wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

2°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 05:11

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Zmiany w strefach parkingowych we Wrocławiu

We wrześniu wchodzą w życie dwie uchwały Rady Miejskiej Wrocławia w zakresie rozszerzenia strefy płatnego parkowania (SPP) oraz mówiące o zmianach w sposobie dokonywania opłat, limicie zakupionych abonamentów, wysokości opłat dodatkowych oraz cenach abonamentu w strefie C. 

Reklama

Zmiana sposobu pobierania opłaty za pierwszą godzinę postoju w strefach A, B i C.

Opłata za pierwszą godzinę postoju w strefie:

  • A wynosi 3 zł
  • B wynosi 3 zł
  • C wynosi 2 zł

Nię będzie już opłaty preferencyjnej za pierwsze i drugie dwadzieścia minut, co miało kierowców zachęcać do krótkich postojów. Opłata będzie naliczana za każdą minutę. Czyli za 0,50 zł. Będzie można parkować 10 minut w strefach A i B oraz 15 minutw strefie C. Płacimy bowiem za każdą minutę, minimalny nominał wynosi 0,50 zł (nieważne czy płacimy w bilonie czy bezgotówkowo).

Dlaczego zmiana?

Wprowadzone w 2010 r. preferencyjne stawki opłaty za postój tj. 0,50 zł za pierwsze 20 minut postoju oraz 0,50 zł za drugie 20 minut postoju (łączna wysokość opłaty za 40- minutowy postój wynosi 1,00 zł) miały z założenia przyczynić się do zachęcenia użytkowników do krótkotrwałych postojów na obszarach charakteryzujących się znacznym deficytem miejsc postojowych, a tym samym do zwiększenia rotacji pojazdów. Analiza opłat wnoszonych za postój przy użyciu płatności mobilnych wykazała, że możliwość ta stała się metodą na obniżenie kosztów postoju.Obecnie zjawiskiem powszechnym jest wielokrotne w ciągu dnia uruchamianie usługi płatności mobilnej na czas 40 minut za kwotę 1,00 zł za postój tego samego pojazdu, co w konsekwencji prowadzi nie tylko do srat finansowych w zakresie pozyskiwanych dochodów za postój pojazdów w strefie płatnego parkowania, ale przede wszystkim brak rotacji. Największa skala tego zjawiska występuje w strefie A, w której godzinowe stawki opłat są najwyższe.

Liczba abonamentów, które może zakupić mieszkaniec strefy oraz prawo własności do pojazdu

Będzie:

  • Mieszkaniec może zakupić abonamenty na nie więcej niż 3 pojazdy.
  • Rozszerzamy prawo własności o (np. umowa użyczenia).

Teraz jest:

Mieszkaniec może zakupić abonamenty na dowolną liczbę pojazdów do których posiada prawo własności z tytułu: własności, współwłasności, umowy leasingu, umowy przewłaszczenia na zabezpieczenie, w przypadku umowy kredytu na zakup samochodu.

Dlaczego zmiana?

Ograniczenie liczby abonamentów służy bezpośrednio zwiększeniu rotacji parkujących w strefie pojazdów, które całymi dniami zajmują miejsca postojowe na obszarach charakteryzujących się znacznym ich deficytem. Rozszerzenie katalogu dokumentów o umowę cywilnoprawną wynika z konieczności wykonania zalecenia Najwyższej Izby Kontroli sformułowanego w Wystąpieniu Pokontrolnym z dnia 5 października 2018 r. stanowiącym podsumowanie kontroli pn. „Funkcjonowanie płatnego parkowania  w miastach”.

Zmiana stawek opłat za abonament I dla mieszkańca, w zależności od liczby posiadanych przez niego pojazdów, abonamentu P dla strefy C.

Będzie:

Abonament I dla mieszkańca:

za jeden miesiąc:

  • 10 zł za pierwszy pojazd samochodowy,
  • za drugi pojazd samochodowy,
  • zł za trzeci pojazd samochodowy,

za pół roku:

  • 50 zł za pierwszy pojazd samochodowy,
  • za drugi pojazd samochodowy,
  • za trzeci pojazd samochodowy

za rok :

  • 100 zł za pierwszy pojazd samochodowy,
  • za drugi pojazd samochodowy,
  • za trzeci pojazd samochodowy

Teraz jest:

Bez względu na liczbę posiadanych pojazdów abonament I dla mieszkańca:

  • za jeden miesiąc 10 zł,
  • za pół roku 50 zł,
  • za rok 100 zł.

Dlaczego zmiana?

Wzrost stawek opłaty za abonament nabywany na drugi i trzeci pojazd służy bezpośrednio zwiększeniu rotacji pojazdów, a tym samym wyeliminowanie zjawiska posiadania przez mieszkańców kilku pojazdów (dynamiczny wzrost liczby samochodów), które całymi dniami zajmują miejsca postojowe na obszarach charakteryzujących się znacznym ich deficytem.

Będzie:

Abonament P na numer rejestracyjny pojazdu w strefie C:

  • za jeden miesiąc 160 zł,
  • za pół roku 800 zł,
  • za rok 1600 zł.

Teraz jest:

Abonament P na numer rejestracyjny pojazdu w strefie C:

  • za jeden miesiąc 110 zł,
  •  za pół roku 550 zł,
  • za rok 1100 zł.

Dlaczego zmiana?

Wysokość stawek opłaty za abonamenty jest stała od 2010 r. Mając na uwadze realną zmianę cen, która nastąpiła na przełomie 9 lat, a nadto fakt, że abonamenty typu P obowiązują w całej strefie C, która od 1 września 2019 r. znacznie zwiększy swój obszar, zasadnym jest wprowadzenie zmiany.

Zaznaczyć należy, że obecnie wysokość abonamentu typu P wynosi 110 zł/m-c, co w przeliczeniu na średnio 21 dni roboczych w miesiącu kształtuje całodzienny koszt postoju pojazdu w SPP na poziomie 5,24 zł (równowartość opłaty za 2,5 godz. postoju). W związku z faktem, iż w strefie płatnego parkowania funkcjonuje ogólnodostępny abonamenty typu PI, który uprawnia do postoju w całej strefie B i C, a za którego opłata wynosi 320,00 zł/m-c, zasadnym jest aby koszt abonamentu typu P, który uprawnia do postoju w tańszej cenowo ale znacznie większej obszarowo strefie C, kształtował się na poziomie połowy kosztu zakupu abonamentu typu PI, a więc aby stawka opłaty za jego nabycie wynosiła 160,00 zł/m-c.

Zmiana stawki opłaty dodatkowej – za nieopłacenie postoju lub przekroczenie czasu postoju.

Będzie:

  • Opłata dodatkowa za nieopłacenie postoju – 200 zł.
  • Obniżenie do 100 zł w przypadku dokonania wpłaty w ciągu 7 dni.
  • Opłata dodatkowa za przekroczenie czasu opłaconego postoju – 80 zł. 
  • Obniżenie do 40 zł w przypadku dokonania wpłaty w terminie 7 dni.

Teraz jest:

Wysokość opłaty dodatkowej:

  • Opłata dodatkowa za nieuiszczenie opłaty za postój wynosi 50 zł.
  • Opłata dodatkowa za przekroczenie opłaconego czasu postoju wynosi 30 zł. 

Dlaczego zmiana?

Możliwość wprowadzenia wynika wprost z ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 1693).

W art. 3 pkt 3 w/w ustawy, odnoszącym się do art. 13 f ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r.o drogach publicznych wskazano, iż wysokość opłaty dodatkowej (od daty wejścia w życie w/w ustawy, tj. od 5 września 2019 r.) nie może przekroczyć 10 % minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.  Wraz z wprowadzeniem zwiększonych stawek opłaty dodatkowej, wprowadzona zostaje również możliwość zmniejszenia wysokości tej opłaty o 50 %. Warunkiem uprawniającym do skorzystaniaz obniżonej stawki opłaty dodatkowej jest uregulowanie tej opłaty w terminie 7 dni od daty wystawienia zawiadomienia.

Mając na uwadze fakt, iż wprowadzony od kwietnia 2019 r. nowy system poboru opłat za postójw strefie płatnego parkowania umożliwia m.in. uregulowanie opłaty dodatkowej w każdym parkomacie, przedstawione rozwiązanie jest racjonalne i warte przyjęcia – z jednej strony umożliwia użytkownikom bezproblemowe uregulowanie opłaty po preferencyjnej stawce w jednym z 277 parkomatów (których liczba będzie stale wzrastać), z drugiej zaś strony ogranicza koszty dochodzenia nieuregulowanych należności, poprzez zmniejszenie liczby spraw, w których opłata dodatkowa nie została uregulowana w terminie.

materiały ZDiUM

Wszystko o Strefie Płatnego Parkowania 

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl