W Humanitarium 5 grudnia zostanie zaprezentowana prywatna kolekcji Piotra Metza okładek płyt zaprojektowana przez Andy’ego Warhola.
Humanitarium gości obecnie wystawę „Play the Music – od fizyki do muzyki”, którą tworzy 25 interaktywnych eksponatów, obrazujących świat muzyki od momentu powstawiania fali dźwiękowej, przez grę na laserowej harfie Jean-Michaela Jarre’a, aż po covery największych przebojów i kolekcję ponad 100 płyt winylowych. Wśród nich unikaty, których okładki zostały zaprojektowane przez światowej sławy artystów.
– Mało kto wie, że Andy Warhol zaprojektował 51 okładek płytowych, począwszy jeszcze od lat 50. – mówi Izabela Chyłek, inicjatorka wystawy prezentowanej do 3 listopada w krakowskiej kawiarni Pauza In Garden.
Wystawę 21 oryginalnych okładek płyt zaprojektowanych przez Andy'ego Warhola będzie można obejrzeć we Wrocławiu od 5 grudnia 2013 r. do 28 lutego 2014 r. w Humanitarium, w kampusie Pracze Wrocławskiego Centrum Badań EIT+, ul. Stabłowicka 147a. Dopełnieniem wystawy będzie prezentacja unikatowych gramofonów Transcriptors Transcriber, Transcriptor Prisma oraz innych zapomnianych już odtwarzaczy i nośników dźwięku.
Najsłynniejsze z prezentowanych okładek płyt to oczywiście „Velvet Underground” z żółtym bananem i „Sticky Fingers” The Rolling Stones z wszytym w oryginalnej wersji prawdziwym zamkiem błyskawicznym. Okładka płyty winylowej to wizualne dopełnienie muzycznej treści, ale również jej opakowanie, często decydujące o pierwszym kontakcie z odbiorcą. Z uwagi na popularność, liczoną w milionach egzemplarzy, jest znakomitym uzupełnieniem idei popartowej masowości, chociażby słynnej zupy Campbell. Część projektów Andy'ego Warhola (Diana Ross, Paul Anka, John Lennon i inne) to swoiste przedłużenie cyklu portretów popartowych idoli (Muhamad Ali, Marilyn Monroe, Mick Jagger).
W Krakowie wystawa „Warhol Covers” cieszyła się ogromnym powodzeniem. Zgromadziła tłumy młodszych i starszych widzów oraz liczne media zaciekawione zupełnie innym spojrzeniem na Warhola i jego twórczość.
Program wydarzenia:17.00 otwarcie wystawy17.30 prelekcja Piotra Metza „Wpływ nośnika dźwięku na rozwój muzyki na świecie”