Świdnicka jak berlińska Friedrichstrasse

Wrocławska ulica będzie brać przykład z Berlina

  • ul. Świdnicka; fot. UM Wrocław

    ul. Świdnicka; fot. UM Wrocław

  • ul. Świdnicka; fot. UM Wrocław

    ul. Świdnicka; fot. UM Wrocław

  • ul. Świdnicka; fot. UM Wrocław

    ul. Świdnicka; fot. UM Wrocław

  • ul. Świdnicka; fot. UM Wrocław

    ul. Świdnicka; fot. UM Wrocław


Jak ożywić staromiejskie centrum Wrocławia? Odpowiedzi na takie pytanie szukali właściciele restauracji i sklepów z ulicy Świdnickiej, którzy uczestniczyli w dyskusji razem z przedstawicielami Urzędu Miejskiego i Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej.

Spotkanie było kolejnym krokiem w projekcie przywrócenia ulicy Świdnickiej dawnego blasku i reprezentacyjnego charakteru.

Przy tej okazji z wizytą we Wrocławiu pojawił się dr. Mateusz Hartwich, dyrektor Stowarzyszenia Friedrichstrasse i managera jednej z najważniejszych ulic handlowych Berlina.

Przedstawił on, zarówno dobre praktyki, jak i np. skuteczne metody lobbowanie o uwzględnianie potrzeb przedsiębiorców przy planach rozbudowy sieci komunikacyjnej. Opowiedział także o sposobach na uatrakcyjnienie wizualne ulicy, jak np. oświetlenie w okresie Bożego Narodzenia.
Część swojego wystąpienia gość z Niemiec poświęcił również najczęściej popełnianym błędom przez samorządy, takie jak np. czasochłonny proces decyzyjny. Jeszcze 20 lat temu berlińska ulica, która obecnie jest uznawana za bardzo luksusową, była zaniedbana. Dziś - dzięki konsekwencji w działaniu i różnorodnej ofercie „bywanie” na Friedrichstrasse stało się nie tylko modne, ale i konieczne.

Berlińska prezentacja rozpoczęła dyskusję o konieczności zmian we Wrocławiu. Okazuje się, że Berlin boryka się z podobnymi problemami, mimo że wypracowano tam już wiele sposobów ich rozwiązywania. Nie ma gotowej recepty uzdrowienia centrum Wrocławia. Jedno jest pewne, musi być ono „uszyte na miarę”, co będzie zapewne wymagało wielu kompromisów i otwartości – zarówno ze strony przedsiębiorców, jak i samorządu.

Wrocław pierwsze kroki w kierunku ożywienia ul. Świdnickiej już stawia. Przedsiębiorcy związani z ulicą poznali wstępny projekt nowego logo i propozycje wyglądu strony internetowej. Strona będzie przestrzenią wspomagającą budowanie marki handlowej ulicy. Ma dać handlowcom szerokie możliwości promocyjne. Jej oddziaływanie zwiększy się dzięki wykorzystaniu zaplecza technicznego i potencjału portalu www.wroclaw.pl. Logo ulicy będzie można wykorzystywać np. w materiałach informacyjnych, przy oznakowaniu lokalu oraz wydarzeniach na ulicy Świdnickiej. Właścicielom sklepów zaproponowano również uczestnictwo w indywidualnych warsztatach aranżacji witryn. Wielu przedsiębiorców już rozpoczęło współpracę z Urzędem Miasta w tym zakresie, m.in. DH Podwale, z którego zniknęły szpecące budynek reklamy wielkoformatowe.

 

Zgłoś uwagę