wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

24°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 13:55

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Baza Ryanaira. Co się dzieje z samolotem, zanim zabierze Cię on na wakacje? Takich zdjęć nie widziałeś!
Kliknij, aby powiększyć
Samoloty regularnie przechodzą przeglądy, podczas których sprawdzane, naprawiane lub wymieniane są setki elementów. Fot. Bartosz Chochołowski
Samoloty regularnie przechodzą przeglądy, podczas których sprawdzane, naprawiane lub wymieniane są setki elementów.

Takie miejsce jak warsztat w bazie Ryanaira powinien odwiedzić każdy, kto ma awersję do latania po obejrzeniu kolejnego odcinka serialu „Katastrofy w przestworzach”. Ze sporej części lęków można się wyleczyć obserwując, jak serwisowane są maszyny. Praca przy samolocie w niczym nie przypomina tego, co możemy zobaczyć nawet w najporządniejszym warsztacie samochodowym. Panuje niesamowity rygor. Odwiedziliśmy z aparatem i kamerą wrocławską bazę Ryanaira.

Reklama

Udało nam się zobaczyć hangar, w którym Ryanair serwisuje swoje maszyny. To jedna z sześciu takich baz w Europie, jedyna w Polsce: Wroclaw Aircraft Maintenance Services, w skrócie WAMS.

Tu każda część i śrubka jest zewidencjonowana, a po zdemontowaniu ma swoje miejsce na jednej z półek. Odnotowane jest, kto ją zdemontował, kto zamontował, natomiast nie montuje się żadnej części, która nie jest zatwierdzone przez producenta samolotu.

Kontrolerzy pod kontrolą

Praca każdego człowieka jest kontrolowana. Kontrolowany jest również ten, który kontroluje. Na koniec bowiem wszystko zatwierdza superwizor certyfikowany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.

W bazie serwisowej nie ma egalitaryzmu. Jest utrwalona struktura niczym dawniej w cechach rzemieślniczych. Hierarchia istnieje po to, aby latanie pozostało najbezpieczniejszym środkiem transportu.

Zobacz wideo z bazy serwisowej Ryanaira

Weźmy na przykład mechanika samolotowego. Jest mechanik-stażysta, ale nie dajmy zmylić się temu określeniu. To nie 16-letni uczeń technikum, który przyszedł na miesięczne praktyki, tylko mechanik, który pracuje pod nadzorem. Wyżej w hierarchii jest mechanik II klasy, który również jest nadzorowany. Samodzielnie pracuje mechanik I klasy, jednak nie oznacza to, że jego praca jest poza kontrolą. Nad nim stoi mechanik wspomagający. Jednak nawet on nie jest na szczycie hierarchii, bo są jeszcze mechanicy licencjonowani przez ULC, którzy dbają, aby wszystko przebiegło zgodnie z procedurami. Pracę całego zespołu zatwierdza superwizor. Bez jego zgody samolot nie wróci na pas startowy.

Odpowiedzialność za życie

Wymontowanie i zamontowanie każdej części jest opisane i opatrzone kilkoma podpisami – zgodnie z hierarchią. Kto wymienił i z jakiego powodu.

To jest bardzo odpowiedzialna praca i my to czujemy. Bierzemy odpowiedzialność za życie ludzi. Czasem coś mogłoby się wydawać nieistotne, ale tu nie ma rzeczy nieistotnych. Nawet pozostawiony gdzieś klucz mógłby stanowić zagrożenie dla życia pasażerów.
Barbara Kaśnikowska, WAMS

Dlatego narzędzia również są ewidencjonowane, każde ma swoje miejsce, na które wraca po użyciu.

Przegląd przepustką do lotu

Częstotliwość przeglądu i wymiany poszczególnych części określa producent. Zależy to od modelu samolotu. Kluczowe są trzy czynniki: wiek maszyny, liczba wylatanych godzin oraz liczba startów i lądowań. Przeglądy są różne, od krótkich parodniowych, aż do 23-dniowych.

Dlatego, jeśli chodzi o bezpieczeństwo, nie ma znaczenia, czy lecimy samolotem wyprodukowanym w 2023 roku czy w 2003. Ta starsza maszyna musiała przechodzić wszystkie przeglądy i każda część, która się zużywa, została wymieniona.

Samolot, który nie ma dokumentów zaświadczających o tym, że w odpowiednim czasie przeszedł przegląd, nie zostanie dopuszczony do ruchu. A tych dokumentów nie będzie miał, jeśli podczas przeglądu nie zostaną przejrzane i wymienione wszystkie podzespoły, które tego wymagają.

Sezon na przeglądy trwa od września do maja dlatego, że w czasie wakacji wszystkie samoloty kursują. Podczas jednego sezonu wykonaliśmy 111 krótkich przeglądów. Takich ciężkich, trwających 23 dni, jesteśmy w stanie zrobić 25-30 w sezonie.
Michał Wawreniuk, Base Maintenance Manager w WAMS

Baza Ryanaira nie jest tajna, ale wstęp wzbroniony 

O tym, jak wygląda przegląd samolotu, nie jest łatwo przekonać się osobiście. Do hangarów Ryanaira znajdujących się na wrocławskim lotnisku nie można po prostu wejść. Ryanair zwykle nie organizuje też zwiedzania. Jako jedni z nielicznych mogliśmy nie tylko zobaczyć, jak Ryanair serwisuje samoloty, ale również zrobić zdjęcia.

Michał Wawreniuk wyjaśnia, jak wygląda dziewięciodniowy przegląd samolotu wyprodukowanego sześć lat temu. Jest sprawdzane wszystko, od silnika, przez hydraulikę, awionikę, po kabinę. Wymontowane fotele widzimy rozstawione obok samolotu. Wnętrze jest puste, pozbawione elementów nadających mu na co dzień estetyki.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Gdy pasażerów nie ma przez kilka dni... Tak wygląda wnętrze samolotu w czwarty dzień przeglądu. Fot. Bartosz Chochołowski
Gdy pasażerów nie ma przez kilka dni... Tak wygląda wnętrze samolotu w czwarty dzień przeglądu.

W różnych miejscach są czerwone naklejki – to oznaczenie elementów do wymiany lub naprawy. Znajdują się na fotelach (zużyta tapicerka), ale też na kadłubie (pozostałości po uderzeniu pioruna), a także w wielu innych miejscach.

Przy takim przeglądzie pracuje około 60 ludzi na dwóch zmianach.
Michał Wawreniuk, Base Maintenance Manager w WAMS

Ryanair podwaja moce 

- Zatrudniamy 250 osób, jednak liczbę pracowników zwiększymy do 550. Gdy zakończymy budowę drugiego hangaru, od stycznia będziemy serwisować jednocześnie cztery samoloty – zapowiada Barbara Kaśnikowska z WAMS.

Budowa drugiego hangaru WAMS to inwestycja o wartości 35 mln euro. Wrocław to jedna z najważniejszych lokalizacji dla Ryanair.
Dara Brady, Dyrektor Digital & Marketing Ryanair

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl