Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Po co wstępne konsultacje rynkowe
Konsultacje prowadził Wydział Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia, który realizuje zadania z zakresu organizacji i zarządzania transportem publicznym oraz współpracuje z Gminami Aglomeracji Wrocławskiej na rzecz uruchamiania i rozwoju połączeń autobusowych.
Wstępne konsultacje rynkowe mają pomóc pozyskać jak najwięcej informacji, które umożliwią przygotowanie dokumentacji przetargowej w nowym postępowaniu na obsługę pakietu linii aglomeracyjnych.
Naszym celem było omówienie obecnie funkcjonujących na rynku rozwiązań, zarówno technicznych, organizacyjnych i prawnych w dziedzinie publicznego transportu zbiorowego. Udało nam się poruszyć ogromny zakres zagadnień, ponieważ w konsultacjach uczestniczyli zarówno producenci i dealerzy autobusów, operatorzy świadczący usługi publicznego transportu publicznego, jak i producenci systemów informacji pasażerskiej.Paulina Tyniec-Piszcz, Dyrektor Wydziału Transportu
Udział w spotkaniach zadeklarowało 17 podmiotów, rozmowy ostatecznie przeprowadzono z 15 firmami
Poruszane zagadnienia obejmowały m.in. wymagane parametry techniczne autobusów (w tym wymagania dla autobusów zero emisyjnych - elektrycznych i wodorowych), możliwe rozwiązania dla osób o ograniczonej mobilności i osób z niepełnosprawnościami sensorycznymi, a także kwestie dostępności i funkcjonalności systemów poprawiających bezpieczeństwo i wspomagających pracę kierowcy.
Szczególnie ważnym omawianym obszarem było wykorzystanie w przewozach aglomeracyjnych pojazdów zeroemisyjnych zarówno w kontekście wymagań technicznych, potencjalnych ryzyk i kosztów funkcjonowania linii zeroemisyjnych, ale również korzyści dla pasażerów i środowiska.
To niezwykle ważne, ponieważ jako Miasto Wrocław i Samorządy Aglomeracji Wrocławskiej deklarujemy dążenie do obniżenia niskiej emisji w transporcie i wykorzystania rozwiązań ekologicznych. Czy i na jakich liniach aglomeracyjnych pojawią się nowoczesne pojazdy zeroemisyjne będziemy to uzgadniać wspólnie z władzami gmin, do których dojadą nowe linie aglomeracyjne.Paulina Tyniec-Piszcz, Dyrektor Wydziału Transportu
Przekazane informacje zostaną przeanalizowane, a dokumentacja przetargowa będzie przygotowywana z myślą o wygodzie, bezpieczeństwie pasażerów i niezawodności taboru.
Plany zakładają w IV kwartał 2023 uruchomienie:
- 16 linii aglomeracyjnych – w tym 3 nowe linie
- ponad 40 nowych autobusów niskopodłogowych
- około 4 mln wozokilometrów rocznie
Do końca 2022 roku Wydział Transportu planuje ogłoszenie postępowania przetargowego na wybór operatora przewozów, a w IV kwartale 2023 roku na ulice Wrocławia i sąsiednich gmin mogą wyjechać nowe pojazdy na nowych liniach autobusowych.