Kolejne inwestycje rowerowe we Wrocławiu

Wrocław stawia na rozwój infrastruktury rowerowej. Po oddaniu cyklostrady wzdłuż ul. Grabiszyńskiej pod koniec grudnia 2018 r. w najbliższych dwunastu miesiącach czekają nas kolejne inwestycje, z których zadowoleni będą miłośnicy jednośladów.

  • Nową cyklostradę wzdłuż ulicy Grabiszyńskiej wypróbował już m.in. prezydent Wrocławia Jacek Sutryk, fot. UMW.

    Nową cyklostradę wzdłuż ulicy Grabiszyńskiej wypróbował już m.in. prezydent Wrocławia Jacek Sutryk, fot. UMW.

  • Cyklostrada wzdłuż ulicy Grabiszyńskiej została otwarta pod koniec 2018 r., fot. UMW

    Cyklostrada wzdłuż ulicy Grabiszyńskiej została otwarta pod koniec 2018 r., fot. UMW


Zgodnie z Wrocławską Polityką Mobilności władze miasta coraz chętniej stawiają na rozwój infrastruktury rowerowej w stolicy Dolnego Śląska. Trend ten ma zostać podtrzymany w nowym roku oraz w kolejnych latach. Dalsze inwestycje rowerowe oraz rozszerzanie sieci tras rowerowych mają pozwolić na to, by wszystkie wrocławskie osiedla były skomunikowane drogami rowerowymi z centrum.

– W najbliższych latach trasy rowerowe powstaną między innymi na ulicach: Wyszyńskiego, Piaskowej, Janickiego, św. Katarzyny, Kraińskiego, Na Grobli, Walońskiej, Karkonoskiej, Hubskiej, Swobodnej, Żmigrodzkiej czy Dworcowej – wylicza Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Promenada Krzycka i rozwój Wrocławskiego Roweru Miejskiego

Jednak największą - po cyklostradzie wzdłuż ul. Grabiszyńskiej - inwestycją rowerową planowaną w najbliższych latach będzie Promenada Krzycka, czyli 7,5-kilometrowa trasa pieszo-rowerowa wzdłuż kolejowej obwodnicy towarowej.

– Jesteśmy w trakcie opracowania kompleksowej koncepcji dla całego odcinka – od ul. Grabiszyńskiej do Tarnogaju. Uruchamiając nową cyklostradę na ul. Grabiszyńskiej mamy na uwadze, że w przyszłości połączymy ją z Promenadą Krzycką, tworząc kolejny element systemu pieszo-rowerowego – tłumaczy Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia.

Od lewej: Daniel Chojnacki, oficer rowerowy, Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia oraz Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

W 2019 roku ponad dwukrotnie powiększy się również system Wrocławskiego Roweru Miejskiego. Mieszkańcy i turyści będą mieli do dyspozycji ok. 2000 rowerów i 200 stacji. 1 marca na wrocławskich ulicach pojawi się tysiąc rowerów, a 1 czerwca drugi tysiąc. Do tej pory Wrocławski Rower Miejski dysponował 800 jednośladami.

– Nowe punkty pojawią się m.in. na Jagodnie, Brochowie, Księżu Małym, Leśnicy, Maślicach, Stabłowicach, Psim Polu, Zakrzowie czy Lipie Piotrowskiej. Dzięki rozwojowi Wrocławskiego Roweru Miejskiego 60% mieszkańców Wrocławia będzie miało do najbliższej stacji rowerowej nie dalej niż 5 minut marszem, czyli około 500 metrów – podkreśla Jacek Sutryk.

Na ulicach pojawi się też 65 nietypowych rowerów: tandemów, cargo, elektrycznych, składanych, trójkołowych, dziecięcych i handbike'ów.

Cyklostrada wzdłuż ul. Grabiszyńskiej już otwarta

W 2018 roku we Wrocławiu zrealizowano wiele inwestycji rowerowych. Do użytku oddano kilka nowych tras, m.in. na ul. Piłsudskiego, Powstańców Śląskich i al. Kromera. W stolicy Dolnego Śląska można obecnie korzystać z ponad 1100 km tras rowerowych. Na tę liczbę składają się m.in. drogi dla rowerów, drogi dla rowerów i pieszych, trasy prowadzące po wałach przeciwpowodziowych i w parkach czy strefy uspokojonego ruchu.

Pod koniec grudnia ubiegłego roku zrealizowano jedną z najważniejszych rowerowych inwestycji ostatnich lat – ponad czterokilometrową cyklostradę wzdłuż ul. Grabiszyńskiej. Dwukierunkowa trasa biegnie od placu Legionów do rzeki Ślęzy. Przy okazji realizacji tej inwestycji powstały także nowe chodniki, 9 wyniesionych przejść dla pieszych oraz 2 nowe przystanki tramwajowe w rejonie ul. Kolejowej. Koszt realizacji cyklostrady wyniósł 8,7 mln zł. W porannym szczycie komunikacyjnym jadąc rowerem do centrum całą trasę pokonujemy w 16 minut.

– To największa inwestycja rowerowa w historii Wrocławia. Zarówno w kontekście nakładów finansowych jak i nowej oferty dla mieszkańców. Jestem pewien, że już w pierwszym roku funkcjonowania trasy ruch rowerowy istotnie się zwiększy – wyjaśnia Daniel Chojnacki, oficer rowerowy.

Cyklostrada wzdłuż ulicy Grabiszyńskiej została otwarta pod koniec 2018 r., fot. UMW

Obecnie rowerzyści w mieście mają do dyspozycji ponad 9200 miejsc postojowych oraz około 20 samoobsługowych stacji naprawczych. Wrocław bierze też aktywnie udział i sam organizuje wiele akcji promujących jazdę na rowerze, np.: Rowerowy Maj, Wrocławskie Święto Rowerzysty, Rowerowa Szkoła, European Cycling Challange czy Bike Days.

W 2018 roku na inwestycje rowerowe władze miasta przeznaczyły blisko 21 mln zł.

– Co roku na inwestycje związane z infrastrukturą rowerową będziemy chcieli od teraz przeznaczać 30-40 mln złotych z budżetu miasta. Naszym celem jest wzmacniać pozycję rowerów we Wrocławiu, jako podstawowego środka transportu dla mieszkańców – mówi Jacek Sutryk.

Wrocław najbardziej przyjaznym rowerzystom miastem w Polsce

Oficjalne wyniki 4. edycji rankingu na najbardziej rowerowe miasto w Polsce zostały opublikowane w listopadowym numerze prestiżowego magazynu Rowertour. Stolica Dolnego Śląska zajęła w nim pierwsze miejsce. W zestawieniu brane były pod uwagę m.in. długość sieci tras rowerowych, liczba rowerów miejskich czy liczba miejsc parkingowych dla rowerzystów a także sposób konsultowania rozwiązań rowerowych z mieszkańcami.

– W Polsce ranking przeprowadzany przez Rowertour jest najbardziej obiektywną oceną całościowej polityki rowerowej miasta. Tym bardziej cieszę się, że dostrzeżone zostały nasze konsekwentne działania prowadzone od kilkunastu lat. To zasługa całej rzeszy osób zarówno pracujących w Urzędzie Miejskim, spółkach miejskich oraz przedstawicieli organizacji pozarządowych. To również sukces wrocławian, którzy codziennie głosują własnym nogami, kręcąc po Wrocławiu – kończy Daniel Chojnacki.

Zgłoś uwagę