Przed wojną po wrocławskich szynach jeździło 50 tramwajów tego typu. Ostatni egzemplarz przetrwał do naszych czasów przedziwnym zrządzeniem losu. Przez blisko pół wieku stał bowiem na ogródkach działkowych w Smolcu, jako... altanka. W latach 90-tych przekazany został miastu, ale początkowo brakowało środków na jego remont.
Sytuacja zmieniła się w roku 2013, kiedy remont zabytkowego tramwaju wygrał w głosowaniu do Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Prace objęły wówczas remont nadwozia. Dzięki środkom z budżetu miasta, w 2018 roku renowacja Maximum nabrała nowego tempa. Odtworzone zostały wówczas oba wózki jezdne.
Rok później, w 2019 zrobiona była już elektryka, a wagon był w stanie poruszać się po szynach o własnych siłach. W 2020 roku wzmocniono pomosty, wykonano wnętrza oraz oszklenie wagonu.
Na początku 2021 roku zaglądaliśmy do niego za kamerą:
Prace wykończeniowe (w tym lakierowanie poszycia) zakończyły się w drugiej połowie 2021 roku. Efekt? Zobaczcie sami!


Dolnośląski Laur Konserwatorski 2023 przyznano „za wzorową choć trudną konserwację obiektu, poprzedzoną skrupulatnymi i złożonymi badaniami”. Wyróżnienie odebrał Klub Sympatyków Transportu Miejskiego, który zrealizował wszystkie cztery etapy remontu. Gratulujemy!