Metoda Montessori to system wychowawczy dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, który został stworzony przez włoską lekarkę Marię Montessori i który pomaga we wszechstronnym rozwoju dziecka.
W przedszkolu Montessori nie ma zabawek, dzieci posługują się pomocami rozwojowymi, stworzonymi przez pedagożkę i jej następców, które są niezmienne od ponad 100 lat. Grupy są mieszane wiekowo a bogaty materiał rozwojowy odpowiada na potrzeby każdego dziecka.
Nie stosuje się kar ani nagród. Ważne jest, aby dzieci doświadczały uznania, sprawczości, wiary we własne dobro i wewnętrzny potencjał.
Ogólnopolskie Dni Montessori 2-6 marca
Dni mają na celu propagowanie edukacji Montessori, szerzenie założeń wielkiej pedagożki oraz przenoszenie ich na grunt szeroko rozumianej edukacji konwencjonalnej.
Do Ogólnopolskich Dni Montessori włączyły się również placówki z Wrocławia i okolic. Z programem można zapoznać się na stronie. W programie można znaleźć liczne warsztaty, wykłady, artykuły i filmiki.
Placówki zaangażowane w organizację wydarzenia we Wrocławiu i okolicach to:
-
Jaskółka Montessori- punkt przedszkolny.
-
Perełka Przedszkole Montessori.
-
Montessori House- punkty przedszkolne przy Fundacji EUROPEUM.
-
Źródło Montessori Przedszkole Niepubliczne.
-
Niepubliczne Przedszkole Montessori Pestka.
-
Niepubliczna Szkoła Podstawowa DCEM.
-
Klub Dziecięcy Montessori, Akademia Fit Kid.
-
Niepubliczna Szkoła Podstawowa Montessori we Wrocławiu.
-
Zielony Zakątek Montessori .
Historia Montessori
Pedagogika Montessori powstała ponad 100 lat temu we Włoszech. Twórczynią koncepcji jest Maria Montessori, kobieta, która zbuntowała się przeciwko panującym konwencjom i jako pierwsza kobieta we Włoszech skończyła medycynę (za wstawiennictwem samego papieża), następnie psychologię oraz antropologię.
Podczas asystentury w szpitalu psychiatrycznym zaobserwowała, że dzieci z niepełnosprawnością intelektualną - oprócz pomocy medycznej - potrzebują wsparcia wychowawczego. Wprowadziła pomoce dydaktyczne, przeszkoliła nauczycieli, zrezygnowała ze szkolnych ławek, przygotowała otoczenie dla dzieci tak, aby miały do wszystkiego swobodny dostęp i rozpoczęła swój kilkudziesięcioletni eksperyment.
Po ogłoszeniu swoich badań, Montessori dostała propozycję prowadzenia w Rzymie ochronko-świetlic dla dzieci z rodzin robotniczych. Dzięki obserwacjom odkryła, że dzieci potrafią się koncertować, uczą się poprzez działanie, nie potrzebują kontroli dorosłych i kar cielesnych, aby się rozwijać, że jakaś wewnętrzna siła pcha je do rozwoju.
materiały prasowe