wroclaw.pl strona główna Akademicki Wrocław – studia i uczelnie wyższe we Wrocławiu Akademicki Wrocław - strona główna

Infolinia 71 777 7777

9°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 09:05

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Akademicki Wrocław
  3. Aktualności
  4. ASP: Dzieci pomogły zaprojektować łazienki
ASP: Dzieci pomogły zaprojektować łazienki

Projekt łazienki, fot. www.asp.wroc.pl

- Łazienka nie musi być nudna - twierdzą dzieci ze szkoły podstawowej im. Astrid Lindgren w Miliczu. Grupa 7-8-latków pomagała studentom architektury wnętrz z Akademii Sztuk Pięknych w przygotowaniu projektów mebli łazienkowych.

Reklama

Zadaniem studentów było zaprojektowanie strefy dziecięcej w łazience dla marki DEFRA. Pracę nad konkretnymi rozwiązaniami poprzedziły zajęcia z dziećmi, uczniami klas I i II ze społecznej szkoły podstawowej im. Astrid Lindgren w Miliczu. Dzieci przedstawiały swoje wymarzone łazienki, ich wizje stały się punktem wyjścia dla prac studentów.

Projekty łazienek powstały w ramach Warsztatów Dwóch Pracowni, realizowanych w Katedrze Mebli na Wydziale Architektury Wnętrz i Wzornictwa. Ich nazwa to nawiązanie do działających w ramach katedry dwóch Pracowni Projektowania Mebli. Inicjatorami przedsięwzięcia są asystentka Magdalena Kasprzyca i adiunkt Szyomn Hanczar. To cykl zajęć organizowanych od pięciu lat, na ogół dwa razy w roku. Podstawowe ich założenia: praca w zespole. - Podczas studiów na ASP kładzie się nacisk na indywidualizm - mówi Magdalena Kasprzyca. - To dobre w „sztukach czystych”. Artysta-malarz może stwierdzić, że tworzy według indywidualnego wyczucia, a to może się podobać, ale nie musi. Tymczasem projektant mebli musi umieć pracować w grupie. W zawodowym życiu swoje pomysły będzie konfrontował z inwestorem, technologiem, pracownikiem marketingu i każdy z nich będzie narzucał warunki ważne z jego punktu widzenia.

Wizja projektanta kontra głos klienta

Warsztaty dwóch pracowni to dla wielu studentów pierwsza okazja na sprawdzenie swoich umiejętności w warunkach bojowych, w których decydujący głos ma klient. Bowiem kolejnym założeniem tych zajęć jest udział w nich partnerów zewnętrznych, np. producentów mebli albo sprzętu lub półfabrykatów wykorzystywanych w przemyśle meblarskim. Np. w jednej z edycji studenci musieli korzystać z urządzeń firmy Bosch. Warsztaty z producentem płyt meblowych Pfleiderer zatytułowane „3xs” obejmowały przygotowanie trzech mebli: siedziska, stolika i szafki, „Stół za 100” zakładał powstanie stołu z materiałów, których koszt nie przekraczał stu złotych. Studenci współpracowali także z firmą Kler. Celem „skrawków skórki” było wymyśleniu i przygotowanie skórzanych gadżetów ze ścinków pozostałych po wyprodukowaniu kanapy, fotela, krzesła.

- To okazja na konfrontacje wyobrażeń z rzeczywistymi wyzwaniami. W trakcie warsztatów młodzi ludzie mają narzucone ograniczenia ekonomiczne, wynikające z ograniczenia materiału lub oczekiwań zamawiającego. Współpraca z partnerami zewnętrznymi procentuje także w innymi wymiarze - ma wpływ edukacyjny na przedsiębiorców. Coraz więcej z nich zdaje sobie sprawę, że projektant jest niezbędny - mówi Szymon Hanczar.

Projekty zrealizowane w ramach w2p nie znikają w szufladach pracowni. Po każdych powstają wydawnictwa dokumentujące prace, modele i projekty są prezentowane podczas branżowych imprez, targów meblowych, wystaw. Efektem współpracy studentów ASP i uczniów z Milicza była kolekcja mebli „SUWAKI”, którą pokazano m.in. podczas październikowego Łódź Design Festiwal.

Gdzie się bawić w łazience

Ale prezentację poprzedziły kilkutygodniowe warsztaty. Partner zewnętrzny – marka DEFRA, producent mebli łazienkowych, wskazał uczniów szkoły podstawowej im. Astrid Lindgren, jako konsultantów. Studenci pytali je m.in. jak wyobrażają sobie idealną łazienkę, jakie zauważają braki w tym pomieszczeniu. Koordynatorzy twierdzą, że uczniów nie trzeba było namawiać do dyskusji, chętnie wyrażali swoje opinie. To była energiczna, rozgadana grupa, otwartych, śmiałych 7-8-latków. - Dzieci stwierdziły, że łazienka jest najnudniejszym pomieszczeniem w domu, bo nie można się tam bawić. Pewną trudnością dla studentów było zrozumienie fantazyjnych pomysłów uczniów - mówi Magdalena Kasprzyca. Dzieci chciały mieć miejsce dla swoich zabawek nad wanną. Mówiły, że można zagospodarować przestrzeń w obrębie drzwi – tam powstały oryginalne półki na zabawki. Zwróciły uwagę, że przydałby się podest, który ułatwi im korzystanie z umywalki.

Na podstawie konsultacji powstały projekty. Firma DEFRA przygotowała prototypy mebli łazienkowych. Uczniowie z milickiej podstawówki znów mogli się wykazać – jako ich testerzy.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl