wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

9°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 05:20

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Dla dzieci
  4. Integracja sensoryczna dla dzieci

Wzrok, słuch, równowaga i wyobraźnia. We Wrocławiu powstaje 35 sal integracji sensorycznej dla dzieci

Data publikacji: Autor:

| aktualizacja:

Basen z kulkami podświetlany kolorowym światłem, tuby z pęcherzykami powietrza, domek wyścielony poduszkami, ale też huśtawka i hamak. Od 1 września we Wrocławiu zacznie działać 35 nowych gabinetów dla dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności, dla których integracja sensoryczna może być istotnym elementem wspomagającym rozwój.

Reklama

– Integracja sensoryczna to połączenie zmysłów. Pracujemy z dziećmi nad tym, aby mózg prawidłowo rozpoznawał, organizował, wykorzystywał i reagował na bodźce odbierane zmysłami wzroku, słuchu, dotyku, równowagi oraz orientacji w przestrzeni – wyjaśnia Ewa Lipska-Urbaniak, dyrektorka Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 9 przy ul. Krakowskiej, podczas konferencji prasowej, na której zapowiedziano powstanie 35 sal sensorycznych we wrocławskich placówkach.

Wyposażenie gabinetów kosztowało 1 milion 700 tysięcy złotych, z czego półtora miliona złotych pochodzi z UNICEF-u.

<p>Sala integracji sensorycznej w przedszkolu integracyjnym nr 35 &bdquo;Tęczowy Domek&rdquo; przy ul. gen. K. Pułaskiego prezentowana podczas konferencji zorganizowanej 23 sierpnia z okazji uruchomienia we Wrocławiu 35 nowych sal</p> Oleksandr Poliakovsky
Sala integracji sensorycznej w przedszkolu integracyjnym nr 35 „Tęczowy Domek” przy ul. gen. K. Pułaskiego prezentowana podczas konferencji zorganizowanej 23 sierpnia z okazji uruchomienia we Wrocławiu 35 nowych sal

Nowe sale sensoryczne powstały w przedszkolach, zespołach szkolono-przedszkolnych, do których uczęszcza najwięcej dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego, oraz we wszystkich pięciu poradniach psychologiczno-pedagogicznych w mieście.

Coraz więcej dzieci potrzebuje terapii integracji sensorycznej

Aby terapia była skuteczna, trzeba przeprowadzić profesjonalną diagnozę. Im wcześniej zostaną wykryte autyzm, zespół Aspergera, ADHD czy inne niepełnosprawności, tym terapia jest skuteczniejsza. A we Wrocławiu z roku na rok wzrasta liczba dzieci z orzeczeniami o niepełnosprawności.

W roku szkolnym 2022/2023 wystawiono ponad 4 tysiące orzeczeń. To o około 40 procent więcej niż w roku szkolnym 2021/2022 i już teraz wiadomo, że w tym roku szkolnym liczba uczniów z orzeczeniami też będzie wysoka.

– Nowoczesna placówka oświatowa to nie tylko mury i infrastruktura wokół. To także zapewnienie bezpieczeństwa, opieki i potrzeb edukacyjnych również dzieciom z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami. Dlatego uruchamiamy kilkadziesiąt nowych oraz doposażamy już istniejące w naszych placówkach sale sensoryczne – mówi Marcin Miedziński, zastępca dyrektora wydziału Przedszkoli i Szkół Podstawowych Urzędu Miejskiego Wrocławia.

Jak wygląda sala do integracji sensorycznej?

Jest kolorowa, ale nie atakuje zmysłów, wiele w niej przedmiotów i zabawek. Nowe gabinety, które zostaną otwarte 1 września, mają 20–30 mkw. Dzieci będą miały do dyspozycji klocki o różnej strukturze, piłki, drabinki, huśtawki, domki wyciszające, podświetlane baseny z kulkami, instrumenty muzyczne.

Tak przynajmniej wygląda sala w przedszkolu integracyjnym nr 35 „Tęczowy Domek” przy ul. gen. K. Pułaskiego.

<p>Sala integracji sensorycznej w przedszkolu integracyjnym nr 35 &bdquo;Tęczowy Domek&rdquo; przy ul. gen. K. Pułaskiego prezentowana podczas konferencji zorganizowanej 23 sierpnia z okazji uruchomienia we Wrocławiu 35 nowych sal</p> Oleksandr Poliakovsky
Sala integracji sensorycznej w przedszkolu integracyjnym nr 35 „Tęczowy Domek” przy ul. gen. K. Pułaskiego prezentowana podczas konferencji zorganizowanej 23 sierpnia z okazji uruchomienia we Wrocławiu 35 nowych sal

Galeria zdjęć

Każdy sprzęt ma wiele zastosowań

Po sali w „Tęczowym Domku” oprowadzała nas Sylwia Machelska, terapeutka integracji sensorycznej, pedagog specjalny i nauczyciel przedszkolny. Zatrzymujemy się przy basenie z kulkami. Na pytanie, co daje dziecku taki basen, terapeutka wyjaśnia:

– Aby wskoczyć do basenu, dziecko musi przede wszystkim zdecydować, że chce do niego wejść. Musi też zaplanować całą sekwencję ruchów i uruchomić zmysł równowagi.

<p>Sala integracji sensorycznej w przedszkolu integracyjnym nr 35 &bdquo;Tęczowy Domek&rdquo; przy ul. gen. K. Pułaskiego prezentowana podczas konferencji zorganizowanej 23 sierpnia z okazji uruchomienia we Wrocławiu 35 nowych sal</p> Oleksandr Poliakovsky
Sala integracji sensorycznej w przedszkolu integracyjnym nr 35 „Tęczowy Domek” przy ul. gen. K. Pułaskiego prezentowana podczas konferencji zorganizowanej 23 sierpnia z okazji uruchomienia we Wrocławiu 35 nowych sal

Dla rozwoju dziecka, jak wyjaśnia terapeutka, istotna jest też stymulacja całej powierzchni skóry i czucie głębokie: – Dziecko z takimi problemami uzmysławia sobie podczas zabawy, że dotyk może być czymś dobrym i że ma nad nim kontrolę. Kulki delikatnie uciskają ciało, ale dziecko zawsze może zmienić pozycję. Może też w każdym momencie wyjść z basenu – mówi Sylwia Machelska.

Terapeuta podąża za potrzebami dziecka

Terapeutka przygląda się dziecku, które wchodzi do basenu. Po chwili słyszymy: – Spójrz na dno, na dno! – I dziecko zanurza głowę, aby popatrzeć na światło przenikające przez plastikowe kule.

– Na niektóre dzieci światło w basenie bardzo dobrze działa – tłumaczy Sylwia Machelska. – Ale są takie, które reagują na nie rozdrażnieniem. Wówczas wyłączamy lampki. Nurkowanie do światłą to ważne ćwiczenie, bo pozwala zyskać poczucie góry i dołu. W tej sposób dziecko uczy się rozpoznawać ułożenie swojego ciała – wyjaśnia terapeutka.

Dobry terapeuta obserwuje dziecko i podąża za jego potrzebami – Sylwia Machelska wielokrotnie podkreśla ten aspekt pracy z dzieckiem:

– Jeśli dziecko zamiast stymulacji potrzebuje uspokojenia, proponuję mu domek. Najpierw, na rozładowanie emocji, walczymy na poduszki, później włączam uspokajającą muzykę i zapalam delikatne światło. A gdy dziecko jest gotowe, zaczynam właściwe zajęcia.

<p>Sala integracji sensorycznej w przedszkolu integracyjnym nr 35 &bdquo;Tęczowy Domek&rdquo; przy ul. gen. K. Pułaskiego prezentowana podczas konferencji zorganizowanej 23 sierpnia z okazji uruchomienia we Wrocławiu 35 nowych sal</p> Oleksandr Poliakovsky
Sala integracji sensorycznej w przedszkolu integracyjnym nr 35 „Tęczowy Domek” przy ul. gen. K. Pułaskiego prezentowana podczas konferencji zorganizowanej 23 sierpnia z okazji uruchomienia we Wrocławiu 35 nowych sal

Sylwia Machelska przyznaje, że lubi angażować swoich podopiecznych w zabawy: podróż w kosmos, łapanie złodziei: – Bawimy się, odpowiednio uruchamiając wyobraźnię i stymulując zmysły – mówi terapeutka.

Sesja: powitanie, 45 minut terapii i pożegnanie

Właściwe zajęcia trwają około 45 minut. Poprzedzają je 10-minutowe powitanie i 5-minutowe pożegnanie. Aby zademonstrować, na czym polega przywitanie, Sylwia Machelska woła jednego z chłopców:

– Pamiętasz, jak się witamy na zajęciach? – pyta dziecka.

Chłopiec kiwa głową, siada naprzeciwko terapeutki na krzyżaka. I jak na zawołanie jednocześnie wykonują dobrze znaną sekwencję ruchów i gestów: dotykają czubka swojej głowy, chwytają się za nos, potem za ucho.

<p>Sala integracji sensorycznej w przedszkolu integracyjnym nr 35 &bdquo;Tęczowy Domek&rdquo; przy ul. gen. K. Pułaskiego prezentowana podczas konferencji zorganizowanej 23 sierpnia z okazji uruchomienia we Wrocławiu 35 nowych sal</p> Oleksandr Poliakovsky
Sala integracji sensorycznej w przedszkolu integracyjnym nr 35 „Tęczowy Domek” przy ul. gen. K. Pułaskiego prezentowana podczas konferencji zorganizowanej 23 sierpnia z okazji uruchomienia we Wrocławiu 35 nowych sal

– To wycisza – mówi Sylwia Machelska. – Czasami daję jeszcze czas, aby dziecko samo się pobawiło. Dzięki temu rozpoznaję, w jakiej jest kondycji i dostosowuje do tego ćwiczenia.

35 sal integracji sensorycznej dla dzieci we Wrocławiu - lista placówek

  1. Przedszkole nr 4
  2. Przedszkole Integracyjne nr 12 im. Diany Księżnej Walii
  3. Przedszkole nr 15 im. Kardynała Joachima Meisnera
  4. Przedszkole nr 25 Słowiańskie maluchy
  5. Przedszkole nr 35 z oddziałami integracyjnymi Tęczowy Domek (2 sale)
  6. Przedszkole nr 48
  7. Przedszkole nr 49 im. Tysiąclecia Miasta Wrocławia
  8. Przedszkole nr 50 „Mały Kolejarz"
  9. Przedszkole nr 56 Niezapominajka
  10. Przedszkole nr 58 (2 sale)
  11. Przedszkole nr 66 Bajkolandia
  12. Przedszkole Integracyjne nr 68 im. Roku 2000
  13. Przedszkole nr 77 Tęczowe Siódemki
  14. Przedszkole Integracyjne nr 89 im. Juliana Tuwima
  15. Przedszkole nr 92
  16. Przedszkole Integracyjne nr 93 im. Jana Brzechwy
  17. Przedszkole nr 109 z oddziałami integracyjnymi
  18. Przedszkole nr 119 Zielona Łąka
  19. Przedszkole nr 121 Zielone Przedszkole
  20. Zespół Szkolno–Przedszkolny nr 3
  21. Zespół Szkolno–Przedszkolny nr 8
  22. Zespół Szkolno–Przedszkolny nr 11
  23. Zespół Szkolno–Przedszkolny nr 12
  24. Zespół Szkolno–Przedszkolny nr 13
  25. Zespół Szkół nr 16
  26. Zespół Szkół nr 21
  27. Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 10 im. Janusza Korczaka (2sale)
  28. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1
  29. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2
  30. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4
  31. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
  32. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 9

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama