– Integracja sensoryczna to połączenie zmysłów. Pracujemy z dziećmi nad tym, aby mózg prawidłowo rozpoznawał, organizował, wykorzystywał i reagował na bodźce odbierane zmysłami wzroku, słuchu, dotyku, równowagi oraz orientacji w przestrzeni – wyjaśnia Ewa Lipska-Urbaniak, dyrektorka Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 9 przy ul. Krakowskiej, podczas konferencji prasowej, na której zapowiedziano powstanie 35 sal sensorycznych we wrocławskich placówkach.
Wyposażenie gabinetów kosztowało 1 milion 700 tysięcy złotych, z czego półtora miliona złotych pochodzi z UNICEF-u.
Nowe sale sensoryczne powstały w przedszkolach, zespołach szkolono-przedszkolnych, do których uczęszcza najwięcej dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego, oraz we wszystkich pięciu poradniach psychologiczno-pedagogicznych w mieście.
Coraz więcej dzieci potrzebuje terapii integracji sensorycznej
Aby terapia była skuteczna, trzeba przeprowadzić profesjonalną diagnozę. Im wcześniej zostaną wykryte autyzm, zespół Aspergera, ADHD czy inne niepełnosprawności, tym terapia jest skuteczniejsza. A we Wrocławiu z roku na rok wzrasta liczba dzieci z orzeczeniami o niepełnosprawności.
W roku szkolnym 2022/2023 wystawiono ponad 4 tysiące orzeczeń. To o około 40 procent więcej niż w roku szkolnym 2021/2022 i już teraz wiadomo, że w tym roku szkolnym liczba uczniów z orzeczeniami też będzie wysoka.
– Nowoczesna placówka oświatowa to nie tylko mury i infrastruktura wokół. To także zapewnienie bezpieczeństwa, opieki i potrzeb edukacyjnych również dzieciom z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami. Dlatego uruchamiamy kilkadziesiąt nowych oraz doposażamy już istniejące w naszych placówkach sale sensoryczne – mówi Marcin Miedziński, zastępca dyrektora wydziału Przedszkoli i Szkół Podstawowych Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Jak wygląda sala do integracji sensorycznej?
Jest kolorowa, ale nie atakuje zmysłów, wiele w niej przedmiotów i zabawek. Nowe gabinety, które zostaną otwarte 1 września, mają 20–30 mkw. Dzieci będą miały do dyspozycji klocki o różnej strukturze, piłki, drabinki, huśtawki, domki wyciszające, podświetlane baseny z kulkami, instrumenty muzyczne.
Tak przynajmniej wygląda sala w przedszkolu integracyjnym nr 35 „Tęczowy Domek” przy ul. gen. K. Pułaskiego.
Galeria zdjęć
Każdy sprzęt ma wiele zastosowań
Po sali w „Tęczowym Domku” oprowadzała nas Sylwia Machelska, terapeutka integracji sensorycznej, pedagog specjalny i nauczyciel przedszkolny. Zatrzymujemy się przy basenie z kulkami. Na pytanie, co daje dziecku taki basen, terapeutka wyjaśnia:
– Aby wskoczyć do basenu, dziecko musi przede wszystkim zdecydować, że chce do niego wejść. Musi też zaplanować całą sekwencję ruchów i uruchomić zmysł równowagi.
Dla rozwoju dziecka, jak wyjaśnia terapeutka, istotna jest też stymulacja całej powierzchni skóry i czucie głębokie: – Dziecko z takimi problemami uzmysławia sobie podczas zabawy, że dotyk może być czymś dobrym i że ma nad nim kontrolę. Kulki delikatnie uciskają ciało, ale dziecko zawsze może zmienić pozycję. Może też w każdym momencie wyjść z basenu – mówi Sylwia Machelska.
Terapeuta podąża za potrzebami dziecka
Terapeutka przygląda się dziecku, które wchodzi do basenu. Po chwili słyszymy: – Spójrz na dno, na dno! – I dziecko zanurza głowę, aby popatrzeć na światło przenikające przez plastikowe kule.
– Na niektóre dzieci światło w basenie bardzo dobrze działa – tłumaczy Sylwia Machelska. – Ale są takie, które reagują na nie rozdrażnieniem. Wówczas wyłączamy lampki. Nurkowanie do światłą to ważne ćwiczenie, bo pozwala zyskać poczucie góry i dołu. W tej sposób dziecko uczy się rozpoznawać ułożenie swojego ciała – wyjaśnia terapeutka.
Dobry terapeuta obserwuje dziecko i podąża za jego potrzebami – Sylwia Machelska wielokrotnie podkreśla ten aspekt pracy z dzieckiem:
– Jeśli dziecko zamiast stymulacji potrzebuje uspokojenia, proponuję mu domek. Najpierw, na rozładowanie emocji, walczymy na poduszki, później włączam uspokajającą muzykę i zapalam delikatne światło. A gdy dziecko jest gotowe, zaczynam właściwe zajęcia.
Sylwia Machelska przyznaje, że lubi angażować swoich podopiecznych w zabawy: podróż w kosmos, łapanie złodziei: – Bawimy się, odpowiednio uruchamiając wyobraźnię i stymulując zmysły – mówi terapeutka.
Sesja: powitanie, 45 minut terapii i pożegnanie
Właściwe zajęcia trwają około 45 minut. Poprzedzają je 10-minutowe powitanie i 5-minutowe pożegnanie. Aby zademonstrować, na czym polega przywitanie, Sylwia Machelska woła jednego z chłopców:
– Pamiętasz, jak się witamy na zajęciach? – pyta dziecka.
Chłopiec kiwa głową, siada naprzeciwko terapeutki na krzyżaka. I jak na zawołanie jednocześnie wykonują dobrze znaną sekwencję ruchów i gestów: dotykają czubka swojej głowy, chwytają się za nos, potem za ucho.
– To wycisza – mówi Sylwia Machelska. – Czasami daję jeszcze czas, aby dziecko samo się pobawiło. Dzięki temu rozpoznaję, w jakiej jest kondycji i dostosowuje do tego ćwiczenia.
35 sal integracji sensorycznej dla dzieci we Wrocławiu - lista placówek
- Przedszkole nr 4
- Przedszkole Integracyjne nr 12 im. Diany Księżnej Walii
- Przedszkole nr 15 im. Kardynała Joachima Meisnera
- Przedszkole nr 25 Słowiańskie maluchy
- Przedszkole nr 35 z oddziałami integracyjnymi Tęczowy Domek (2 sale)
- Przedszkole nr 48
- Przedszkole nr 49 im. Tysiąclecia Miasta Wrocławia
- Przedszkole nr 50 „Mały Kolejarz"
- Przedszkole nr 56 Niezapominajka
- Przedszkole nr 58 (2 sale)
- Przedszkole nr 66 Bajkolandia
- Przedszkole Integracyjne nr 68 im. Roku 2000
- Przedszkole nr 77 Tęczowe Siódemki
- Przedszkole Integracyjne nr 89 im. Juliana Tuwima
- Przedszkole nr 92
- Przedszkole Integracyjne nr 93 im. Jana Brzechwy
- Przedszkole nr 109 z oddziałami integracyjnymi
- Przedszkole nr 119 Zielona Łąka
- Przedszkole nr 121 Zielone Przedszkole
- Zespół Szkolno–Przedszkolny nr 3
- Zespół Szkolno–Przedszkolny nr 8
- Zespół Szkolno–Przedszkolny nr 11
- Zespół Szkolno–Przedszkolny nr 12
- Zespół Szkolno–Przedszkolny nr 13
- Zespół Szkół nr 16
- Zespół Szkół nr 21
- Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 10 im. Janusza Korczaka (2sale)
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 9