Miliardy na dolnośląskie trasy kolejowe

Pociągi z Wrocławia już przyspieszyły, ale kolejarze nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa. Zapowiadają, że przez najbliższe lata zainwestują w modernizację linii kolejowych w naszym województwie co najmniej 2,5 miliarda złotych. 

  • fot. PKP PLK

  • fot. PKP PLK

  • fot. PKP PLK

  • fot. PKP PLK

  • fot.PKP PLK


Najważniejsze projekty realizowane na Dolnym Śląsku w ostatnich latach to na pewno modernizacja linii Wrocław – Poznań (1,3 mld) i poprawa stanu linii Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra (łącznie ponad 400 mln). Z pomocą unijnych pieniędzy zrealizowane zostały też inwestycje na trasie Kłodzko – Kudowa-Zdrój (61,7 mln) oraz Jelenia Góra – Szklarska Poręba (28,1 mln). W tym roku kończy się również modernizacja peronów na stacjach Jelenia Góra Zachodnia i Piechowice w ramach Jeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej (8,3 mln). Dużo zmieniło się też na przystankach kolejowych. PKP PLK zmodernizały wszystkie stacje i przystanki na linii poznańskiej od Żmigrodu do Wrocławia. Przebudowano sporo przystanków na trasie do Jeleniej Góry, w tym stację Wałbrzych Miasto. Budowa nowych przystanków, m.in. Wrocław Grabiszyn i Wrocław Różanka, oraz przygotowywanie planów do budowy kolejnych we Wrocławiu, Wałbrzychu i Jeleniej Górze.

Co dalej?

2,5 miliarda zł – to kwota przewidywana przez PLK na Dolnym Śląsku tylko w zakresie projektów podstawowych w perspektywie UE 2014-2020. Obejmuje to poprawę linii o dł. ponad 400 km.
– PLK wykorzystują doświadczenie minionej perspektywy UE, by sprawniej prowadzić projekty z wykorzystaniem środków unijnych. Dolny Śląsk dzięki kolejnym projektom zyska sieć kolejową bardziej zintegrowaną i dostosowaną do potrzeb pasażerów i przewoźników towarowych – mówi Marcin Mochocki, pełnomocnik Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ds. inwestycji.

Planowane inwestycje w nowej perspektywie unijnej:

  • CEF: Opole Groszowice – Jelcz – Wrocław Brochów (l. 277) oraz Węgliniec – Zgorzelec (l.274, 278)
  • POIiŚ: Kluczbork – Oleśnica – Wrocław Mikołajów (l. 143); Wrocław – Głogów – Zielona Góra; Legnica - Rudna Gwizdanów (l. 289)
  • RPO: Jelenia Góra - Zgorzelec (l. 274); Jelcz Miłoszyce – Wrocław Osobowice (l. 292)

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują obecnie ponad 130 projektów inwestycyjnych. W 2013 roku wydatki PLK na inwestycje wyniosły 5,3 mld zł, a w 2014 r. ponad 7 mld zł na inwestycje i 2 mld zł na utrzymanie i remonty. Efektem prac jest ponad 1300 kilometrów zmodernizowanych torów, około 200 nowych peronów. Szybszy i bezpieczny przejazd umożliwia ponad 1400 zmodernizowanych mostów, wiaduktów i przejazdów kolejowo-drogowych oraz 1500 nowych rozjazdów.

Dzięki nim skrócił się czas przejazdu i poprawił standard obsługi pasażerów także na terenie Dolnego Śląska. Obecnie przejazd do Warszawy trwa rekordowo krótko 3 h 42 min. Krócej jeżdżą pociągi na zmodernizowanych liniach do Wałbrzycha, Jeleniej Góry, Opola, Jelcza Laskowic, Obornik Śląskich.

Lista kluczowych projektów PLK realizowanych na terenie województwa dolnośląskiego:

  • Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap II, odcinek Wrocław – granica województwa dolnośląskiego POIiŚ 7.1-4
  • Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Bielawa Dolna – Horka: budowa mostu przez Nysę Łużycką oraz elektryfikacja POIiŚ 7.1-13
  • Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, wdrożenie POIiŚ 7.1-14
  • Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II. Pilotażowe wdrożenie ERTMS/ETCS i ERTMS/GSM-R w Polsce na odcinku Legnica – Węgliniec – Bielawa Dolna POIiŚ 7.1-15.1
  • Poprawa bezpieczeństwa poprzez zabudowę nowych rozjazdów kolejowych o podwyższonym standardzie konstrukcyjnym
  • Modernizacja regionalnej linii kolejowej nr 309 Kłodzko Nowe – Kudowa-Zdrój na odcinku Duszniki-Zdrój – Kudowa-Zdrój
  • Modernizacja regionalnej linii kolejowej nr 311 Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna
  • Modernizacja linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra

Na obszarze województwa dolnośląskiego znajduje się w eksploatacji 1763 km linii kolejowych, co stanowi około 10% linii będących w zarządzie PKP PLK S.A.

mat. PKP PLK 

Zgłoś uwagę