wroclaw.pl strona główna

WROCŁAW Odwach na Świdnickiej. Dziś kawiarnia i galeria sztuki. A przed laty?

  1. wroclaw.pl
  2. #InwestycjeWRO
  3. Tygodniowy raport inwestycyjny we Wrocławiu: 1-5 grudnia

Otwarcie lotniska, metamorfoza kamienicy przy ul. Lelewela oraz liczne projekty związane z przebudową wrocławskich ulic – to tylko garść przykładów działań inwestycyjnych podejmowanych przez miasto w ostatnim tygodniu. Zobacz najnowsze podsumowanie pokazujące, co jeszcze działo się we Wrocławiu minionym tygodniu w sferze projektów inwestycyjnych.

Reklama

Lotnisko znów przyjmuje samoloty

Port Lotniczy Wrocław otworzył się po 40 dniach przerwy związanej z rozbudową i unowocześnieniem infrastruktury. Pierwszy samolot - techniczny, bez pasażerów przyleciał z Bolonii. A od wczoraj (5 grudnia) z i do Wrocławia można latać już zgodnie z zimową siatką połączeń.

Samoloty na płycie wrocławskiego lotniska Fot. Grzegorz Rajter
Samoloty na płycie wrocławskiego lotniska

Pierwszy etap wielkich inwestycji na lotnisku to budowa m.in. nowej płyty postojowej na 12 samolotów pasażerskich, nowej płyty do odladzania, drogi kołowania, drogi zjazdowej z pasa startowego. W drugim etapie powiększony ma zostać terminal i parkingi.Wszystko po to, by wrocławskie lotnisko mogło obsługiwać od 8 do 10 mln osób rocznie.

Frezowanie na Drobnera

Wykonawca przebudowy najwęższego peronu przystankowego we Wrocławiu rozpoczął frezowanie jezdni na ulicy Drobnera.

Trwają prace po wschodniej stronie drogi przy przebudowie węzła przesiadkowego Dubois/Drobnera. Na tym odcinku zostaną m.in. przebudowane XIX-wieczne sieci podziemne – zastąpi je tu kilka kilometrów nowych sieci.  Wykonawca rozpoczął już frezowanie jezdni.

Frezowanie asfaltu na ul. Drobnera Fot. Marek Księżarek
Frezowanie asfaltu na ul. Drobnera

Od weekendu kierowcy jadą po wybudowanej na torowisku jezdni tymczasowej.

Trzech chętnych na zaprojektowanie przebudowy ul. Poznańskiej

Ul. Poznańska zostanie przebudowana na całej długości, od ulicy Legnickiej do Długiej. Miasto chciałoby, by była to nowoczesna i cicha ulica, ale na zmiany i modernizacje będzie się musiał zgodzić Dolnośląski Wojewódzki Konserwator Zabytków.  Do przetargu zgłosiły się trzy firmy.

Widok na fragment ul. Poznańskiej Fot. WI
Widok na fragment ul. Poznańskiej

Zwycięskie biuro projektowe będzie miało 16 miesięcy na uzgodnienia konserwatorskie, inżynieryjne i zrobienie pełnego projektu.

Są chętni na rozbudowę ul. Ołtaszyńskiej

Nowa trasa rowerowa z wygodnym chodnikiem pobiegnie wzdłuż ul. Ołtaszyńskiej. Połączy Wrocław z gminą Kobierzyce. Będzie to blisko 900 metrów - od ronda św. Ojca Pio do ul. Brzozowej w miejscowości Wysoka.

Wizualizacja przedstawiająca dobudowane ścieżki rowerowe na ul. Ołtaszyńskiej Wizualizacja: WI
Wizualizacja przedstawiająca dobudowane ścieżki rowerowe na ul. Ołtaszyńskiej

Rezerwa na tramwaj pozostaje nienaruszona. Teraz Wrocławskie Inwestycje weryfikują oferty, by móc rozstrzygnąć przetarg.

Przebudowa węzła przesiadkowego Kwiska - odpowiednik Ronda Grunwaldzkiego dla zachodniej części miasta

To jeden z ważniejszych punktów przesiadkowych w mieście, w szczycie autobusy lub tramwaje pojawiają się tam co 30 sekund.

Po przebudowie ma być wygodniej i bezpieczniej - dzięki szerszym i dłuższym peronom (na których autobusy i tramwaje będą zatrzymywać się w tym samym miejscu w obu kierunkach), poszerzeniu ul. Wejherowskiej,  obustronnym chodnikom i dwukierunkowym drogom dla rowerów.

Przystanek "Kwiska" jest położony na ulicy Legnickiej przy skrzyżowaniu z ulicą Kwiską i Wejherowską Fot. WI
Przystanek "Kwiska" jest położony na ulicy Legnickiej przy skrzyżowaniu z ulicą Kwiską i Wejherowską

Wrocławskie Inwestycje ogłosiły właśnie przetarg na opracowanie koncepcji i projektu tego zadania wraz z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń i decyzji administracyjnych, które umożliwią realizację robót budowlanych. Wykonawca będzie miał 19 miesięcy na przygotowanie dokumentacji od momentu podpisania umowy.

Startuje projektowanie przebudowy ul. Kościuszki. Po latach wrócą tam tramwaje

Wrocławskie Inwestycje podpisały umowę wartą ponad 3 mln zł, a projektant ma 18 miesięcy na przygotowanie pełnej dokumentacji.

Tramwaje jeździły ulicą Kościuszki jeszcze na początku XXI w. Celem inwestycji jest ich przywrócenie na tę tras, by odciążyć ul. Traugutta i umożliwić przyszłe połączenia w kierunku ul. Opolskiej (tam już trwa projektowanie trasy do Księża Wielkiego).Projekt obejmuje:

  • nową, dwukierunkową trasę tramwajową (ok. 1 km) oraz rozjazdy do Pułaskiego i Traugutta,
  • przebudowę ul. Kościuszki: jezdni, chodników i dróg rowerowych,
  • brakujący odcinek drogi rowerowej na ul. Krakowskiej (ok. 130 m),
  • nowe miejsca postojowe i zjazdy,
  • zielone zmiany – m.in. teren pod przyszłe zieleńce przy Pułaskiego/Kościuszki, Zgodnej i Krakowskiej,
  • nowe i przebudowane przystanki (10 peronów),
  • przebudowę kluczowych skrzyżowań oraz sygnalizacji świetlnej w systemie ITS,
  • nowe przejścia i przejazdy rowerowe,
  • modernizację oświetlenia i doświetlenie „zebr”,
  • projekt odwodnienia oraz przebudowę sieci podziemnych.

Prace projektowe właśnie ruszają.

Metamorfoza budynku przy ul. Lelewela 10

Remont objął dach, elewację frontową i podwórzową wraz z balkonami, co stanowi zarówno poprawę estetyki, jak i komfortu mieszkańców.

Dotąd fasada była gładka, pozbawiona wyrazu, teraz natomiast zyskała charakter dzięki połączeniu lawendowego odcienia z ciepłym żółtym w dolnej części budynku. Taka kolorystyka nie tylko podkreśla linię obiektu, lecz także sprawia, że ponadstuletnia kamienica prezentuje się świeżo i lekko.

Kamienica przy ul. Lelewela 10 po remoncie Fot. ZZK
Kamienica przy ul. Lelewela 10 po remoncie

Szacunkowy koszt prac wyniósł ponad 730 tys. zł, z czego ZZK pokrył 10,32 procent, odpowiadające jego udziałowi we wspólnocie. To niewielki, lecz ważny wkład, który przybliża miasto do kolejnych dobrze odnowionych przestrzeni.

Skwerek przy Mezonetowcu zyskał świeższy, bardziej uporządkowany wygląd

Zakończono prace u zbiegu ulic Rejtana i Kołłątaja. Teren został uporządkowany, posadzono nowe drzewa i zadbano o zieleń, aby ta ważna przestrzeń w rejonie Dworca Głównego stała się bardziej przyjazna zarówno mieszkańcom, jak i podróżnym.

Galeria zdjęć

Przez lata miejsce to obrastało nie tylko roślinnością, lecz także zbędnymi elementami, takimi jak stary murek, który bardziej dzielił, niż porządkował przestrzeń. Teraz skwerek prezentuje się lepiej – jest harmonijny i dobrze wpisuje się w otoczenie. Duża w tym zasługa samych mieszkańców oraz Rady Osiedla Przedmieście Świdnickie. Prace sfinansowano z Funduszu Osiedlowego, a konsultacje przeprowadził FEPS.

Większe kosze na Sępolnie

Kolejne kosze wrzutowe na pojemnikach podziemnych zostały wymienione na największe dostępne na rynku. W ubiegłym tygodniu przeprowadzono wymiany w kilku lokalizacjach, zastępując dotychczasowe otwory klapowe systemem bębnowym, który ułatwia wrzucanie odpadów, również tych o większych gabarytach.

Pojemniki na śmieci na Sępolnie z nowymi otworami klapowymi UMW
Pojemniki na śmieci na Sępolnie z nowymi otworami klapowymi

Tym samym zakończono cały zakres prac związanych z modernizacją koszy wrzutowych. Nowe systemy bębnowe zostały zamontowane przy ul. Becka 4, Kasprzaka 2, Nulla 25 i 26 oraz Potebni 31 i 32. Wymiana ma na celu poprawę komfortu użytkowania.

Przedmieście Oławskie wkracza w kolejny etap intensywnej modernizacji

W tym tygodniu została podpisana umowa na remont kamienicy przy ul. Prądzyńskiego 43. W mijającym roku to właśnie w tej części miasta prowadzone były najszersze działania – remontami objęto 15 budynków, a łączny koszt prac sięgnął blisko 32 mln zł.

Zakres remontu przy Prądzyńskiego 43 obejmuje:

  • ocieplenie stropu nad ostatnią kondygnacją,
  • wymianę stolarki okiennej w częściach wspólnych oraz okien, które nie były wcześniej wymienione,
  • wymianę stolarki drzwiowej,
  • odtworzenie detali architektonicznych,
  • docieplenie elewacji frontowej i tylnej,
  • remont dachu i klatki schodowej.

Koszt przedsięwzięcia wynosi 2,05 mln zł, a jego zakończenie planowane jest na III kwartał 2026 roku.

Równolegle dobiegają końca prace przy ul. Prądzyńskiego 20a, remonty przy Więckowskiego 4 i 5, a wkrótce zaprezentowane zostaną ich efekty. Finalizowana jest również modernizacja oficyny przy Komuny Paryskiej 84a - szczegóły dotyczące tych działań zostaną przedstawione w przyszłym tygodniu.

Trwa remont budynku na Nowych Żernikach

Po blisko dwóch miesiącach ważnego i oczekiwanego przez mieszkańców remontu budynku TBS Wrocław na Nowych Żernikach widać już pierwsze efekty prowadzonych prac. Przypomnijmy, że celem remontu jest usunięcie skutków zawilgocenia ścian na poziomie -1 od strony ul. Bieńkowskiego 20 i ul. Brzozy 21 oraz ograniczenie ryzyka ponownego pojawienia się tego problemu w przyszłości.

Galeria zdjęć

Prace remontowe już wykonane:

  • skucie tynków,
  • rozebranie posadzek i izolacji,
  • wykonanie iniekcji w ścianach w celu odcięcia wilgoci,
  • osuszenie wszystkich wymagających tego miejsc,
  • położenie nowych tynków renowacyjnych i nowych podłoży wraz z izolacjami,
  • wykonanie pierwszego malowania ścian.

Prace pozostałe do realizacji:

  • ułożenie płytek (posadzki i cokolików),
  • końcowe malowanie.

Remont rozpoczął się w październiku i zaplanowano go na trzy miesiące. Oznacza to, że za nieco ponad miesiąc budynek na Nowych Żernikach zyska odnowione, wolne od skutków zawilgocenia wnętrza.

Remont na patio budynku na Nowych Żernikach

Ciężki sprzęt pojawił się na patio budynku TBS Wrocław na Nowych Żernikach, co oznacza rozpoczęcie niezbędnych napraw kanalizacji obsługującej obiekt. Prace wykonywane są w ramach gwarancji.

Mieszkańcy tego budynku często korzystają z patio, dlatego powinni zachować ostrożność i trzymać bezpieczny dystans od wykopów w gruncie.Remont zostanie przeprowadzony w trybie ekspresowym.

Więcej ławek dla mieszkańców

Ważna zmiana dla mieszkańców Gądowa i Popowic - zamontowane zostały 24 ławki oraz 20 koszy na śmieci. Zarząd Zieleni Miejskiej zrealizował zadanie „Uzupełnienie ławek, koszy na śmieci i nasadzeń zieleni w pasie drogowym”, finansowane z Funduszu Osiedlowego na osiedlu Gądów–Popowice Południowe (Priorytet 3 – I edycja Funduszu Osiedlowego).

Obejmuje ono 12 lokalizacji, a obecnie finalizowane są ostatnie odbiory, po których elementy zostaną przekazane do użytkowania. To jednak nie koniec działań – wkrótce pojawi się jeszcze więcej ławek w ramach programu „Ławeczka Mieszkańca”, którego tegoroczna edycja dobiega końca.

Psi wybieg i nowa alejka w Ekoparku przy ul. Starogajowej

ZZM zakończył realizację zadania „Rozbudowa Ekoparku na Stabłowicach”, będącego częścią projektu z Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego „Na zielono, na sportowo! – edycja 2”.

Inwestycja obejmowała wykonanie psiego wybiegu wraz z urządzeniami, budowę alejki o nawierzchni mineralnej i z kostki betonowej, która łączy wschodnią część Ekoparku z ul. Jeleniogórską. Zamontowano także elementy małej architektury, takie jak pergola, ławki, leżaki obrotowe, siedziska, kosze, stojaki rowerowe, tablice regulaminowe oraz drogowskazy.

Galeria zdjęć

Dodatkowo wykonano balustradę na istniejącym mostku oraz palisadę drewnianą przy wejściu od ul. Jeleniogórskiej.Uzupełniono także zieleń, przeprowadzając nasadzenia:

  • 11 drzew,
  • 447 krzewów,
  • 462 bylin,
  • 770 traw ozdobnych,
  • 99 pnączy,
  • 4 tys. roślin cebulowych.

Ekopark zyskał dzięki temu nowe funkcje i udogodnienia, z których mogą korzystać zarówno mieszkańcy, jak i ich czworonożni towarzysze.

Miasto wprowadziło Wrocławski Standard Zielonego Budynku

To zestaw wymagań, które musi spełniać każdy nowy oraz modernizowany miejski budynek, aby był energooszczędny, zielony, tańszy w utrzymaniu i bardziej komfortowy dla mieszkańców. Standard obejmuje m.in. efektywność energetyczną, retencję wody, zieleń, dostępność i zrównoważoną mobilność, a jego celem jest przygotowanie miasta na zmiany klimatyczne.

Tabliczka na obiekcie informująca o tym, że spełnia on Standard Zielonego Budynku UMW
Tabliczka na obiekcie informująca o tym, że spełnia on Standard Zielonego Budynku

Choć opracowany został dla inwestycji publicznych, ma również inspirować sektor prywatny. Pierwsze miejskie projekty - m.in. szkoła przy ul. Zwycięskiej, budynki TBS oraz odnowiona kamienica przy ul. Wilczej - już spełniają jego kryteria. Obiekty takie będą oznaczane tabliczką potwierdzającą zgodność ze standardem.

Nowi "strażnicy" zatrzymujący zanieczyszczenia

W pompowni ścieków Port Południe MPWiK właśnie kończy montaż dwóch krat gęstych. To prawdziwi strażnicy przepływu ścieków - będą zatrzymywać zanieczyszczenia stałe (folie, chusteczki, patyczki, a nawet kawałki betonu), chroniąc pompy przed zatkaniem i uszkodzeniem. Dzięki nim ścieki płyną bez zakłóceń w stronę oczyszczalni na Janówku, a środowisko jest bezpieczne.

Bez krat pompy mogłyby się zatykać, co groziłoby poważną i kosztowną awarią. Nowe kraty mają prześwit 5 cm i będą pracować w duecie z nowymi prasopłuczkami oraz przenośnikami ślimakowymi, które odbiorą i podczyszczą wyłapane przez kraty zanieczyszczenia. Cały zestaw to inwestycja w niezawodność i ekologię.

Wnętrze pompowni ścieków Port Południe Fot, MPWiK
Wnętrze pompowni ścieków Port Południe

Przy wymianie krat prowadzony jest remont konstrukcji pod nimi, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz hali krat. W środku wymieniane jest też odwodnienie, uszkodzone kafelki oraz montowane nowe przykrycia komór. Zainstalowany także zostanie nowy system zasilania i sterowania kratami.

Kraty wesprą też Wrompę, czyli Wrocławską Pompę Ciepła firmy Fortum, która pozyskuje ciepło z miejskich ścieków. Będą przechwytywać zanieczyszczenia, z którymi system Wrompy miewał czasem problem.

Poprzednie kraty działały 25 lat – czas na nową generację. Koszt modernizacji: ok. 3,8 mln zł netto.

Ważna inwestycja MPWiK na Kowalach

MPWiK startuje z ważną inwestycją w ulicy Kwidzyńskiej oraz na fragmentach ulic Jaskółczej i Szczyglej. Projekt będzie kosztował ok. 10,9 mln zł brutto.

To:

  • nowa sieć wodociągowa – zwiększenie jej wydajności i wymiana starych żeliwnych rur na nowoczesne z tworzywa PE-HD;
  • sieć kanalizacyjna - powiększenie średnicy kanału, by zwiększyć możliwość odbierania dodatkowej ilości ścieków i przygotować teren pod budowę dużego, nowoczesnego zakładu pracy we Wrocławiu.

Współfinansowana przez firmę SOLVENTUM inwestycja umożliwi powstanie nowego zakładu przemysłowego. Zakres prac przewiduje:

  • ul. Kwidzyńska, Jaskółcza, Szczygla – ok. 930 m przebudowy sieci kanalizacyjnej o średnicy 300 mm na 400 mm;
  • ul. Jaskółcza, Szczygla – ok. 213 m przebudowy wodociągu o średnicy 200 mm

Technologia bezrozkopowa – tam gdzie jest to możliwe:

  • kanalizacja – mikrotuneling (zdalnie sterowana tarcza wiertnicza drąży tunel, a w to miejsce od razu wprowadzane są nowe rury)
  • wodociąg – kraking (zniszczenie starego przewodu żeliwnego za pomocą specjalnej głowicy i wciągnięciu w to samo miejsce nowej rury z tworzywa).

W trakcie prac mogą pojawić się utrudnienia - szczególnie na wąskich ulicach Jaskółczej i Szczyglej dostęp do posesji może być utrudniony. Wykonawca - firma Elektrotim będzie informował mieszkańców na bieżąco.

Źródło: Urząd Miejski Wrocławia

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama