wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

21°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 15:10

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Inwestycje
  4. Jagodno to nie tylko tramwaj. Co się tam teraz dzieje?

Mieszkańcy Jagodna – i nie tylko – doczekali się dobrego połączenia z centrum miasta. Jeszcze nie tramwaje, a autobusy komunikacji miejskiej mkną wydzieloną trasą niezależnie od samochodowych korków. Na tym inwestycje na Jagodnie i sąsiednich Wojszycach się nie kończą. Zobacz, co już się wydarzyło, a jakie zmiany są w drodze.

Reklama

5 maja autobusy ruszyły wydzieloną trasą od pętli przy Kajdasza – „Jagodno P+R” – do Świeradowskiej. To było duże wydarzenie przede wszystkim dla mieszkańców Jagodna i Wojszyc, ale też w ostatnich latach jeden z najważniejszych punktów na inwestycyjnej mapie miasta. 2,7 km trasy kosztowało 50 mln zł. Od pierwszego dnia zyskała uznanie pasażerów.

Trasa na Jagodno - szybko i luźno

- Od pięciu lat mieszkam w tej części Jagodna i na takie rozwiązanie czekałam – przyznaje jedna z mieszkanek czekających na autobus na pętli „Jagodno P+R”. - Teraz dojeżdżam do pracy jednym autobusem w godzinę, a nie w półtorej czy dwie, jak kiedyś.

Wraz z otwarciem trasy autobusowej Urząd Miejski zmodyfikował siatkę połączeń autobusowych. Teraz na Jagodno kursuje więcej linii.

- Autobusy nie są tak przeładowane, jak były. Jest ich więcej i jeżdżą częściej – potwierdza pasażerka MPK startująca z Jagodna.

Z większą liczbą opinii możesz się zapoznać oglądając wideo:

Są autobusy, będą tramwaje i cztery pasy dla samochodów 

Trasa autobusowa na Jagodno powstała w oparciu o projekt torowiska i w najbliższych latach stanie się trasą autobusowo-tramwajową. Tramwaj na Jagodno jest projektowany i – co ważne dla kierowców, którzy nie mogą lub chcą zrezygnować z samochodów – razem z tramwajem projektowana jest przebudowa ul. Buforowej. Będzie ona czteropasmowa na niemal całej długości.

Korki zupełnie nie znikną, ale z pewnością ruch w tej części Wrocławia będzie bardziej płynny.

Biuro projektowe będzie musiało uporać się ze słynnym skrzyżowaniem torów kolejowych z tramwajowymi. Wreszcie taka krzyżówka jest możliwa, bowiem w lutym tego roku Ministerstwo Infrastruktury opublikowało przepisy, które regulują takie rozwiązania. A właśnie ich brak uniemożliwiał budowę tramwaju na Jagodno.

- W ostatnich latach bardzo mocno postawiliśmy na komunikacyjny rozwój Wrocławia. Przypomnijmy, że tramwajem jeździmy już na Nowy Dwór i przez Popowice. Niebawem ruszymy z budową kolejnej trasy tramwajową, która poprowadzi na Swojczyce. Jesteśmy także w trakcie projektowania wyczekiwanego torowiska wzdłuż ulicy Maślickiej, a tramwaj na Psie Pole nie jest już marzeniem, tylko gotową koncepcją. Tak samo jest z Jagodnem, bo to osiedle, podobnie jak te, które już wymieniłem, potrzebuję sprawnego połączenia tramwajowego.
Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia

Inwestycja na Bardzkiej ważna dla południa 

Mówiąc o sprawnej komunikacji miejskiej na południu Wrocławia warto wspomnieć o przedsięwzięciu bliżej centrum – przebudowie ulicy Bardzkiej. Na pograniczu Hub i Tarnogaju, przy kościele Ducha Świętego, w miejscu torowiska powstaje trasa autobusowo-tramwajowa. Nie jest to długi odcinek, ale znacznie usprawni przejazd autobusów z południa do centrum. Dzięki tej inwestycji autobusy z pętli „Jagodno P+R” do centrum przejadą niemal całą drogę wydzieloną trasą bez stania w korkach. Prace warte ponad 12 mln zł potrwają do wiosny przyszłego roku.

Duża, nowoczesna i blisko mieszkańców  

O południowej części miasta powstało wiele publikacji nie tylko z powodu komunikacyjnych problemów. Na Wojszycach, przy ulicy Asfaltowej, powstała nowoczesna, duża placówka – Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 25.

Obiekt na tysiąc uczniów i 200 przedszkolaków wybudowano kosztem niemal 60 mln zł. Swoje podwoje dla dzieci m.in. z Wojczyc i Jagodna otworzył we wrześniu 2023 roku.

Jednocześnie została przebudowana ulica Asfaltowa. Nowa droga służy nie tylko jako dojazd do szkoły, ale usprawnia komunikacje między Wojszycami a Jagodnem.

W cieniu tych inwestycji pozostają istotne z lokalnego punktu widzenia, ale mniej spektakularne przebudowy ulicy Cegielskiego, Ekspresowej czy Braci Hofmannów. Natomiast w ramach WBO projektowane są zielone zatoki postojowe na ulicach Kajdasza, Komedy, Drabika i Artemskiej.

Część Jagodna, którą upodobali sobie deweloperzy i ich klienci, została wzięta bez jeńców. Zabudowa – w pełni zgodna z obowiązującymi przepisami – nie zostawia przestrzeni na zieleń. Postulaty mieszkańców, aby zachować zielone enklawy, na których jeszcze nie ma blokowisk, są teraz realizowane przez miasto.

Więcej zieleni: powstaje skwer, a co z klinem?

W dwóch edycjach WBO mieszkańcy zdecydowali, że chcą skweru im. Kajdasza (nazwa zdradza lokalizację - na przeciwko nowej pętli autobusowej). Prowadzący inwestycję Zarząd Zieleni Miejskiej usunął ogrodzenie, rozebrał istniejącą infrastrukturę i oczyścił teren. Były tu ogródki działkowe, a będzie plac zabaw, strefa wypoczynkowa dla mieszańców wśród alejek spacerowych.

ZZM podpisał niedawno porozumienie z Tauronem, bez którego nie mógł procedować pozwolenia na budowę. Temat linii średniego napięcia nie blokuje już działania i teraz wszystko jest na dobrej drodze, aby uzyskać pozwolenie na budowę.

- Równolegle przygotowujemy dokumentację przetargową z myślą o ogłoszeniu przetargu na wykonawcę robót w trzecim kwartale tego roku – informuje ZZM.

Znacznie więcej zieleni mieszkańcy będą mieć do dyspozycji ma tzw. zielonym klinie wojszyckim. Zapowiada się to na główne miejsce wypoczynku na łonie natury, ale… droga do jego stworzenia jest długa.

Miejsce z potencjałem jest, ale nie należy do miasta. Gospodaruje nim Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR). Deklaruje, że przekaże miastu, ale tylko pod warunkiem, że miejsce to pozostanie zielone i służyć będzie rekreacji mieszkańców.

<p>Wizualizacja z koncepcji Zielonego Klina Południa Wrocławia</p> mat. pras.
Wizualizacja z koncepcji Zielonego Klina Południa Wrocławia

Radni Miejscy uchwalili miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, którego założenia spełniają oczekiwania KOWR-u. Czekamy na umowę, która sfinalizuje długie negocjacje i miasto zacznie prace nad stworzeniem przyjaznej, zielonej przestrzeni dla mieszkańców Wojszyc i Jagodna.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama