wroclaw.pl strona główna Wrocław Rozmawia - partycypacja, konsultacje, rewitalizacja, NGO Wrocław Rozmawia - strona główna

Infolinia 71 777 7777

16°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 10:40

wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Wrocław Rozmawia
  3. Zabytkowy wagon-opryskiwacz dopuszczony do ruchu. Będzie podlewał zielone torowiska

Jest sprawny mechanicznie i niedługo wyjedzie na wrocławskie torowiska. Zabytkowy tramwaj-opryskiwacz o numerze G-061 z 1927 roku, przeszedł badania techniczne dopuszczające go do ruchu.

Jego remont, na zlecenie miasta Wrocław, przeprowadził wrocławski Klub Sympatyków Transportu Miejskiego (KSTM).

Wagon zbudowano we Wrocławiu przy ul. Legnickiej, prawie 100 lat temu

Początkowo był jeżdżącą szlifierką. Szlifowanie szyn miało za zadanie zmniejszyć hałas.

Na jego podwoziu posadowiono cysternę z wcześniejszego wagonu-polewaczki. Zbiornik o pojemności 4 m3 służył do przewożenia wody. Strumień wody pod ciśnieniem usuwał wszelkie zabrudzenia (pył, piasek, miazgę liści itp.), utrudniające proces wygładzania powierzchni szyn.

Ponieważ tramwaj nie posiadał przedziału pasażerskiego (we wnętrzu znajdował się zbiornik), burty były pozbawione okien. 

Remont zabytkowego wagonu-opryskiwacza

Najprawdopodobniej w 1975 r. jeżdżąca szlifierka została przebudowana na wagon-opryskiwacz

Wykorzystywany był do zwalczania roślinności rosnącej na międzytorzu. Odtąd służył do spryskiwania torowisk płynnym środkiem do usuwania chwastów.

Prace związane z jego remontem rozpoczęły się prawie trzy lata temu. W styczniu 2023 roku, po prawie ćwierćwieczu postoju, wagon został uruchomiony ponownie. Odwiedziliśmy go wówczas z kamerą:

Od tego czasu wymieniono m.in. blachy poszycia wagonu. Wykonano także szereg innych prac, takich jak montaż okien na pomostach, wymiana szyb, odrestaurowanie drzwi, wykonanie stopni wejściowych, prace stolarskie czy elektryczne.

To jeszcze nie koniec renowacji. Jak informują członkowie Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego - wagon czekają nadal m.in. montaż pompy i spryskiwaczy, a także prace wykończeniowe. Jest jednak w pełni sprawny mechanicznie i może wyjechać na torowisko.

Wyruszy na tory, by podlewać zielone torowiska

Plan jest taki, by wykorzystać odrestaurowany zabytek do podlewania wodą zielonych torowisk.  A tych we Wrocławiu jest coraz więcej. Powstały i powstają m.in. wzdłuż Legnickiej, Starogroblowej, Popowickiej czy Kosmonautów.

Zieleń między torami tłumi dźwięki – tramwaj jest cichszy niż jadący po szynach w betonie. Nie wznieca także kurzu. Rośliny zatrzymują wodę, schładzają powietrze (co jest ważne w warunkach miejskiej wyspy ciepła), absorbują dwutlenek węgla.

Pomysł ponownego uruchomienia wagonu-opryskiwacza zrodził się w Wydziale Partycypacji Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia, który od kilku lat opiekuje się wrocławską kolekcją zabytkowych tramwajów oraz dawną zajezdnią przy ulicy Legnickiej. Z budżetu Wydziału corocznie przeznaczane są środki na remonty kolejnych zabytkowych pojazdów. 

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl