wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

25°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 11:20

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Tak było na Made in Wroclaw 2020

Trzydniowa konferencja, wirtualne targi, 25 panelistów oraz 65 wystawców i ponad 30 tys. odwiedzin online. Tak można podsumować Made in Wroclaw 2020, święto wrocławskich innowacji i kreatywności, które odbyło się między 20 a 22 października 2020. W konferencji i targach każdy mógł uczestniczyć bezpłatnie.

Reklama

W tym roku wirtualnie można było się przekonać, kto napędza Wrocław. Ci, którzy jeszcze nie mieli do tego okazji, mogą obejrzeć nagrania z konferencji i sceny targowej w Internecie.

Konferencja Made in Wroclaw po raz pierwszy trwała aż trzy dni. Każdy z nich dedykowany był konkretnemu, kluczowemu z perspektywy biznesu tematowi – pandemii, przemysłowi 4.0 oraz ekologii.

Made in Wroclaw 2020 w liczbach

Otwierając Made in Wroclaw 2020, Jakub Mazur, wiceprezydent Wrocławia, zaznaczył, że to wydarzenie to okazja do rozmów i szukania rozwiązań dla mieszkańców Wrocławia, Polski, ale i całej Europy.

Galeria zdjęć

Made in Wroclaw to święto wrocławskiej innowacji, kreatywności i przedsiębiorczości, które w tym roku odbywało się w wyjątkowym trudnym czasie, ale tym bardziej była to okazja do pokazania tego, jak wrocławskie firmy stawiły czoła pandemii, tak by nie zwalniać tempa rozwoju
mówi Magdalena Okulowska, prezes Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej

Pierwszy dzień konferencji – relacja

Pierwszy dzień konferencji był poświęcony temu, jak koronawirus zmienił nasz sposób postrzegania biznesu.

O wpływie pandemii na biznes

Pierwszego dnia prelegenci, wśród których byli reprezentanci firm 3M, 3M GSC Poland, Whirlpool Company Polska Sp. z o.o oraz SoDA – Software Development Association Poland, opowiedzieli o tym, jak przedsiębiorstwa radziły sobie z działalnością w okresie wybuchu pandemii, oraz o tym, jak dostosowały się do nowej rzeczywistości gospodarczej. Podjęli też próbę odpowiedzi na pytanie, jaki wpływ na przyszłość gospodarki będzie miała obecna sytuacja.

Konrad Weiske wiceprezes SoDA – Software Development Association Poland, współzałożyciel i prezes Spyrosoft S.A., odnosił się do przykładu branży IT, która notuje wzrost popytu na swoje produkty i usługi. Wspominanej szansy sektor może jednak nie wykorzystać m.in. przez brak dostępności odpowiednio wykwalifikowanych specjalistów, którzy są potrzebni na rynku.

Koronawirus i pandemia sprawiły, że gospodarka naszego regionu bardzo się zmieniła. Zmiana powoduje, że jest to olbrzymia szansa, którą niestety, jeśli nie podejmiemy pewnych kroków, możemy bardzo szybko zmarnować – mówił w trakcie swojego wystąpienia Konrad Weiske.

Panel dyskusyjny pt. „Walka z koronawirusem – nowa rzeczywistość, nowe sposoby działania’’

Pierwszy dzień konferencji to również panel dyskusyjny pt. „Walka z koronawirusem – nowa rzeczywistość, nowe sposoby działania’’, w którym wzięli udział eksperci z Schaeffler Global Services Europe, ITCorner, Industrias Alegre, JP Weber oraz Politechniki Wrocławskiej. W jego trakcie rozmawiano o wpływie pandemii na działanie różnych sektorów rynku.

Podkreślono, że wpłynęła ona na tempo zmian zachodzących w firmach i wymogła na nich powszechne zastosowanie metod, wcześniej uznawanych za innowacyjne. W trakcie panelu prof. dr hab. Marcin Drąg z Politechniki Wrocławskiej przedstawił też perspektywy naukowe wyjścia z pandemii.

Profesor podkreślił też, że kluczowe jest poszukiwanie leków panwirusowych, które będą skuteczne również w przypadku leczenia innych, przyszłych koronawirusów.

Państwa, których społeczeństwa wykazują się dyscypliną w podejściu do zasad związanych z walką z koronawirusem, pomimo dużych skupisk ludzkich, są w stanie opanować rozprzestrzenianie się wirusa. My na chwilę obecną musimy wyciągnąć wnioski z tego, co działo się na wiosnę, i być może takie ponowne przestraszenie się tego koronawirusa jak to, co obecnie widzimy, powinno dać nam do myślenia – komentował w trakcie panelu prof. dr hab. Marcin Drąg z Politechniki Wrocławskiej.

Drugi dzień konferencji – relacja

Tematem spotkania były kwestie związane z czwartą rewolucją przemysłową na Dolnym Śląsku.

Czwarta rewolucja przemysłowa

Drugiego dnia Made in Wroclaw rozmawiano o inteligentnej robotyzacji, łańcuchach dostaw, cyfryzacji i czwartej rewolucji przemysłowej.

W roli prelegentów wystąpili przedstawiciele firm Fanuc Polska Sp. z o.o., GlobalLogic oraz ProxiGroup, które są liderami w swoich dziedzinach.

Dzisiaj jesteśmy w dobie przemysłu 4.0, który oparty jest mocno na internecie rzeczy. Kluczową rolę odgrywa szybki przepływ informacji, nie tylko na linii człowiek-robot czy człowiek-maszyna, ale również pomiędzy tymi urządzeniami. Liczy się dziś to, jak bardzo elastyczna może być produkcja i jak szybko maszyny i urządzenia na produkcji same w sobie mogą się do zmian w produkcji dostosować, jak szybko mogą się wymieniać informacjami i co z tymi informacjami zrobią – wyjaśniał w trakcie prelekcji Mateusz Amroziński, specjalista ds. nowych projektów z Fanuc Polska Sp. z o.o.

Panel dyskusyjny pt. „Jak cyfryzacja wpływa na łańcuch dostaw w czasach pandemii?”

Odbył się również panel dyskusyjny pt. „Jak cyfryzacja wpływa na łańcuch dostaw w czasach pandemii?”. Uczestniczyli w nim specjaliści z ProxiGroup, Trans.eu Group S.A., Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Production Manager.

W rozmowach panelistów podkreślono, że pandemia przyspieszyła innowacyjne procesy w przemyśle. Wskazano, że jeszcze rok temu automatyzacja czy cyfryzacja były trendami, a dziś są koniecznością i codziennością, natomiast firmy przekonały się, że jest ona naprawdę efektywna.

Rozmawiano też o sytuacji w branży przemysłowej, logistycznej i transportowej w trakcie i po zakończeniu lockdownu. Wśród kwestii, na które zwrócono uwagę, był m.in. przepływ towarów.

Uwolnienie firm po lockdownie spowodowało to, że firmy muszą nadrobić stracony czas, muszą wysłać więcej towarów, więcej komponentów, szczególnie jeśli popatrzymy na Europę Centralną, na Polskę – jesteśmy potężnym eksporterem towarów do Unii Europejskiej – komentował Marek Prószyński, Enterprise Sales & Partners Team Leader z Trans.eu Group S.A.

Trzeci dzień konferencji – relacja

Ostatniego dnia Made in Wroclaw 2020 rozmawiano o tym, czy ekologia i biznes mogą tworzyć synergiczne połączenie.

Czy ekologia i biznes idą ze sobą w parze?

Ostatni dzień konferencji Made in Wroclaw 2020 poświęcony był dyskusji o relacji ekonomii i ekologii. Wśród prelegentów ostatniego dnia konferencji Made in Wroclaw 2020 znaleźli się przedstawiciele biznesu i nauki z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu oraz firm Giant Lazer i IKEA Industry Zbąszynek.

Prof. dr hab. Krzysztof Jajuga z Uniwersytetu Ekonomicznego podkreślił, że nauki ekonomiczne mają duże znaczenie dla zrównoważonego, trwałego rozwoju, który zaspokaja bieżące potrzeby bez zmniejszania możliwości zaspokajania potrzeb przyszłych pokoleń.

Dla mnie najważniejszy sygnał z nauki ekonomii to nagroda Banku Szwecji im. Alfreda Nobla, przyznana w roku 2018 roku prof. Williamowi D. Nordhausowi, za wprowadzenie problemu zmian klimatycznych do długotrwałej analizy makroekonomicznej. Pokazano wpływ zmian klimatu na gospodarkę, a w konsekwencji na dobrobyt obywateli – komentował profesor.

VR w edukacji o ochronie środowiska

W trakcie konferencji poznaliśmy na przykładzie IKEI metody wprowadzania do biznesu pozytywnej zmiany dla klimatu. Giant Lazer przedstawił zaś sposoby wykorzystania VR m.in. w procesie edukacji o ochronie środowiska.

Konferencję Made in Wroclaw 2020 zamknął panel dyskusyjny pt. "Zrównoważony rozwój - lokalne działania, globalny wpływ", w którym wystąpili eksperci z MPWiK S.A., Ultimo S.A., IKEA Industry Zbąszynek oraz Centrum Technologicznego, Nokia. Podkreślono w jego trakcie, że zrównoważony rozwój zaczyna się od małych rzeczy, takich jak np. picie kranówki, zamiast wody butelkowanej, a kończy się na dużych inwestycjach wspierających środowisko.

VR może być stosowany do budowania świadomości na temat zagadnień ekologicznych, próby rozwiązywania problemów ekologicznych przez to, że jesteśmy w stanie je zobaczyć na własne oczy, a nie tylko przeczytać o nich w książce. Technologia, ekonomia i ekologia zbiegają się w całość – opowiadał Jakub Korczyński, prezes zarządu Giant Lazer.

Tragi innowacji i kreatywności – relacja

Ostatniego dnia Made in Wroclaw odbyły się wirtualne targi, na których obecnych było ponad 60 wystawców. Były wśród nich wrocławskie startupy oraz liderzy biznesu i instytucje, które współtworzą miasto.

Konkursy i warsztaty online

W trakcie transmisji live z głównej sceny targowej prowadzący wydarzenie łączyli się na żywo z przedstawicielami firm, którzy opowiadali o swojej działalności, pokazywali firmowe showroomy i przedstawiali możliwości różnego typu współpracy, na które są otwarci. Toczyły się rozmowy o rozwoju, karierze zawodowej i wdrażaniu innowacji. Targi to jednak nie tylko to, co działo się na scenie głównej.

W specjalnie przygotowanej aplikacji uczestnicy Made in Wroclaw mogli brać udział w konkursach, matchmakingu i networkingu online. Warto dodać, że na zakończenie każdego dnia wydarzenia odbywały się interaktywne warsztaty Liberating Structures.

– Formuła nowoczesnego networkingu autorstwa Global Entrepreneurs pozwoliła uczestnikom na interaktywną wymianę informacji, wiedzy, kontaktów biznesowych oraz dobrą zabawę podczas wydarzenia. Podczas Made in Wroclaw online, każdy uczestnik mógł wziąć udział w sesji networkingu, zdobyć nowe znajomości oraz wymienić się kontaktami dzięki nowoczesnej aplikacji Meeting Application, z samego serca Wrocławia – skomentował Maciej Jarosz z Global Entrepreneurs.

Wrocław nie zwalnia tempa

Made in Wrocław odbyło się w wyjątkowym czasie, już po raz czwarty.

To, co mogliśmy zobaczyć, dzięki prelegentom, panelistom, partnerom i wystawcom Made in Wroclaw 2020, pokazało, że hasło, które wybraliśmy na tegorocznej edycji naszego wydarzenia „Nie zwalniamy tempa!” idealnie opisuje to, co dzieje się w naszym mieście. Cieszę się, że po raz kolejny pokazaliśmy, kto napędza Wrocław
podsumowała Magdalena Okulowska, prezes Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej

Wydarzenie zostało zorganizowane przez Agencję Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej i Miasto Wrocław.

Partnerami Merytorycznymi Made in Wroclaw 2020 są: 3M, FANUC Polska, Whirlpool Company Polska Sp. z o.o., GlobalLogic, ITCorner, SoDA oraz MPWiK Wrocław, a patronat strategiczny nad wydarzeniem objęły Hays Poland, CBRE, mBank private banking oraz firma doradcza JP Weber.

Partnerami Made in Wroclaw 2020 są: Hala Stulecia, ZOO Wrocław, Aquapark Wrocław, SmartCity, Stadion Wrocław, Wrocławski Park Technologiczny, Port Lotniczy Wrocław, Space Wizzard i HOOF. Patronaty honorowe: Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Politechnika Wrocławska, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna, Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa, American Chamber of Commerce i Uniwersytet Wrocławski.

Reklama