W pierwszym spotkaniu PAD-u wzięło udział około 300 małych studentów. Wykład na temat fotografii poprowadziła 8-letnia Zuzia Zięba. Dzieci dowiedziały się od ośmiolatki, jak zbudowany jest aparat fotograficzny, czym różni się portret od pejzażu oraz obejrzeli prace małej fotoreporterki. Zuzi towarzyszył jej dziadek – Lech Mrożek i on także opowiedział wszystkim o swojej pasji robienia zdjęć i o magii, kryjącej się w uchwyconych kadrach. W roli dorosłego eksperta wystąpiła też Bogusława Trela, której zdjęcia trafiły do finału konkursu Sony World Photography Awards 2015.
W kuluarach trwała zaś wystawa portretów babć, powstała przy współpracy z Wrocławskim Centrum Seniora, oraz ekspozycja zabytkowych kamer udostępnionych przez Centrum Technologii Audiowizualnych.
O tym, że początek roku akademickiego miał dla małych studentów szczególną rangę, świadczy fakt obecności w auli Centrum Konferencyjnego Dolnośląskiej Szkoły Wyższej rektora DSW prof. Roberta Kwaśnicy, prorektor ds. kształcenia dr Adrianny Nizińskiej oraz prezes Fundacji HASCO-LEK (partnera strategicznego tegorocznej edycji PAD) Agnieszki Han.
Uroczysta inauguracja PAD-u we Wrocławiu, fot. DSW
Czym jest PAD
Inicjatorami tego przedsięwzięcia są pochodzący z Gdańska Agata i Maciej Hofmanowie, którzy w 2009 r. założyli Stowarzyszenie Polska Akademia Dzieci i podjęli współpracę z 22 ośrodkami akademickimi w Polsce, w tym z wrocławską Dolnośląską Szkołą Wyższą, oraz trzema uczelniami zagranicznymi.
Polska Akademia Dzieci to pierwszy na skalę międzynarodową uniwersytet, prowadzony przez dzieci w wieku od 6 do 12 lat. Podczas cyklicznych wykładów, odbywających się w ciągu roku akademickiego w ustalony dzień, w szkołach wyższych, swoją wiedzę prezentują zarówno młodzi, jak i dorośli eksperci. Kilkuletnia praktyka PAD-u pokazuje, że mali studenci są bardzo ciekawi świata i czasami aż rwą się do realizacji własnych pomysłów oraz projektowania eksperymentów. Podczas zajęć ich uczestnicy mogą zadawać pytania ekspertom, za co otrzymują drobne upominki. Wszyscy słuchacze, którym w wykładach towarzyszą ich opiekunowie, mają imienne indeksy uczelni, na której organizowane są zajęcia. Każde spotkanie kończy się poczęstunkiem, a zwieńczeniem całorocznych wysiłków jest wspólna, międzynarodowa konferencja, organizowana 1 czerwca w Gdańsku.
Babcie na fotografiach słuchaczy PAD we Wrocławiu, fot. DSW
Wstęp na wykłady Polskiej Akademii Dzieci jest bezpłatny, a wszystkie osoby, które z ramienia uczelni angażują się w organizację PAD-u, robią to społecznie. (Tu znajdziesz regulamin PAD).
Projekt realizowany jest pod honorowym patronatem Rzecznika Praw Dziecka oraz Dolnośląskiego Kuratora Oświaty. Jednym z patronów medialnych jest www.wroclaw.pl.
Co w tym roku w programie Akademii?
W wyniku tegorocznej rekrutacji na 2015/2016 w zajęciach PAD-u, które odbywać się będą w piątki w Dolnośląskiej Szkole Wyższej, wezmą udział uczniowie wrocławskich szkół podstawowych – nr 90, nr 9 i EKOLI, SP z Kiełczowa oraz dzieci z Przedszkola Integracyjnego nr 38 z Wrocławia.
- 22 stycznia, mali studenci PAD-u zajmowali się „Fotografią wczoraj i dziś” (mówiono m.in. o pierwszych prototypowych aparatach fotograficznych, jak stworzyć własne animowane historie, wykorzystując technologie filmu poklatkowego, oraz o ważnych zasadach podczas robienia zdjęć).
- 19 lutego, z okazji Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego (21.02), ustanowionego przez UNESCO w 1999 r., słuchacze PAD-u usłyszą m.in. o pochodzeniu polszczyzny, będą także poznawać nowe słowa. Dzięki udziałowi dorosłego eksperta dowiedzą się, jak ewoluuje język i co to jest kultura słowa. Planowane są także targi książek dla dzieci. W propozycji dla szkół pojawi się konkurs oratorski „Mistrz mowy polskiej”, którego zwycięzcy zostaną uhonorowani również dyplomami PAD.
- 18 marca spotkanie związane będzie z obchodami Tygodnia Mózgu i Europejskim Dniem Mózgu. Dzieci poszukają odpowiedzi na pytania: skąd się biorą pomysły, jak powstają sny, czy mózg jest żywym komputerem w naszej głowie, dlaczego mózg jest jednym z najważniejszych narządów. Poznają także ćwiczenia na tzw. gimnastykę mózgu.
- 22 kwietnia, z okazji ustanowionego przez ONZ Międzynarodowego Dnia Matki Ziemi oraz akcji sprzątania świata, zajęcia w DSW poświęcone będą środowisku, ekologii oraz roli recyklingu. Mali studenci będą mogli przynieść zbierane przez siebie nakrętki, które zostaną przekazane na rzecz Wrocławskiego Hospicjum dla Dzieci. W wykładzie o Ziemi będzie mowa o jej kształcie, miejscu w Układzie Słonecznym czy teorii Mikołaja Kopernika. W propozycji dla szkół znajdzie się konkurs na plakat „Dbam o moją Ziemię”.
- 20 maja, na zakończenie roku akademickiego oraz cyklu spotkań Polskiej Akademii Dzieci w DSW, „bohaterem” zajęć będzie Światowy Dzień Różnorodności Kulturowej. Uczestnicy będą mogli posłuchać muzyki z różnych zakątków świata, zobaczyć stroje narodowe, dowiedzieć się również, jak ważna jest tolerancja i empatia wobec odmienności. Propozycja dla szkół będzie taka, by klasa uczestnicząca w PAD wybrała jedną egzotyczną kulturę i zebrała informacje na jej temat. Na ostatnie spotkanie dzieci przyjdą przebrane zgodnie z wybranymi kulturami, a potem wezmą udział w międzykulturowej dyskotece lub pikniku dla małych studentów.
Nowy rok akademicki w PAD-zie rozpoczęło ok. 300 małych słuchaczy, fot. DSW
Wraz z ostatnimi zajęciami na swojej uczelni dzieci otrzymają imienne dyplomy. Wszyscy zaangażowani zostaną również do przygotowania własnych biretów. W wydarzeniu wezmą udział władze uczelni oraz zaproszeni goście, którzy współpracowali w tegorocznej edycji Akademii w DSW.
Informacje o Polskiej Akademii Dzieci w DSW dostępne są na stronie: www.pad.dsw.edu.pl.