Z artykułu dowiesz się: (kliknij, aby przejść)
Co kosztuje aż 700 mln zł?
We wrześniu ubiegłego roku Wrocław podpisał umowy przewozowe z dwoma konsorcjami przewoźników, których liderami są firmy Kłosok i Nowak Transport. Obsłużą one w sumie 17 linii aglomeracyjnych o numerach zaczynających się od 9 łączących Wrocław z gminami Długołęka, Wisznia Mała i Czernica oraz cztery linie miejskie.
Kwota 0,7 mld zł dotyczy 30 mln kilometrów, które autobusy te mają przejechać w ciągu 6 lat. Dodatkowo zamknięte zostanie ujednolicanie systemu opłat za przejazdy. W całej siatce połączeń aglomeracyjnych obowiązywać będzie system Urbancard. Koniec z wchodzeniem tylko pierwszymi drzwiami i płaceniem u kierowcy.
Ubiegłoroczna umowa obejmuje uruchomienie 66 autobusów. 62 z nich to pojazdy zupełnie nowe.
Zostały wyprodukowane w 2025 roku i spełniają najwyższą obecnie normę spalin Euro 6E. 11 z nich to pojazdy elektryczne, co oznacza, że również na linie aglomeracyjne wkracza elektromobilność.Dawid Barabasz, wicedyrektor Wydziały Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia
Co się zmieni w Długołęce
Najważniejsze zmiany to:
- autobusy będą kursować częściej,
- będą nowoczesne,
- zacznie działać spójny i wygodny system płatności.
- Dzięki zmianom liczba kursów wzrośnie o około 30 procent, z czego w weekendy liczba kursów wzrośnie prawie dwukrotnie – informuje Dawid Barabasz z Wydziału Transportu.
Nowe autobusy to wyższy komfort podróżowania dla mieszkańców Długołęki również tych z niepełnosprawnościami. To dla nas skok, jeśli chodzi o możliwość komfortowego korzystania z komunikacji aglomeracyjnej.Joanna Adamek, zastępczyni wójta gminy Długołęka
Joanna Adamek dodaje, że gmina uruchamia jednocześnie komunikacje wewnątrzgminną, która zapewni dojazd do punktów przesiadkowych, z których do Wrocławia pasażerów dowiozą autobusy 9xx.
- Wprowadzenie systemu Urbancard to również ważny krok, ale zapewniam, że ci mieszkańcy gminy, którzy nie chcą biletów w formie elektronicznej, będą mogli nadal kupować papierowe. W trzech placówkach pocztowych prowadzona będzie ich sprzedaż - informuje Joanna Adamek.
Między gminą Długołęka a Wrocławiem kursować będzie 46 fabrycznie nowych autobusów marki SOR. 15 z nich - NS18 - jest przegubowych, mają aż 18,75 metra długości. 24 to 12-metrowe autobusy solo NS12, a siedem jest elektrycznych i mają również po 12 metrów (ENS12).
Autobusy są w pełni niskopodłogowe, wyposażone między innymi w wydajną klimatyzację oraz automatycznie uruchamiane ogrzewanie, gniazda USB przy każdym miejscu siedzącym, darmowe wi-fi, system rekuperacji, czyli odzyskiwania energii, defibrylatory AED, nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz szereg udogodnień dla osób o ograniczonej mobilności i czynnościach sensorycznych.Andrzej Kłosok, prezes i właściciel firmy Kłosok
Więcej o autobusach SOR dowiedz się z tekstu:
Jak będzie działać Urbancard w Długołęce
- Kierowca nie sprzedaje już biletów - do autobusów będzie można wsiadać wszystkimi drzwiami.
- Bilety można kupić:
- w autobusie w kasowniku, zbliżając kartę płatniczą lub telefon z aktywną funkcją płatności zbliżeniowych;
- poprzez aplikacje w telefonie: Urbancard, SkyCash, mPay, Jakdojade (należy wybrać rodzaj biletu oraz wprowadzić numer taborowy pojazdu w przypadku biletów jednorazowych);
- można skorzystać z Elektronicznej Portmonetki na URBANCARD EP;
- na stronie www.urbancard.pl;
- w 160 automatach biletowych rozmieszczonych na terenie Wrocławia;
- w około 200 punktach należących do sieci sprzedaży Mennicy Polskiej;
- w placówkach pocztowych w gminie Długołęka.
- Uczniowie, osoby powyżej 65. roku życia oraz inne osoby uprawnione do bezpłatnych czy ulgowych przejazdów, zachowują swoje uprawnienia.
- Wszystkie bilety okresowe zachowują ważność do końca okresu obowiązywania.
Galeria zdjęć
Które linie zmienią trasy
Linia 904
- Kursować będzie w zmienionej relacji Łozina – Kromera tylko w dni robocze z częstotliwością co około 60 minut w szczytach komunikacyjnych i co około 120 minut poza szczytami.
- Linia będzie obsługiwana przez autobusy solo w tym te o napędzie elektrycznym.
Linia 911
- W dalszym ciągu będzie kursować z rejonu placu Grunwaldzkiego, ale na terenie gminy zakończy kurs w Piecowicach,
- Będzie kursować we wszystkie dni tygodnia ze zwiększoną częstotliwością - w szczytach komunikacyjnych co 30 minut i w niedziele i poza szczytem co około 60 minut.
- Do obsługi linii 911 będą wykorzystywane głównie autobusy przegubowe.
Linia 914
- Wciąż będzie kursować we wszystkie dni tygodnia z Galerii Dominikańskiej docelowo do Pruszowic (do czasu zakończenia remontu drogi na terenie gminy Długołęka tylko do Długołęki) ze zwiększoną względem obecnej częstotliwością - w szczytach komunikacyjnych co 30 minut a poza szczytami co około 60 minut.
- Do obsługi linii 914 (od dnia 1 września 2025 roku) będą wykorzystywane głównie autobusy przegubowe.
Linia 921
- Zmieni trasę i będzie wydłużeniem wybranych kursów linii 121 na odcinku od przystanku "Kiełczowska (Cmentarz)" do miejscowości Śliwice (dokładny termin uruchomienia linii 921 w nowym kształcie jest uzależniony od terminu zakończenia przebudowy infrastruktury drogowej w miejscowości Śliwice).
- Linia kursować będzie w szczytach komunikacyjnych co 30 minut a poza szczytami co około 60 minut.
- Do jej obsługi będą wykorzystywane głównie autobusy przegubowe.
Linia 924
- Kursować będzie we wszystkie dni tygodnia z Galerii Dominikańskiej docelowo do Stępnia przez Byków (kursy skrócone zostaną skierowane do Piecowic) ze zwiększoną częstotliwością - w szczytach komunikacyjnych co 30 minut a poza szczytami co około 60 minut.
- Do obsługi linii od 1 września będą wykorzystywane głównie autobusy przegubowe.
Linia 928
- Będzie kursować we wszystkie dni tygodnia z Kromera do Januszkowic (kursy skrócone zostaną skierowane do Bierzyc) z częstotliwością w szczytach komunikacyjnych co 30 minut a poza szczytami i w weekendy co około 60 minut.
- Do obsługi będą wykorzystywane autobusy 12-metrowe w tym te o napędzie elektrycznym.
Linia 931
- Zmieni trasę i kursować będzie w głównej relacji Godzieszowa – Kiełczówek (z kursami skróconymi do Mulickiej) z częstotliwością w szczytach co 30 minut, a poza szczytami i w weekendy co około 60 minut.
- Do obsługi operator będzie wykorzystywał autobusy solo.
Linia 934
- Zostaje zawieszona, a część jej obecnej trasy obsłuży linia 928.
Linia 936
- Linia zostaje zawieszona, a obsługę jej trasy zapewnią linie 931 i 944.
Linia 941
- Zmieni trasę i kursować będzie w głównej relacji Łozina – Stadion Olimpijski (z kursami skróconymi do Szczodrego) ze zwiększoną częstotliwością - co 60 minut (dokładny termin zmiany trasy linii 941 jest uzależniony od terminu zakończenia przebudowy infrastruktury drogowej w miejscowości Szczodre).
- Jeździć będą autobusy solo.
Linia 944
- To nowa linia kursująca w dni robocze w relacji Mulicka – Mirków z częstotliwością co około 60 minut.
- Do obsługi przeznaczono autobusy solo.
Linia 961
- Nowa linia będzie kursować z rejonu placu Grunwaldzkiego do Brzeziej Łąki (z kursami skróconymi do Piecowic w przypadku opóźnień w przygotowaniu pętli autobusowej na terenie gminy Długołęka), będzie ona kursować we wszystkie dni tygodnia z częstotliwością w szczytach komunikacyjnych co 30 minut a poza szczytami i w niedziele co około 60 minut.
- Do obsługi linii 961 będą wykorzystywane głównie autobusy przegubowe.
Linia 964
- Nowa linia kursująca w relacji Kromera – Brzezia Łąka (z kursami skróconymi do Śliwic w przypadku opóźnień w przygotowaniu pętli autobusowej na terenie gminy Długołęka) tylko w dni robocze z częstotliwością co około 30 minut w szczytach komunikacyjnych i co około 60 minut poza szczytami. Linia będzie obsługiwana przez autobusy 12-metrowe w tym te o napędzie elektrycznym.
Jaskie linie we Wrocławiu obsługuje Kłosok autobusami SOR
Dodatkowo, operator zapewni obsługę - co robi już dziś - linii miejskiej 121 oraz, tylko w weekendy, linii 115.
- Wprowadzone zmiany w połączeniach aglomeracyjnych, włączenie się Długołęki w system Urbancard, daje wymierne korzyści również wrocławianom nie opuszczającym miasta. Autobusy aglomeracyjne zapewnią większą częstotliwość kursów np. w rejon placu Grunwaldzkiego czy Kromera - zachwala Dawid Barabasz.
Wrocław ma dziś prawie 900 tysięcy mieszkańców, jednak z miasta korzysta znacznie więcej - bo około 1,2 mln - osób. Dlatego tak ważne jest budowanie sprawnej komunikacji zbiorowej łączącej Wrocław z najbliższymi gminami. Dzięki współpracy z coraz większą liczbą sąsiednich samorządów poszerzamy możliwość podróżowania między gminami. Co najważniejsze zwiększamy liczbę połączeń, a gmina Długołęka dołącza do systemu Urbancard, dzięki czemu podczas swoich podróży mieszkańcy będą mogli opłacać podróże w wygodny, spójny sposób.Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia
Kiedy nowe autobusy pojadą do Czernicy i Wiszni Małej
Drugi etap zmian to wprowadzenie nowoczesnego taboru i zmiana w kursach do gminy Czernica i Wisznia Mała. Nastąpi to 6 października.
Zmiany obejmą linie miejskie 108 i 120 oraz sześć linii aglomeracyjnych: 905, 908, 920, 930, 945 i 955. Dwie z nich to nowe numery: 945 i 955, a 920, 930 zmienią trasę. Liczba kursów aglomeracyjnych wzrośnie o 35 procent.