Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Najwięcej pasażerów w drugim kwartale PKP Intercity odnotowało 2 czerwca – 280 tysięcy podróżnych, ale miesiąc później rekord ten został pobity. Wiadomo: wakacje. W sumie w minionym kwartale (od kwietnia do czerwca) pociągi Intercity wybrało 20 milionów podróżnych.
Ludzie jeżdżą i… narzekają
Podróżni narzekają na brak klimatyzacji, awarie prądu, brak przestrzeni, bo pociągi „są zapchane”, brak wagonów restauracyjnych. Pod postem o rekordowej liczbie podróżnych (15 lipca) na facebookowym koncie PKP Intercity czytamy:
„Popracujcie nad wymianą wagonów sypialnych. Te 40-letnie w Podhalaninie już dawno się zamortyzowały. Brak klimatyzacji, awarie prądu (przez pół nocy nie można było wygasić światła w przedziałach, bo świeciły awaryjne), już pora”.
A pod postem o podpisaniu umowy w sprawie zamówienia 300 nowych wagonów (17 lipca):
„(…) Jechałem upchany w rogu, bez okna w tzw. strefie ciszy przerywanej co kilkanaście sekund potężnym Rp1 [ostrzegawczy długi gwizdek lub pojedynczy sygnał syreny lokomotywy] (…). Miałem mieć wagon 8 na końcu składu i taka też była zapowiedź na stacji, tymczasem skład wjechał w odwróconej konfiguracji”.
Oczywiście są też głosy wyrażające nadzieję, że wreszcie podróż będzie komfortowa. I rady, aby przewoźnik pamiętał o osobach z niepełnosprawnością i małych lampkach nad siedzeniami.
300 nowych wagonów za ponad 4 miliardy złotych
Nowe wagony spółka zamówiła w Fabryce Pojazdów Szynowych – H. Cegielski. Kontrakt opiewa na 4 mld 239 mln zł brutto – za 300 wagonów, a po rozszerzeniu o kolejne 150 wagonów – 6 mld 358 mln zł brutto.
A oto, co obejmuje zamówienie:
- wagony bezprzedziałowe z fotelami w układzie lotniczym i ze stolikami oraz przedziałowe,
- wagony restauracyjne,
- kuszetki i wagony sypialne,
- wagony do przewozu rowerów
- wagony dla osób z niepełnosprawnościami i z przestrzenią do zabawy z dziećmi.
– Zamówionych jest 38 wagonów przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnością – informuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy PKP Intercity. – Wagony te będą także pełniły rolę wagonów multifunkcyjnych. Będzie w nich wydzielona strefa rodzinna z dwoma przedziałami do siedzenia oraz podwójny przedział pełniący funkcję sali zabaw i małej sali kinowej –dodaje rzecznik prasowy.
Wagony będą wyposażone w:
- dodatkową przestrzeń na bagaż pod fotelami,
- klimatyzację,
- bezprzewodowy internet,
- indywidualne oświetlenie,
- gniazdka elektryczne, porty USB i ładowarki indukcyjne przy fotelach.
Zobacz wizualizacje nowych wagonów:
We wnętrzach będzie dynamiczny system informacji dla pasażerów na tablicach świetlnych, system zdalnej diagnostyki, monitoring z możliwością zdalnej transmisji danych i system przeciwpożarowy.
Pierwsze wagony pojawią się na torach w 2026 roku.