Idea granic WrOM opiera się na 3 ringach wokół Wrocławia. Terytorialnie obszar 3 ringów, jako baza wyjściowa do analiz, odpowiada 44 gminom subregionu wrocławskiego (wg unijnej klasyfikacji NUTS3). I ring to gminy bezpośrednio sąsiadujące z Wrocławiem, II ring to gminy satelitarnych miast Wrocławia, wraz ze swoim otoczeniem, III ring to gminy pozostałego obszaru subregionu wrocławskiego.
Idea trzech ringów jest tożsama z przyjętą w Planie zagospodarowania przestrzennego Województwa Dolnośląskiego (PZPWD) oraz w Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego 2030 (SRWD 2030) ideą trzech stref Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego.
Granice Wrocławskiego Obszaru Metropolitalnego - idea III ringów
Gminy I i II ringu wykazują silne powiązania i wzajemne relacje z Wrocławiem (codzienne dojazdy do pracy i szkół, dostępność czasowa), mają spójny układ koncentryczno - promienisty (miasto rdzeniowe i miasta satelitarne), który sprzyja wspólnemu wykorzystaniu potencjałów takich jak gospodarka, mieszkalnictwo i rozwój zintegrowanego transportu. Jednocześnie zauważalne są wyzwania związane z suburbanizacją, brakami infrastrukturalnymi, jakością powietrza czy wspólną ofertą edukacyjną.
Gminy III ringu znajdują się również w strefie oddziaływania Wrocławia i położone są w zewnętrznej części unijnego obszaru NUTS3. Obszar III ringu w stosunku do Wrocławia i miast satelitarnych jest bardzo ważnym zasobem obszarów cennych przyrodniczo (głównie część północna WrOM i doliny rzeczne), odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie ekosystemów, stanowiących istotną ofertę wypoczynku i rekreacji dla mieszkańców. Są to również tereny intensywnej działalności rolniczej, istotne gospodarczo dla WrOM. To także obszary miast satelitarnych Wrocławia, które są ośrodkami społeczno-gospodarczymi, posiadającymi wykształconą strukturę miejską, stanowiącą również zaplecze wielofunkcyjne dla gmin w otoczeniu.
Obszarem szczególnie wielowątkowym i wieloaspektowym międzygminnej współpracy w ramach WrOM jest transport - obszar o wielkim znaczeniu dla rozwoju społecznego, gospodarczego i przestrzennego. Jest to dziedzina, w której intensywne prace trwają już od kilku lat, a jednym z bardzo wymiernych ich efektów jest Zrównoważony Plan Mobilności dla WrOM (SUMP).