Sukcesy i wyzwania polityki rowerowej Wrocławia

W piątek (19.12.2014) zorganizowano we Wrocławiu seminarium, na którym podsumowano ostatnie siedem lat inwestycji i projektów, związanych z polityką rowerową miasta. To początek spotkań, które mają się zakończyć kompletnym planem inwestycji.

  • Trasy rowerowe Wrocław

    100 milionów złotych w ciągu czterech lat wyda gmina na inwestycje rowerowe we Wrocławiu

  • Trasy rowerowe Wrocław

    100 milionów złotych w ciągu czterech lat wyda gmina na inwestycje rowerowe we Wrocławiu

  • Trasy rowerowe Wrocław

    100 milionów złotych w ciągu czterech lat wyda gmina na inwestycje rowerowe we Wrocławiu

  • Ścieżki rowerowe Wrocław

    Rowerzyści i urzędnicy rozmawiali o tym co należy poprawić w polityce rowerowej Wrocławia (fot. Miłosz Turowski)

  • Ścieżki rowerowe Wrocław

    Rowerzyści i urzędnicy rozmawiali o tym co należy poprawić w polityce rowerowej Wrocławia (fot. Miłosz Turowski)


– W 2007 roku było 145 kilometrów dróg rowerowych, dziś jest 220 km. Powstało 5000 miejsc parkingowych dla cyklistów. To tylko liczby. Wiele naszych inwestycji poprawiło komfort podróżowania rowerzystów np. na ul. Legnickiej 70 procent cyklistów jeździło po chodniku, gdy powstała ścieżka zaledwie kilka procent – wyjaśnia Daniel Chojnacki oficer rowerowy Urzędu Miejskiego Wrocławia.

W ciągu najbliższych czterech lat za politykę rowerową we Wrocławiu będzie odpowiadał wiceprezydent Maciej Bluj. Podczas seminarium przedstawił swoje cele.

– Dotychczasowe działania oceniam na cztery minus, ale nie osiadamy na laurach. Nadal największą bolączką jest brak spójnej sieci dróg rowerowych. Trzeba także promować jazdę na rowerze. W ciągu czterech lat na potrzebną infrastrukturę i promocję przeznaczymy 100 milionów złotych. Chcemy wraz ze środowiskiem rowerowym stworzyć dokładny plan, który poprawi wspomnianą spójną sieć. Takie działania zachęcą wrocławian do korzystania z roweru jak środka transportu. A zainteresowanie jest już spore pokazuje to popularność projektów WBO, które w tym roku zdobyły rekordową liczbę głosów – zaznacza Maciej Bluj, wiceprezydent Wrocławia.

Ambasadorzy Rowerowego Wrocławia u prezydenta Dutkiewicza

 

W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Wrocławskiej Inicjatywy Rowerowej, ale także osoby z całej Polski, które zajmują się polityką rowerową. Wśród nich w roli współorganizatora Cezary Grochowski – to on wraz z kolegami w 2007 roku wręczył prezydentowi Wrocławia „Złoty krawężnik” jako symbol niezadowolenia z polityki rowerowej miasta.

– To był kamień milowy. Od tamtej pory wiele rzeczy się poprawiło. Powołano oficera rowerowego, powstała miejska wypożyczalnia jednośladów, a także przeprowadzono sporo inwestycji infrastrukturalnych. Oceniam te działania dobrze. Teraz mamy szansę aby dzięki dialogowi z urzędnikami optymalnie wykorzystać środki. Wrocław jest obecnie w czołówce polskich miast jeśli chodzi o politykę rowerową, ale chciałbym żeby mógł się równać z np. Dreznem czy Berlinem. Tam 15 procent uczestników ruchu to cykliści, u nas 6 procent. Także jest sporo do zrobienia – mówi Cezary Grochowski z Wrocławskiej Inicjatywy Rowerowej.

Seminarium potrwa dwa dni. W sobotę uczestnicy z innych miast będą sprawdzać infrastrukturę rowerową Wrocławia. Przeanalizują co jeszcze należy poprawić.

Inwestycje rowerowe 2015

Na przyszły rok zaplanowanych jest sporo inwestycji poprawiających infrastrukturę rowerową. Wśród najważniejszych należy wymienić remont ulicy Trzebnickiej od Łokietka do pl. Powstańców Wielkopolskich.

2 mln zł za pasy rowerowe i nawierzchnię na Trzebnickiej

– Wymienimy nawierzchnię, na tym skorzystają też kierowcy. Powstaną tam podobne do tych na ul. Braniborskiej pasy dla rowerów, będą dodatkowe przejścia dla pieszych. To jest ważne połączenie w kierunku na północ miasta – wylicza Daniel Chojnacki.

W 2015 roku powstanie także połączenie drogi rowerowej od fosy miejskiej do ul. Oławskiej w kierunku do pl. Społecznego. Następną ważna inwestycja zostanie zrealizowana na ul. Legnickiej na odcinku od ul. Poznańskiej do Rybackiej.

Nowa ścieżka rowerowa na Traugutta. Cykliści pojadą nią na wiosnę

– Tam jest bardzo duży ruch rowerzystów. Niestety odbywa on się w dużej mierze na chodniku. Dlatego niezbędna jest rozbudowa infrastruktury – przekonuje Daniel Chojnacki. – W przyszłym roku przeprowadzimy także sporo mniejszych inwestycji wśród nich np. obniżenie krawężników, powstaną nowe stojaki rowerowe – mamy pokaźną listę zgłoszoną przez mieszkańców. No i oczywiście zrealizujemy cztery projekty rowerowe zawarte w tegorocznej edycji WBO – dodaje.

WBO WYNIKI 2014: Zobacz, jakie drogowe inwestycje powstaną

 

W 2015 roku zostanie także opracowany szczegółowy plan inwestycyjny na najbliższe cztery lata. Stworzą go w ramach współpracy urzędnicy i przedstawiciele środowisk rowerowych. W przyszłym roku odbędzie się też kampania promująca jazdę na rowerze. Obecnie trwa konkurs na scenariusz akcji. Kampania promocyjna będzie kosztować około 200 tys. złotych.

Zgłoś uwagę