Od maja trwa projektowanie remontu kapitalnego mostu Piaskowego, łączącego wyspę Piasek ze Starym Miastem od ponad 160 lat. Stan techniczny przeprawy pogarsza się z roku na rok, dlatego z naprawą nie można dłużej czekać. Trzeba działać niezwłocznie.
Jego nośność jest już obniżona do 10 ton, dlatego musimy wykonać już teraz pilne naprawy, aby utrzymać ciągłość komunikacji na moście.Ewa Mazur, Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu
Naprawa zacznie się 24 czerwca i potrwa do 28 lipca. W tym czasie Piaskowy będzie całkowicie zamknięty dla samochodów i tramwajów. Pozostanie natomiast otwarty w obu kierunkach dla rowerzystów i pieszych.
– Prace będą polegały na rozbiórce nawierzchni torowiska w kierunku pl. Bema. Usuniemy zarówno kostkę, jak i torowisko na połowie jezdni – informuje Ewa Mazur, i dodaje: – Prace przeprowadzimy wspólnie z MPK.
Trasy tramwajów w okresie naprawy Piaskowego
Skoro most będzie nieprzejezdny, tramwaje 8, 9, 11, 17 i 23 muszą zmienić trasy. Od 24 czerwca:
- 8 z Tarnogaju w kierunku Karłowic – objazdem od Hali Targowej przez ulicę Grodzką, most Uniwersytecki, ulicę Łokietka i Chrobrego do placu Powstańców Wielkopolskich;
- 8 z Karłowic do Tanogaju – objazdem od placu Powstańców Wielkopolskich przez ulicę Chrobrego, Łokietka, most Uniwersytecki, ulicę Grodzką, Nowy Świat, Kazimierza Wielkiego, Widok i Teatralną do ulicy Kołłątaja;
- 9 w obu kierunkach – objazdem od placu Dominikańskiego przez plac Społeczny, most Pokoju, ulicę Wyszyńskiego do ulicy Sienkiewicza;
- 11 jadące w kierunku pętli Kowale – objazdem od Hali Targowej przez ulicę Grodzką, most Uniwersytecki i ulicę Drobnera do placu Bema;
- 11 z pętli Kowale do pętli Grabiszyńska (Cmentarz) – objazdem od placu Bema przez ulicę Sienkiewicza, Wyszyńskiego, most Pokoju, plac Społeczny do placu Dominikańskiego;
- 17 z Kleciny – objazdem od Hali Targowej przez ulicę Grodzką, most Uniwersytecki i ulicę Drobnera do placu Bema;
- 17 na Klecinę – objazdem od placu Bema przez ulicę Drobnera, most Uniwersytecki, ulicę Grodzką, Nowy Świat, Kazimierza Wielkiego, Widok do placu Teatralnego;
- 23 w obu kierunkach – objazdem od placu Dominikańskiego przez plac Społeczny, most Pokoju, ulicę Wyszyńskiego, Sienkiewicza do placu Bema.
Najstarszy żelazny do remontu generalnego. Kiedy?
Ewa Mazur przewiduje, że remont kapitalny mostu Piaskowego rozpocznie się najwcześniej w 2025 roku, ponieważ projektowanie potrwa przynajmniej rok, a później trzeba będzie znaleźć wykonawcę. Projekt kosztuje niespełna 600 tys. zł. Robi go spółka Yle Inżynierowie z Wrocławia.
Przygotowywany remont kapitalny będzie polegał m.in. na
- wymianie płyty pomostowej,
- zabezpieczaniu przed korozją,
- wzmocnieniu konstrukcji w celu podniesienia nośności obiektu do 40 ton,
- wymianie chodników,
- renowacji balustrad i podpór,
- umocnieniu skarp,
- remoncie sieci trakcyjnej z wymianą torowiska tramwajowego,
- renowacji oświetlenia,
- montażu oświetlenia konstrukcji.
Pisakowy to najstarszy most żelazny w mieście. Wybudowano go w roku 1861 roku według projektu Ernsta Ubera. Współczesna konstrukcja jest jednoprzęsłowa i nitowana. Tramwaje elektryczne przeprawiają się nim od 1893 roku.
Historia Piaskowego sięga aż średniowiecza. Pierwsze wzmianki o drewnianej, zwodzonej przeprawie pochodzą z 1154 roku. Wówczas wisiał przy bramie miejskiej, która należała do systemu miejskich obwarowań.