wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Nowe autobusy i więcej połączeń do Długołęki

Umowa warta 0,7 miliarda złotych obejmuje skomunikowanie Wrocławia z gminami Długołęka, Wisznia Mała i Czernica. Od soboty 2 sierpnia zaczyna działać pierwsza część porozumienia i do miejscowości w gminie Długołęka zaczną kursować nowoczesne autobusy, w których obowiązywać będzie - dobrze znany wrocławianom - system Urbancard.

Reklama

Co kosztuje aż 700 mln zł?

We wrześniu ubiegłego roku Wrocław podpisał umowy przewozowe z dwoma konsorcjami przewoźników, których liderami są firmy Kłosok i Nowak Transport. Obsłużą one w sumie 17 linii aglomeracyjnych o numerach zaczynających się od 9 łączących Wrocław z gminami Długołęka, Wisznia Mała i Czernica oraz cztery linie miejskie.

Kwota 0,7 mld zł dotyczy 30 mln kilometrów, które autobusy te mają przejechać w ciągu 6 lat. Dodatkowo zamknięte zostanie ujednolicanie systemu opłat za przejazdy. W całej siatce połączeń aglomeracyjnych obowiązywać będzie system Urbancard. Koniec z wchodzeniem tylko pierwszymi drzwiami i płaceniem u kierowcy.

Dawid Barabasz, wicedyrektor Wydziały Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia, podczas konferencji prasowej informuje o zmianach w komunikacji aglomeracyjnej Fot. Grzegorz Rajter
Dawid Barabasz, wicedyrektor Wydziały Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia, podczas konferencji prasowej informuje o zmianach w komunikacji aglomeracyjnej

Ubiegłoroczna umowa obejmuje uruchomienie 66 autobusów. 62 z nich to pojazdy zupełnie nowe.

Zostały wyprodukowane w 2025 roku i spełniają najwyższą obecnie normę spalin Euro 6E. 11 z nich to pojazdy elektryczne, co oznacza, że również na linie aglomeracyjne wkracza elektromobilność.
Dawid Barabasz, wicedyrektor Wydziały Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia

Co się zmieni w Długołęce

Najważniejsze zmiany to:

  • autobusy będą kursować częściej,
  • będą nowoczesne,
  • zacznie działać spójny i wygodny system płatności.

- Dzięki zmianom liczba kursów wzrośnie o około 30 procent, z czego w weekendy liczba kursów wzrośnie prawie dwukrotnie – informuje Dawid Barabasz z Wydziału Transportu.

Nowe autobusy to wyższy komfort podróżowania dla mieszkańców Długołęki również tych z niepełnosprawnościami. To dla nas skok, jeśli chodzi o możliwość komfortowego korzystania z komunikacji aglomeracyjnej.
Joanna Adamek, zastępczyni wójta gminy Długołęka

Joanna Adamek dodaje, że gmina uruchamia jednocześnie komunikacje wewnątrzgminną, która zapewni dojazd do punktów przesiadkowych, z których do Wrocławia pasażerów dowiozą autobusy 9xx. 

Joanna Adamek, zastępczyni wójta, na konferencji mówiła o korzyściach dla mieszkańców gminy Długołęka płynących ze zmian w połączeniach z Wrocławiem Fot. Grzegorz Rajter
Joanna Adamek, zastępczyni wójta, na konferencji mówiła o korzyściach dla mieszkańców gminy Długołęka płynących ze zmian w połączeniach z Wrocławiem

- Wprowadzenie systemu Urbancard to również ważny krok, ale zapewniam, że ci mieszkańcy gminy, którzy nie chcą biletów w formie elektronicznej, będą mogli nadal kupować papierowe. W trzech placówkach pocztowych prowadzona będzie ich sprzedaż - informuje Joanna Adamek.

Między gminą Długołęka a Wrocławiem kursować będzie 46 fabrycznie nowych autobusów marki SOR. 15 z nich - NS18 - jest przegubowych, mają aż 18,75 metra długości. 24 to 12-metrowe autobusy solo NS12, a siedem jest elektrycznych i mają również po 12 metrów (ENS12).

Andrzej Kłosok, prezes i właściciel firmy Kłosok, prezentował autobusy i wyliczał ich zalety Fot. Grzegorz Rajter
Andrzej Kłosok, prezes i właściciel firmy Kłosok, prezentował autobusy i wyliczał ich zalety

Autobusy są w pełni niskopodłogowe, wyposażone między innymi w wydajną klimatyzację oraz automatycznie uruchamiane ogrzewanie, gniazda USB przy każdym miejscu siedzącym, darmowe wi-fi, system rekuperacji, czyli odzyskiwania energii, defibrylatory AED, nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz szereg udogodnień dla osób o ograniczonej mobilności i czynnościach sensorycznych.
Andrzej Kłosok, prezes i właściciel firmy Kłosok

Więcej o autobusach SOR dowiedz się z tekstu:

Jak będzie działać Urbancard w Długołęce 

  • Kierowca nie sprzedaje już biletów - do autobusów będzie można wsiadać wszystkimi drzwiami.
  • Bilety można kupić:
    • w autobusie w kasowniku, zbliżając kartę płatniczą lub telefon z aktywną funkcją płatności zbliżeniowych;
    • poprzez aplikacje w telefonie: Urbancard, SkyCash, mPay, Jakdojade (należy wybrać rodzaj biletu oraz wprowadzić numer taborowy pojazdu w przypadku biletów jednorazowych);
    • można skorzystać z Elektronicznej Portmonetki na URBANCARD EP;
    • na stronie www.urbancard.pl;
    • w 160 automatach biletowych rozmieszczonych na terenie Wrocławia;
    • w około 200 punktach należących do sieci sprzedaży Mennicy Polskiej;
    • w placówkach pocztowych w gminie Długołęka.
  • Uczniowie, osoby powyżej 65. roku życia oraz inne osoby uprawnione do bezpłatnych czy ulgowych przejazdów, zachowują swoje uprawnienia.
  • Wszystkie bilety okresowe zachowują ważność do końca okresu obowiązywania.

Galeria zdjęć

Które linie zmienią trasy

Linia 904 

  • Kursować będzie w zmienionej relacji Łozina – Kromera tylko w dni robocze z częstotliwością co około 60 minut w szczytach komunikacyjnych i co około 120 minut poza szczytami.
  • Linia będzie obsługiwana przez autobusy solo w tym te o napędzie elektrycznym.

Linia 911 

  • W dalszym ciągu będzie kursować z rejonu placu Grunwaldzkiego, ale na terenie gminy zakończy kurs w Piecowicach,
  • Będzie kursować we wszystkie dni tygodnia ze zwiększoną częstotliwością - w szczytach komunikacyjnych co 30 minut i w niedziele i poza szczytem co około 60 minut.
  • Do obsługi linii 911 będą wykorzystywane głównie autobusy przegubowe.

Linia 914

  • Wciąż  będzie kursować we wszystkie dni tygodnia z Galerii Dominikańskiej docelowo do Pruszowic (do czasu zakończenia remontu drogi na terenie gminy Długołęka tylko do Długołęki) ze zwiększoną względem obecnej częstotliwością - w szczytach komunikacyjnych co 30 minut a poza szczytami co około 60 minut.
  • Do obsługi linii 914 (od dnia 1 września 2025 roku) będą wykorzystywane głównie autobusy przegubowe.

Linia 921

  • Zmieni trasę i będzie wydłużeniem wybranych kursów linii 121 na odcinku od przystanku "Kiełczowska (Cmentarz)" do miejscowości Śliwice (dokładny termin uruchomienia linii 921 w nowym kształcie jest uzależniony od terminu zakończenia przebudowy infrastruktury drogowej w miejscowości Śliwice).
  • Linia kursować będzie w szczytach komunikacyjnych co 30 minut a poza szczytami co około 60 minut.
  • Do jej obsługi będą wykorzystywane głównie autobusy przegubowe.

Linia 924

  • Kursować będzie we wszystkie dni tygodnia z Galerii Dominikańskiej docelowo do Stępnia przez Byków (kursy skrócone zostaną skierowane do Piecowic) ze zwiększoną częstotliwością - w szczytach komunikacyjnych co 30 minut a poza szczytami co około 60 minut.
  • Do obsługi linii od 1 września będą wykorzystywane głównie autobusy przegubowe.

Linia 928

  • Będzie kursować we wszystkie dni tygodnia z Kromera do Januszkowic (kursy skrócone zostaną skierowane do Bierzyc) z częstotliwością w szczytach komunikacyjnych co 30 minut a poza szczytami i w weekendy co około 60 minut.
  • Do obsługi będą wykorzystywane autobusy 12-metrowe w tym te o napędzie elektrycznym.

Linia 931

  • Zmieni trasę i kursować będzie w głównej relacji Godzieszowa – Kiełczówek (z kursami skróconymi do Mulickiej) z częstotliwością w szczytach co 30 minut, a poza szczytami i w weekendy co około 60 minut.
  • Do obsługi operator będzie wykorzystywał autobusy solo.

Linia 934

  • Zostaje zawieszona, a część jej obecnej trasy obsłuży linia 928.

Linia 936

  • Linia zostaje zawieszona, a obsługę jej trasy zapewnią linie 931 i 944.

Mapa przedstawia nowe połączenia Wrocławia z miejscowościami w gminie Długołęka WTr
Mapa przedstawia nowe połączenia Wrocławia z miejscowościami w gminie Długołęka

Linia 941

  • Zmieni trasę i kursować będzie w głównej relacji Łozina – Stadion Olimpijski (z kursami skróconymi do Szczodrego) ze zwiększoną częstotliwością - co 60 minut (dokładny termin zmiany trasy linii 941 jest uzależniony od terminu zakończenia przebudowy infrastruktury drogowej w miejscowości Szczodre).
  • Jeździć będą autobusy solo.

Linia 944

  • To nowa linia kursująca w dni robocze w relacji Mulicka – Mirków z częstotliwością co około 60 minut.
  • Do obsługi przeznaczono autobusy solo.

Linia 961

  • Nowa linia będzie kursować z rejonu placu Grunwaldzkiego do Brzeziej Łąki (z kursami skróconymi do Piecowic w przypadku opóźnień w przygotowaniu pętli autobusowej na terenie gminy Długołęka), będzie ona kursować we wszystkie dni tygodnia z częstotliwością w szczytach komunikacyjnych co 30 minut a poza szczytami i w niedziele co około 60 minut.
  • Do obsługi linii 961 będą wykorzystywane głównie autobusy przegubowe.

Linia 964

  • Nowa linia kursująca w relacji Kromera – Brzezia Łąka (z kursami skróconymi do Śliwic w przypadku opóźnień w przygotowaniu pętli autobusowej na terenie gminy Długołęka) tylko w dni robocze z częstotliwością co około 30 minut w szczytach komunikacyjnych i co około 60 minut poza szczytami. Linia będzie obsługiwana przez autobusy 12-metrowe w tym te o napędzie elektrycznym.

Jaskie linie we Wrocławiu obsługuje Kłosok autobusami SOR

Dodatkowo, operator zapewni obsługę - co robi już dziś - linii miejskiej 121 oraz, tylko w weekendy, linii 115.  

- Wprowadzone zmiany w połączeniach aglomeracyjnych, włączenie się Długołęki w system Urbancard, daje wymierne korzyści również wrocławianom nie opuszczającym miasta. Autobusy aglomeracyjne zapewnią większą częstotliwość kursów np. w rejon placu Grunwaldzkiego czy Kromera - zachwala Dawid Barabasz. 

Wrocław ma dziś prawie 900 tysięcy mieszkańców, jednak z miasta korzysta znacznie więcej - bo około 1,2 mln - osób. Dlatego tak ważne jest budowanie sprawnej komunikacji zbiorowej łączącej Wrocław z najbliższymi gminami. Dzięki współpracy z coraz większą liczbą sąsiednich samorządów poszerzamy możliwość podróżowania między gminami. Co najważniejsze zwiększamy liczbę połączeń, a gmina Długołęka dołącza do systemu Urbancard, dzięki czemu podczas swoich podróży mieszkańcy będą mogli opłacać podróże w wygodny, spójny sposób.
Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia

Kiedy nowe autobusy pojadą do Czernicy i Wiszni Małej

Drugi etap zmian to wprowadzenie nowoczesnego taboru i zmiana w kursach do gminy Czernica i Wisznia Mała. Nastąpi to 6 października.

Zmiany obejmą linie miejskie 108 i 120 oraz sześć linii aglomeracyjnych: 905, 908, 920, 930, 945 i 955. Dwie z nich to nowe numery: 945 i 955, a 920, 930 zmienią trasę. Liczba kursów aglomeracyjnych wzrośnie o 35 procent.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama