wroclaw.pl strona główna Zielony Wrocław – środowisko we Wrocławiu Zielony Wrocław - strona główna

Infolinia 71 777 7777

3°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 06:35

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Zielony Wrocław
  3. Powietrze
  4. Tysiąc nowych drzew przy Legnickiej i Lotniczej

Korzeniem w dół – tak brzmi najkrótsza instrukcja sadzenia drzew. Czy może być w tym coś trudnego? Wielu może zaskoczyć, jak wielka to operacja i ile wyzwań stoi przed ogrodnikami. Szczególnie, jeśli drzew jest 932 i sadzone są w komunikacyjnym epicentrum miasta. Sprawdź, jak realizowany był ogromny projekt zazieleniania ulic Legnickiej i Lotniczej.

Reklama

Wielki wysiłek trzeba włożyć w to, aby jak najwięcej z 932 drzew (a najlepiej wszystkie) przyjęło się i dobrze rozwijało przez kolejne dekady. Jaka jest na to recepta?

Podstawa to dobry projekt, który szczegółowo określi, gdzie i co będzie najlepiej wyglądało i dobrze rosło.

Z okazji zakończenia tego ogromnego przedsięwzięcia Zielony Wrocław organizuje w sobotę piknik przy Muzeum Narodowym na pl. Strzegomskim. Rozdawane będą sadzonki drzew, zaplanowano konkursy z nagrodami i zabawy. Przeczytaj więcej o pikniku

Wyzwanie pierwsze – w pajęczynie zależności

Posadzenie nowego drzewa w przestrzeni miejskiej to skomplikowane przedsięwzięcie. Musimy unikać kolizji z podziemnymi i naziemnymi sieciami, których jest bardzo dużo w rejonie ulic Legnickiej i Lotniczej.
Krzysztof Świercz ze spółki Wrocławskie Inwestycje

Tam, gdzie przebiega gazociąg, rury wodnokanalizacyjne, instalacje telekomów, latarnie i sieci energetyczne, z oczywistych względów sadzić nie można. Ograniczeniem jest też infrastruktura tramwajowa.

Jeżdżąc ulicą Legnicką i Lotniczą widziałam wiele możliwości zagospodarowania tego terenu. Wystarczyło jednak, że spojrzałam na mapy, gdzie naniesione są wszystkie elementy infrastruktury podziemnej oraz naziemnej i moje wizje zostały ostro zweryfikowane.
Monika Ziemiańska, profesor Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, dendrolog, która pracowała przy przedsięwzięciu

Wyzwanie drugie – dobór gatunków i dobra szkoła

Na zajęciach ze studentami mówimy, że „deerka”, tak oznaczamy pas drogowy, jest najbardziej skomplikowanym miejscem do zadrzewiania. Nie tylko chodzi o wspomnianą infrastrukturę, ale także na warunki, z którymi drzewa muszą sobie radzić.
prof. Monika Ziemiańska

Tutaj pomocne były doświadczenie i lata praktyki, które mają pracownicy Zarządu Zieleni Miejskiej. Mają sprawdzone, jakie gatunki we wrocławskich warunkach dobrze rosną, jak należy się z nimi obchodzić. Nad nasadzeniami pracował bowiem duży zespół specjalistów z różnych dziedzin z wielu instytucji, ale głównym projektantem zieleni była doświadczona absolwentka kierunku architektura krajobrazu Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu Agata Wałek.

Drzewa alejowe, asortyment szkółkarski, o obwodzie 16-18 cm, wybierane były w renomowanej holenderskiej szkółce Ebben zajmującej się produkcją szkółkarską od 1862 roku. Zespół z profesor Ziemiańską spędził sporo czasu oglądając każde drzewo, a po wyborze opracowując warunki transportu.

Gatunki drzew rosnących wzdłuż ul. Legnickiej i Lotniczej

  • klony polne Elsrijk
  • lipy szerokolistne
  • jesiony wyniosłe
  • klony pospolite
  • glediczje trojcierniowe odm. Inermis, odm. Skyline
  • brzozy brodawkowate
  • lipy drobnolistne
  • leszczyny tureckie
  • świdośliwy Lamarcka
  • klony jawory
  • kasztanowce czerwone
  • ambrowce amerykańskie
  • lipy drobnolistne odm. Greenspire
  • klony pospolite odm. Schwedleri
  • platany klonolistne
  • topole osiki odm. Erecta

Ważnym czynnikiem doboru drzew było dopasowanie do istniejącego układu drzew – aby nowe pasowało do starego. Jednak nie tylko.

- Nowe nasadzenia wkomponowaliśmy w istniejącą roślinność, ale też pod uwagę braliśmy kompozycję urbanistyczną: układ i wielkość zabudowy. Nowa zieleń nie może ginąć w zabudowie, ale też, gdy drzewa wyrosną, nie zawsze powinny zdominować otoczenie – precyzuje profesor. - Układ drzew i zabudowy winien dawać w odbiorze spójną kompozycję.

Już teraz widać, gdzie i jakie drzewa zostały posadzone. Jednak efekt, jaki chcieliśmy osiągnąć, będzie można dostrzec dopiero za jakieś 10 lat, gdy podrosną.
Agata Wałek, architektka krajobrazu odpowiedzialna za projekt

Wyzwanie trzecie – czułość i troska

Dobrych, dobrze rokujących drzew, nie można posadzić byle gdzie, a ściślej w byle czym. Dlatego firma ogrodnicza realizująca projekt usunęła ziemię (wraz z gruzem itp. – rejon ul. Legnickiej po 1945 roku był jednym wielkim rumowiskiem) i zastąpiła ją humusem – czterema metrami sześciennymi na każde drzewo! W rejon nasadzeń przywieziono ponad trzy tysiące metrów sześciennych podłoża! Humus - ziemia ogrodnicza - został zbadany pod kontem zawartości makro i mikroelementów, chlorków oraz tradycyjnie pH.

Reszta zabiegów już w skrócie: zastosowano hydrożel, który zapewnia odpowiednią wilgotność gleby w bryle korzeniowej; worek rozsączający gwarantujący wydłużony sposób podania wody; szczepionki mikoryzowe zwiększą chłonność systemu korzeniowego młodych drzew. Do tego stabilizacja, czyli rygle i trzy paliki, a także pobielenie pni mleczkiem wapiennym, które chroni przed szkodnikami oraz przymrozkami. Każde drzewo będzie obficie podlewane jednorazowo 60-70 litrami wody.

Wyzwanie czwarte – gdy dołączą do tysięcy innych

Pieczołowita pielęgnacja potrwa trzy lata. Po tym czasie jednak nikt o tych drzewach nie zapomni. Będą poddawane rutynowym zabiegom, jak pozostałe.

Gdyby ktoś chciał być bardzo dociekliwy i zajął się liczeniem nasadzeń przy Legnickiej i Lotniczej, to… na razie nie doliczy do 932. Nie ma w tym jednak żadnego nieporozumienia. W tym roku w ramach TORYwolucji MPK w ciągu ulicy Legnickiej przeprowadzi remonty torowisk w trzech miejscach. Aby torowcom nie utrudniać zdania, a drzewom wzrostu, 66 szt. brakujących drzew pojawi się dopiero po zakończeniu inwestycji komunikacyjnych.

W ramach tego przedsięwzięcia udało się pogodzić zazielenianie z infrastrukturą tramwajową. Po konsultacjach z MPK posadzono drzewa również w pobliżu torów. Jednak od ich strony zamontowano ekrany, które uniemożliwią rozrost korzeni w kierunku torów. Wybrano też gatunki, których korony nie są rozłożyste, aby nie kolidowały z trakcją.

Tysiąc na rozgrzewkę

W sumie docelowo drzew będzie nawet więcej niż 932 szt. Wrocławskie Inwestycje realizują projekt zazieleniania przystanków i na jednym z nich o nazwie „Astra” już są, a pojawią się na kolejnych. W ciągu trasy W-Z również Zarząd Zieleni Miejskiej dokonał nasadzeń w okolicach placu Jana Pawła II. Rośnie tam 12 szt. nowych platanów klonolistnych.

Stworzenie projektu zazielenienia Legnickiej i Lotniczej to było duże wyzwanie trwające ponad pół roku. Nie było łatwo pogodzić wszystkie elementy i spełnić oczekiwania, ale jak coś robi się z sercem, coś co przez dekady będzie służyć mieszkańcom, wtedy da się pokonać trudności i sprawia to wielką radość.
Agata Wałek, autorka projektu

O kolejnych blisko 800 drzewach, które zostaną posadzone dalej na zachód, wzdłuż ul. Kosmonautów, szerzej napiszemy wkrótce, bo to już nowy odcinek zielonej historii.

Posłuchaj podcastu

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl