Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Nowe połączenie pociągów Praga - Pardubice - Wrocław - Gdynia. Od kiedy?
Nowe połączenie pociągów ma ruszyć w grudniu 2024 roku, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy. Linia Ex32 będzie kursować na trasie Praga – Pardubice – Wrocław – Gdynia. W Polsce pociągi mają się zatrzymywać na stacjach we Wrocławiu, w Poznaniu, Bydgoszczy, Gdańsku i Gdyni.
"Praga, Wrocław i Trójmiasto na wybrzeżu Bałtyku zostaną połączone nową linią kolejową od grudnia 2024 roku. Z rocznym wyprzedzeniem podpisaliśmy dziesięcioletni kontrakt na linię Ex32 Praga - Pardubice - Lichkov granica państwa. Do Bałtyku będzie można łatwo dojechać pociągiem przewoźnika Česke Drahy".Martin Kupka, czeski minister transportu na Twitterze
Jak długo potrwa podróż z Pragi do Wrocławia i nad Bałtyk?
Czeski minister transportu Martin Kupka zapowiedział również, że podróż linią Ex32 pomiędzy Pragą a Wrocławiem powinna zająć ok. 4 godziny, a między Pragą a Gdynią ok. 9 godzin.
"Pociągi będą kursować cztery razy dziennie z obu końców trasy w odstępach czterogodzinnych. Dokładne trasy pociągów pojawią się w rozkładzie jazdy na 2025 rok".Martin Kupka, czeski minister transportu na Twitterze
Wcześniej o nowym połączeniu z Pragą i wejściu do Polski czeskiego przewoźnika informowało polskie Ministerstwo Infrastruktury.
- Z inicjatywy Ministerstwa Infrastruktury RP od kilku lat trwają prace nad organizacją kolejowego połączenia międzynarodowego Gdynia - Wrocław - Międzylesie - Lichkov - Praga. Pierwotne ustalenia pomiędzy stroną polską i czeską zakładały realizację połączenia od grudnia 2023 r. Jednakże, na wniosek strony czeskiej, termin uruchomienia tego połączenia został przesunięty na kolejny rok.Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury
Rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury dodał, że w ramach planowanego uruchomienia połączenia międzynarodowego Gdynia – Wrocław – Międzylesie – Praga, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzi szereg robót budowlanych, w szczególności na linii kolejowej nr 276 z Wrocławia do granicy państwa. Prace te, łącznie z robotami wykonanymi przez stronę czeską, pozwolą na skrócenie czasu przejazdu poniżej 4 godzin między Wrocławiem a Pragą.
4 pary pociągów na trasie
Na trasie mają kursować 4 pary pociągów z taborem przystosowanym do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Za realizację kursów na terytorium Polski oraz za zapewnienie części taboru na całej trasie będzie odpowiadała spółka PKP Intercity.
- Pociągi te nie tylko zapewnią bezpośrednie połączenie miast takich jak Gdynia, Poznań, Bydgoszcz czy Wrocław z Pragą, ale także umożliwią obsługę mieszkańców Kotliny Kłodzkiej transportem kolejowym na trasach dalekobieżnych, przebiegających wzdłuż całego kraju, aż do Morza Bałtyckiego.Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury
Nowe połączenie na terenie Polski objęte jest wieloletnią Umową Ramową o świadczenie usług publicznych, zawartą między ministrem do spraw transportu a PKP Intercity SA na lata 2021-2030.