Centrum Technologii Audiowizualnych, za pomocą działającego od 2015 roku programu, stara się stworzyć warunki do produkcji filmowej oddając twórcom do dyspozycji swoją infrastrukturę i profesjonalny sprzęt. W ten sposób CeTA staje się koproducentem filmów powstających w jego studiach. Dzięki programowi mają szansę powstać ciekawe projekty z zakresu kina artystycznego oraz filmy dokumentalne i animowane.
- Z naszego programu skorzystali już m.in. tak uznani reżyserzy jak Lech Majewski przy obecnie realizowanej „Dolinie Bogów” czy Jan Jakub Kolski przy swoim najnowszym filmie „Las, 4 rano”, który można oglądać już w kinach. Ale program ten służy także wspieraniu młodych, debiutujących twórców, czego doskonałym przykładem jest realizowany właśnie w naszym studiu projekt „Matka” – mówi dr Robert Banasiak, Dyrektor Centrum Technologii Audiowizualnych.
„Matka”, autorstwa grupy młodych filmowców, to eksperymentalny film na pograniczu animacji poklatkowej i fabuły, zawierający elementy teatru tańca. W realizacji twórcy łączą grę aktorską z animacją lalek. Inspiracją dla scenariusza była baśń Andersena. Patronem honorowym projektu jest Katarzyna Figura, a opiekunem artystycznym – Piotr Dumała.
Innym powstającym w CeTA projektem jest film dokumentalny „Inka w sieci” Piotra Bartosa. Bohaterką obrazu jest 4-letnia Kalinka, której świat wypełniają bliskie jej kobiety: mama, ciocia, dwie babcie i dwie prababcie. Każda z nich wnosi coś do jej wychowania i dorastania, co być może na zawsze pozostanie w dziewczynce i wpłynie na jej charakter i osobowość.
O wsparcie w ramach programu CeTA Film Studio mogą się ubiegać zarówno samodzielni twórcy, jak i producenci filmowi, instytucje kultury oraz organizacje pozarządowe. Ważne by projekt wyróżniał się oryginalnym pomysłem, a ekipa go realizująca była dobrze zorganizowana i samodzielna. Wsparcie mogą uzyskać produkcje krajowe oraz koprodukcje międzynarodowe z udziałem polskich filmowców. Mile widziane są inicjatywy o charakterze edukacyjnym, umożliwiające udział w ich realizacji studentom i słuchaczom szkół artystycznych lub osobom dopiero wchodzącym na rynek produkcji filmowych np. w formie praktyk.