimedialne zapewniające dostęp do internetu i bieżących informacji.
Wnętrze autobusu Nesobusa może pomieścić niemal setkę pasażerów. Klimatyzacja i ogrzewanie działają na systemie z pompą ciepła, zapewniając komfort w każdą pogodę. Pasażerowie mają dostęp do internetu 5G, Wi-Fi, ładowarek indukcyjnych i standardowych, pięciu monitorów wewnętrznych oraz systemu informacji pasażerskiej z aktualnymi wiadomościami i planem trasy.
Autobus został wyposażony w zaawansowany monitoring 360 stopni, system CPC do kontrolowania ciśnienia i temperatury a także specjalne bezpieczniki.
Dodatkowo, bezpieczeństwo podnoszą blokada Alco-lock, czujniki zmierzchu i deszczu oraz światła LED z funkcją doświetlania zakrętów i dynamicznymi tylnymi kierunkowskazami.
Zaawansowane systemy nagłaśniające zapewniają także szybkie i efektywne przekazywanie informacji pasażerom. NesoBus charakteryzuje nowoczesny design, zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz – na drodze z pewnością nie da się go przegapić!
Bezemisyjne autobusy w MPK Wrocław
We flocie wrocławskiego miejskiego przewoźnika jest na razie 13 autobusów elektrycznych, które obsługują linię K. Trwa przetarg na zakup kolejnych 21. Przetargu na autobusy wodorowe MPK na razie nie ogłosiło, ale testuje różne opcje.
W czerwcu po wrocławskich ulicach jeździł elektryczny MAN. Wkrótce, poza Nesobusem, rozpoczną się testy wodorowego Solarisa i Mercedesa.