Zgłaszanie do rejestru żłobków i klubów dziecięcych
Jednostka odpowiedzialna:Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych
Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy: ul. G. Zapolskiej 4pokój nr 343, 347 (sekretariat wydziału) i 352 godziny przyjmowania klientów: poniedziałek-piątek: 7.45 – 15.45
Informacje: Teleinformatyczne Centrum Obsługi Mieszkańcatel. +48 71 777 77 77Sekretariat Wydział Zdrowia i Spraw Społecznychtel. +48 71 777 77 60
Kto może wystąpić z wnioskiem / zainicjować sprawę: osoby fizyczne,osoby prawnej, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej
Wniosek i dokumenty wymagane do wniosku:
- wniosek o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych;
- w przypadku osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej – numer lub indeks identyfikujący podmiot we właściwym rejestrze publicznym, potwierdzający status podmiotu;
- numer NIP i REGON, o ile wnioskodawcy te numery nadano;
- oświadczenie o spełnianiu warunków lokalowych;
- w przypadku osoby fizycznej oświadczenie o niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie;
- oświadczenie o posiadaniu tytułu prawnego do lokalu, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy;
- w przypadku osoby fizycznej – numer PESEL;
- oświadczenie potwierdzające dokonanie opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych.
W celu sprawdzenia zgodności danych, o których mowa w ww. dokumentach, prezydent miasta może żądać:
- odpisu z odpowiedniego rejestru;
- dokumentu potwierdzającego tożsamość;
- zaświadczenia o niekaralności lub dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy.
Ponadto wnioskodawca proszony jest o:
- złożenie kserokopii z oryginałami do wglądu pozytywnej opinii komendanta miejskiego Państwowej Straży Pożarnej oraz pozytywnej opinii właściwego państwowego inspektora sanitarnego;
- przedłożenie do wglądu dokumentu potwierdzającego dokonanie opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych;
- przedłożenie do wglądu dokumentu potwierdzającego posiadanie tytułu prawnego do lokalu, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy.
Druki do pobrania:
- Wniosek o wpis do rejestru - doc
- Oświadczenie o spełnianiu warunków lokalowych - doc
- Oświadczenie o niekaralności - doc
Opłaty:
Opłata za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych pobierana jest w wysokości 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę które w 2013 r. wynosi 1.600,00 zł zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14 września 2012 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2013 r. (Dz.U. z dnia 17 września 2012 r.).
Wpłat można dokonywać : w Punktach Obsługi Bankowej Gminy Wrocław na rachunek bankowy: Gmina Wrocław: PKO BANK POLSKI S.A. nr konta 86 1020 5226 0000 6002 0428 8452
Zmiany w rejestrze oraz wykreślenie z rejestru są zwolnione z opłaty.
Termin i sposób załatwienia sprawy: Wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych następuje w ciągu 30 dni od dnia złożenia kompletnej dokumentacji .
Tryb odwoławczy: Od decyzji o odmowie wpisu do rejestru lub o wykreśleniu wpisu z rejestru żłobków lub klubów dziecięcych można wnieść odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. z 2013 r. poz. 1457);Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2011r.w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych (Dz. U. Nr 69, poz. 367); Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2011r.w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku, klubie dziecięcym, dziennego opiekuna oraz wolontariusza (Dz. U. Nr 69, poz. 368)Ustawa z dnia 10 października 2002 roku o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. Nr 200, poz. 1679 z późn. zm.); Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 września 2012 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2013 r. (Dz.U. z dnia 17 września 2012 r.), Uchwała Nr IX/171/11 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 19 maja 2011 roku w sprawie ustalania wysokości opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych.
Uwagi: Prowadzenie żłobków lub klubów dziecięcych jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.) i wymaga wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych.
Rejestr żłobków i klubów dziecięcych funkcjonujących na terenia Miasta Wrocławia prowadzi Prezydent Wrocławia. Rejestr jest jawny i podlega publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Wrocław. Przed dokonaniem wpisu do rejestru osoby upoważnione przez Prezydenta Wrocławia dokonają wizytacji lokalu w celu ustalenia czy zapewnione są bezpieczne i higieniczne warunki wychowania i opieki na dziećmi.Po przeprowadzonej wizytacji zostaje sporządzony protokół z wizytacji, którego jeden egzemplarz otrzymuje Wnioskodawca. Po potwierdzeniu spełnienia warunków wymaganych do dokonania wpisu do rejestru Prezydent Wrocławia wydaje zaświadczenie o zarejestrowaniu podmiotu . W przypadku, gdy podmiot nie spełnia warunków wymaganych do utworzenia i prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego, lub wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej wpisem, Prezydent Wrocławia odmawia dokonania wpisu żłobka lub klubu dziecięcego do rejestru w drodze decyzji administracyjnej.
1. Zmiany w rejestrze Podmiot wpisany do rejestru jest zobowiązany do informowania organu prowadzącego rejestr o wszelkich zmianach danych wskazanych we wniosku lub dokumentach, które zobowiązany był przedłożyć przy składaniu wniosku o wpis do rejestru - w terminie 14 dni od zaistnienia zmian.
Po otrzymaniu informacji organ prowadzący rejestr dokonuje zmian w rejestrze oraz wydaje podmiotowi wpisanemu do rejestru zaświadczenie, uwzględniające te zmiany.
2. Wykreślenie z rejestru żłobków i klubów dziecięcych Wykreślenie z rejestru następuje w przypadkach: złożenia przez podmiot wpisany do rejestru wniosku o wykreślenie;nieusunięcia przez podmiot, w wyznaczonym terminie, nieprawidłowości w zakresie prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego;przekazania we wniosku oraz dołączonych do niego dokumentach, informacji niezgodnych ze stanem faktycznym.
Uwaga: Podmiot prowadzący żłobek lub klub dziecięcy zamierzający złożyć wniosek o wykreślenie z rejestru powinien powiadomić o tym zamiarze organ prowadzący rejestr oraz rodziców dzieci objętych opieką co najmniej 1 miesiąc przed terminem złożenia wniosku o wykreślenie z rejestru.